2013.07.28.
Boldogmondások 6. Boldogok a tiszta szívűek
Lekció: Márk 7,14-19.
Textus: Máté 5,8.
Svábhegy
Talán hallottak róla a testvérek, hogy néhány hónappal ezelőtt viszonylag fiatalon meghalt egy híres magyar rockzenész, a Republic együttes énekese Cipő, azaz Bódi László. Bár súlyosan beteg volt a szíve, mégis kinyilvánította, hogy nem akar szívátültetésen átesni, nem akar esetlegesen valaki más szívével élni. Olyannyira nem, hogy inkább belehalt. Azt mondta, az már nem az ő élete, az már nem az ő szíve, az már nem ő lenne. Megdöbbentő, elgondolkodtató ez a mindenáron való ragaszkodás a saját szívhez. – A Biblia szerint a szív természetesen nem azonos a vért a testünk különböző részeibe továbbító szervünkkel, hanem az ember legbelsőbb lényege, legalapvetőbb része: akaratunk, gondolkodásunk, érzelmeink központja. Ezért fogalmaz így a Példabeszédek könyve is: „Minden féltett dolognál jobban őrizd meg a szívedet, mert abból indul ki minden élet.” (Péld. 4,23.) Ezért is különös, hogy Bódi László ennek a fizikai értelemben vett vérpumpáló motornak is lelki jelentőséget tulajdonított. Anatómiai értelemben a szívünket éppúgy cserélni és pótolni lehet, mint a vesét vagy egyéb más szervünket, ettől azonban a lelki személyiségünk jegyei nem fognak megváltozni. A szív, ma talán így mondanánk, a lélek működése, szellemi-erkölcsi állapota kihat az ember sorsára, meghatározza egészségét, anyagi helyzetét, munkáját, párkapcsolatát, családját, ezeknek a minőségét. Egyáltalán nem mindegy hát, hogy milyen állapotban van. Annál is inkább, mivel Jézus - mint ahogy mindannyian - a szív állapotával kapcsolja össze a boldogságot. Ez az igehirdetés sorozat pedig a jézusi boldogmondásokról szól. Talán furcsálljuk is, hogy miért várt eddig ezzel. Miért csak a hatodik boldogmondásban kerül elő az emberi szív? De az talán még furcsább, hogy amíg mi azokat az eseményeket, élményeket, érzéseket tesszük meg boldogságunk forrásává, amelyek a lelkünkre, a szívünkre hatnak, tehát a külső körülményektől tesszük függővé a szívünk állapotát, addig Jézus pont fordítva gondolkozik. A szívünk, a belső, lelki életünk állapotától teszi függővé a boldogságunkat: „Boldogok a tiszta szívűek, mert ők meglátják az Istent.”
Azt javaslom ezért kedves testvérek, kedves gyülekezet, hogy vegyünk részt átvitt értelemben ma egy lelki kardiológiai szűrővizsgálaton, hiszen a megelőzés, a prevenció nemcsak a fizikai, hanem a lelki bajok, betegségek esetén is életmentő lehet, arról nem is szólva, hogy úrvacsorára készülve nem is kerülhetjük el az Isten előtti őszinte önvizsgálatot.
1./ Képletesen szólva menjünk hát el először az áldott Orvos, Jézus Krisztus rendelőjébe, hogy megvizsgálhassa a szívünk állapotát, azaz legyen szó először a diagnózisról. – A bibliamagyarázó tudósok régóta észrevették, hogy milyen szoros kapcsolat van Jézus boldogmondásai és az ószövetségi zsoltárok között. Ezt ma többször látni fogjuk mi is. Az első párhuzam ugyanis máris kínálkozik. A 139. zsoltár írója ezt kéri az Úrtól: „Vizsgálj meg Istenem, ismerd meg szívemet! Próbálj meg, és ismerd meg gondolataimat! Nézd meg, nem járok-e téves úton, és vezess az örökkévalóság útján!” Nem tudom, hogy mi is ezzel a szándékkal jöttünk-e ma Isten elé, de a zsoltáros azt kéri: Uram, vizsgáld meg a szívemet! Nyilván érezte, hogy valami nincs rendben. Mint amikor mi is érezzük, hogy stresszes helyzetben egyszer csak belehasít, beleszúr valami a mellkasunkba. Vagy amikor érezzük, hogy már egy emeletnyi lépcső után is lihegünk, alig kapunk levegőt. Vagy amikor váratlanul heves és ritmustalan szívdobogás miatt tör ránk egy mély, belső félelem. Valami baj van a szívünkkel, s bár eddig halogattuk, muszáj lesz elmenni az orvoshoz. Tegyük hát meg ezt most lelki értelemben, s kezdjük Jeremiás doktor úrnál. Amit megállapít, annak nem fogunk örülni: „Csalárdabb a szív mindennél, javíthatatlan...” (Jer. 17, 9.) Az első, ösztönös reakcióm a tiltakozás. Nem ez, nem lehet igaz! Ez túlzás! Itt valami tévedés van! Még hogy csalárd, azaz csaló, kétszínű, alakoskodó és álnok lenne a szívem? Tipikus ószövetségi alak ez a Jeremiás próféta! Vagdalkozik, ítélkezik pedig nem is ismer. Másik orvoshoz fogok menni. Itt van például az öreg Jób. Igaz, hogy ő is ószövetségi, de aki annyi szenvedésen átment mint ő, az biztos egy megértő ember. Lássuk mit mond! „Van-e tiszta ember, tisztátalanság nélküli? Nincs egyetlen egy sem.” (Jób 14, 4). A második reakcióm a felháborodás. Micsoda? Még hogy én tisztátalan lennék? Mások, az igazi bűnösök nyilván igen! De én erkölcsös, jól nevelt, tisztességes ember vagyok. Sokan lopnak, hazudnak, csalnak, erőszakoskodnak, de én mégiscsak különb vagyok. Én a törvények szerint élek! Megyek is gyorsan egy jobb, egy újszövetségi orvoshoz, Pál professzorhoz. Ő biztosan pontos diagnózist készít, nem úgy, mint az eddigiek. De mit is ír a Római levele 3. részében: „Nincs igaz ember egy sem. Nincsen, aki értse, nincsen, aki keresse az Istent. Valamennyien megromlottak...” (Rm 3,10-11.) A harmadik reakcióm a bagatellizálás. Jó, tényleg előfordult egyszer-egyszer, hogy nem mondtam egészen igazat, de muszáj volt egy kicsit csúsztatnom, mindenki megértheti. Igen, beismerem, hogy néha felmegy bennem a pumpa és olyankor mondok dolgokat, amiket utólag már bánok, de attól még alapvetően rendes ember vagyok. S tényleg előfordul, hogy a lustaságom és a felelőtlenségem miatt fájdalmat és bosszúságot okozok még a szeretteimnek is, de ez mégse halálos bűn! Öreg már ez a Pál apostol, nézzünk valaki modernebbet. Mondjuk Albert Schweitzer XX. századi orvos-teológust. Amit ő mond, az biztos ínyemre valóbb lesz. Így tanította az afrikai őserdők népét erről a boldogmondásról: „Eddig olyan volt a szívetek, mint egy szemetes falu, amelyben több gonosz törzsfőnök is uralkodik egyszerre. Ezek a gonosz törzsfőnökök a ti gonosz gondolataitok a szívetek mélyén. Az egyik törzsfőnök azt parancsolja szívetekben: „Hazudjatok!” - s ti szemrebbenés nélkül hazudtok a parancsára. Azután a másik gonosz törzsfőnök veszi át a szót, és azt parancsolja nektek: „Legyetek módosak, módosabbak, mint a szomszéd kunyhó lakója! Ennek a legegyszerűbb módja, ha loptok!”- És máris loptok. Majd egy harmadik törzsfőnök kezd beszélni a szívetekben, s azt parancsolja nektek: „Patvarkodjatok, verekedjetek!” - s máris egymásnak estek. No, van még néhány ilyen törzsfőnök a szívetek szemetes falujában. Egyet különösen jól ismerek, az szüntelen parancsolgat nektek, ezt lustaságnak hívják. Ti híven követitek a parancsát. De ne felejtsétek: a ti szívetek az a falu, ahol ezek a törzsfőnökök parancsolgatnak.” – Na, ne! Hát már ő is ezt a nótát fújja?! Van még egy hárító reakcióm, a mentegetőzés. A körülmények, az örökölt génjeim, a rossz példák, a neveltetésem, az általános társadalmi morál stb. stb, de már érzem, hogy akármelyik lelki kardiológust keresem is fel, a diagnózis nem lesz más. Még egy utolsó vizsgálatra elmegyek a világ legjobb orvosához, hátha megúszhatom a műtétet. Jézus az aki Isten Fiaként, mindenkinél jobban tudja mi van az ember szívében, akiről János evangéliuma azt mondja: „nem volt szüksége arra, hogy bárki tanúskodjék az emberről, mert ő maga is tudta mi lakik az emberben.” (Jn 2, 25.) Az
Ő diagnózisát kénytelen leszek elfogadni. Márk így örökítette meg a szavait: „Ami az emberből előjön, az teszi tisztátalanná.
Mert belülről, az ember szívéből jönnek elő a gonosz gondolatok...” (Márk 7,20-23.) – Nincs mese, meg kell adjam magam. Ez előtt a kíméletlenül világos sebészi kórkép előtt meg kell hajoljak. „Az ember azt nézi, ami a szeme előtt van, de az Úr azt nézi, ami a szívben van.” (1Sám. 16,7.) Lelki kifulladásaim, szívszúrásaim, ritmuszavarom ezek szerint nem a véletlen műve. Mégiscsak igaza volt Jeremiásnak, Jóbnak, Pál apostolnak és Albert Schweitzernek is.
A Biblia ugyanis kedves testvérek, nem torzít, nem túloz és nem bagatellizál semmit. Olyannak láttatja az embert, amilyen az valójában. Olyannak, mint aki nem tudja és nem is akarja szívből szeretni Istent és a másik embert, következésképp nem tudja betölteni Isten törvényét. Tetszik, nem tetszik a kép bizony tényleg ilyen sötét. Lehet ezt kétségbe vonni, tagadni, lehet ez ellen tiltakozni, de ettől még ez a Szentírás diagnózisa a bűnbe esett emberről, rólunk. Jézus sem állít semmi mást. Azt mondja, hogy ha csak haragszol a te atyádfiára, ha csak bolondnak, vagy ostobának nevezed, te is embergyilkos vagy, és méltó vagy az ítéletre. Ha csak gondolatban megcsaltad a feleséged, a férjed, te is parázna vagy, és méltó vagy a halálra. Még ha nem is Isten nevére tettél hamis esküt, csupán esküdöztél bármire is, ami nagyobb nálad, te is istenkáromló vagy, és tudjuk a tízparancsolatból, hogy az Úr nem hagyja büntetés nélkül, ha valaki hiába veszi fel az Ő nevét! Mire számíthatsz akkor? Jakab apostol így ír erről levelében: „Mert aki valamennyi törvényt megtartja, de akár csak egy ellen is vét, az valamennyi ellen vétkezett.” – Ugye most már te is elismered, hogy az ember egész lénye halálra van ítélve. S nem csak abban az értelemben, hogy születésünkkel kezdődik az a visszaszámlálás amely a halálig tart, hanem azért is, mert Isten törvényének megszegője halálra méltó. Ugye el tudod mondani: beteg a szívem, sőt Isten Igéje szerint menthetetlen, halálos beteg vagyok. Nem tudok segíteni magamon, nem tudom megoperálni a lelkemet, végem van, ha valaki nem segít.
Testvérek, a szív, a lélek tisztátalansága olyan az életünkben, mint a vízkő. Minél több termálvíz folyik át egy csövön, annál több vízkő rakódik le, s annál jobban beszűkül, összeszűkül az átmérő, s egyre kevesebb vizet enged át. 2004. december 26-án éjjel, amikor az indonéziai cunami bekövetkezett, a mi családunkat is kiöntötte a víz a Baár-Madas Gimnáziumi alagsori lakásból. A bejárat előtti csatornában néhány óra alatt annyira megemelkedett a vízszint, hogy előbb a fürdőszoba padlóösszefolyóján, majd pedig a nagyszoba előtti ún. angol aknán keresztül ömlött be a szobákba a víz. Már akkor sejtettük, hogy ennek nemcsak a hatalmas esőmennyiség lehet az oka, s utóbb ki is derült az igazság. A csatorna vizét elvezető csőben levált és megrekedt egy évtizedes vízkő darab, ami a dugulást okozta. Pont úgy történt, mint egy szívinfarktus esetében, csak nagyban. Az ember belső világa is így szűkül be Isten nélkül. A bűnök lerakódnak az életünkön, és a végén teljesen megszűnhet akár egy hívő ember életében is az Istennel való közösség. Mit lehet akkor tenni? Hogyan lehet segíteni rajtunk?
Ha valakiről fizikai értelemben kiderül, mint az említett rockzenészről, hogy súlyos szívbeteg, akkor a diagnózis után az első kérdése az lesz, hogy mit lehet tenni? Gyógyszert kell szedni? Meg kell változtatni az életmódunkat? Szigorú diétát kell tartani? Esetleg el kell menni egy szanatóriumba?
2./ Ismét képletesen szólva engedjük most szóhoz jutni az áldott orvost, Jézust, hogy elmondhassa a javasolt terápiát. Azt, hogy hogyan válhat tisztává a szívünk? Minek kell történnie ahhoz, hogy megtisztuljon a lelkünk, és boldog emberekké váljunk? – Van ezzel kapcsolatban egy rossz, meg egy jó híre is Jézusnak. A rossz hír az testvérek, hogy semmilyen gyógyszeres terápia nem segít rajtunk. A szívünk teljesen tönkrement. Nem tudunk változtatni az állapotunkon. Jeremiás prófétán keresztül üzeni Isten: „Majd ha meg tudja változtatni bőrét a néger, vagy foltjait a párduc, akkor tudtok ti is jót tenni, úgy megtanultátok a rosszat!” (Jer. 13,23.) Nem érdemes sem a vallások, sem az ezoterikus módszerek, sem a törvények betartásával próbálkozni, mert ennél radikálisabb beavatkozásra van szükségünk. Hiába árnyalják az ember szívének sötét képét az emberiség eddig elért eredményei, nem segíthet rajtunk sem a tudomány, sem a kultúra, sem a filozófia, mert a létünk végső kérdéseire: Van-e értelme az életünknek? Hogyan győzhetjük le magunkat? Miért vagyunk a világon? Mi van, van-e valami a halál után? - nem tudnak megnyugtató és egyértelmű választ adni. Nem adják oldják meg egymástól és Istentől való elidegenedésünk problémáját, nem képesek megtalálni a rossz és a halál eredőjét, nem tudják megszüntetni a bűnt és nem tudják legyőzni a mulandóságot. Isten segítő közbeavatkozása nélkül a végső stádiumban vagyunk. Ezért mondja ki az áldott orvos az egyetlen hatékony terápiát: új szívre van szükségünk! Ezékiel könyvében ezt olvassuk: „Új szívet adok nektek, és új lelket adok belétek. Eltávolítom testetekből a kőszívet, és hússzívet adok néktek.” S ezért kell - ha tényleg nem akarunk így elpusztulni - nekünk is kimondani a zsoltáríró Dáviddal együtt: „Tiszta szívet teremts bennem, Istenem, és az erős lelket újítsd meg bennem!” (Zsolt. 51,12.) Ez az egyetlen esélyünk. Nincs más hatásos terápia. Ez nem jó hír. Senki nem fekszik szívesen kés alá, főleg ha ilyen komoly műtétről van szó. De ha életmentő beavatkozásra van szükség, nincs más választásunk.
Van azonban egy jó híre is az Úrnak ezzel kapcsolatban. Az, hogy van donor! Hiszen ha a halálos szívbeteg nem kap valakitől egy szívet, ha nincs donor, akkor rövid időn belül meghal. De ahhoz, hogy ő ne haljon meg, valaki másnak kell meghalnia, hogy annak az egészséges, vagy viszonylag egészséges szívét átültethessék abba, aki azzal még elélhet egy ideig. Jézus szíve megszakadt a golgotai kereszten. Ő belehalt abba, hogy nekünk ennyire tisztátalan és romlott a szívünk. Új szív nélkül lehetetlen tovább élni. De Jézus meghalt értünk, helyettünk és miattunk a kereszten, hogy mi ne egy ideig, hanem örökké éljünk. Hit által, azzal, hogy elfogadjuk a helyettes áldozatot, a bűnbocsánatot, minket is új szívvel, új lélekkel ajándékoz meg lelki értelemben a mindenható Isten.
Albert Schweitzer így folytatta őserdei prédikációját: „Most megkérdezem: Boldog-e a szívetek? Ha egyenként hozzátok lépnék, és mindenkit külön-külön megkérdeznék, s őszintén felelnétek, tudom, azt mondanátok: Nem, doktor, ha a szívembe nézek, akkor csak azt mondhatom, nincs benne béke és nem boldog a szívem. Én, pedig azt válaszolnám: Akármilyen színű is valakinek a bőre, boldogságot és békességet szeretne a szívében érezni, ebben biztos vagyok. Ez azonban csak egyféleképpen lehetséges. Új főnököt kell beengedni a szívetekbe. Akit én ajánlok: az Jézus Krisztus. Máris ott van a szívetek előtt. Ha kéritek, lépjen be, belép. S ha beengeditek, a gonosz törzsfőnökök kisompolyognak onnan, mert nem mernek egy helyen lenni Jézussal, mert Jézus erősebb náluk. Szennyes vaksi szívünket csak Jézus tisztítja meg egészen. Ha pedig Jézus lesz a szívetek Ura, akkor abban a jó Isten fog parancsolni. Mert ahová Jézus lép be, oda a jó Isten lép be. És akinek a szívében a jó Isten van, az boldog ember. Nos, azt tanácsolom, kérjétek meg imádságban Jézus Krisztust, vegye át az uralmat szívetekben, hogy megtisztuljon és boldogok legyetek, ne csak egészségesek.”
Kedves testvérek, az áldott orvos, egyben legszeretőbb donor is, aki saját magát adta halálba értünk, hogy mi éljünk. Aki azért ment a kárhozatba, hogy mi üdvözüljünk. Aki azért szakadt el mennyei Atyjától, hogy mi hozzátérhessünk, s akinek azért szakadt meg a tiszta, bűntelen szíve, hogy nekünk adhassa. Tegyünk azonban ehhez a drága igazsághoz, ehhez a legjobb hírhez máris hozzá valamit. Amikor az ember átadja a szívét Krisztusnak, az nem azt jelenti, hogy soha többé nem követ el bűnt. Továbbra is lesznek bűnök az életében, de a szív célja változik meg: eddig nem érdekelt Isten akarata, ha hallottam is, nem volt különösebben fontos, mostantól viszont mindent Isten akarata határoz meg. Óriási különbség van aközött, amikor egy néger, - mint annak idején Michael Jackson - megpróbálja mesterségesen kifehéríteni a bőrét, és aközt, amikor egy fehér bőrű ember lebarnul a napon. Mi hiába próbáljuk, nem tudjuk tisztává tenni a fantáziánkat, a gondolatainkat, a szándékainkat, a szavainkat. Jézus Krisztus vére az, amely hit által megtisztít. Isten ad új szívet. Viszont ha leégünk, ha felsülünk keresztyén emberként, attól még nem lesz a bőrünk fekete! Erre mondta azt Jézus nagycsütörtök este Péternek, hogy aki már megfürdött, annak csak arra van szüksége, hogy megmossa a lábát. Aki viszont nem fürdött még meg a kegyelem folyójában, mint Naámán a Jordánban, az még tisztátalan, annak semmi köze nincs Krisztushoz! Tiszta szív alatt tehát elsősorban a bűntől megtisztított szívet érthetjük, azonban a bűntől megtisztított szív egyik nagy jellemzője a teljes osztatlanság. A boldogmondásban szereplő görög szó ugyanis ezt jelenti. Osztatlan, össze nem kevert, egységes. A tiszta szív osztatlanul Istené.
Mit jelent ez? Sokan azt mondják: hiszek Istenben, olvasom a Bibliát, de azért még a horoszkópot is elolvassák. Vagy: hiszek Istenben, de ha az egészségükről vagy a jószerencséjükről van szó, mégis lekopogják, nemhogy valami baj történjen. Isten és babona. Mások azt mondják: hiszek Istenben, de templomba járni, Isten Igéjét hallgatni nem érek rá. Isten és Isten nélküliség. Az egyik csapból folyik a hideg, éltető, friss forrásvíz, a másikból a forróvíz. Pedig a langymelegeket kiköpi a szájából az Úr. Az egyik csapból jön az, amit az Ige mond, a másikból, amit a világ, a barátok, a divat diktál. Ó, hány ilyen kétcsapos keresztyén van! Aztán csodálkoznak, ha lerakódik a vízkő, ha lerakódik a bűn, ha eltömődik a cső, s már nem árad át rajta Isten Igéjének tiszta forrásvize.
Nem arról van szó itt, hogy ne legyen gazdag, színes, árnyalt személyiségünk, hanem arról, hogy ez a gazdag, árnyalt személyiség vajon mindent egy cél szolgálatába állít-e? Vajon úgy működik a hétköznapi életünk, hogy Istent meg-kérdezzük a dolgaink felől, és az Ő vezetése szerint éljük a mindennapjainkat? Vagy fordítva: éljük a mindennapi életünket a magunk rohanásában, s ha esetleg belefér a szívünkbe, időnkbe, gondolatainkba, akkor esetleg Istenre is szánunk pár per-cet? A tiszta, osztatlan szív nem valami elvont, misztikus dolgot jelent, hanem céltudatosan odaszánt szívet. Hogy ezt ki hogy éli meg, ebben lehetnek különbségek. A lényeg, hogy a cél legyen Isten, a Benne való élet, az Ő akaratának keresése, megélése.
A megosztott szívű ember bizonytalan járású, kétfelé sántikáló ember. Mivel több felé szeretne menni, ezért sehová sem jut el, következésképp frusztrált, boldogtalan. Aki viszont Istennel járja az életét, az megtapasztalhatja, hogy Isten vele van és vezeti életének minden helyzeteiben. Bízzuk rá magunkat osztatlan szívvel! Az a szív tiszta - hogy az őserdei doktort idézzem -, amelyen nem a gonosz törzsfőnökök osztoznak, hanem egy Valaki uralkodik: Jézus Krisztus, és életének döntéseiben Övé az utolsó szó. – Ő az áldott orvos próbál meggyőzni bennünket eddig is, hogy ne féljünk az életmentő műtéttől. Nekünk csak jelképesen kell meghalni a műtőasztalon. Az ó-emberünknek, a velünk született, Istent nem ismerő természetünknek kell belehalnia ebbe, mert valóságosan Ő halt bele ebbe a beavatkozásba. De ha ez nem lenne elég, akkor még valamivel szeretne arra bátorítani minket, amit a Példabeszédek könyvében így olvasunk: „Add nekem a szívedet fiam...” (Péld. 23,26.)
3./Azzal, hogy felmutatja nekünk az új szív boldogságát. Hiszen a hatodik boldogmondás szerint: „Boldogok a tiszta szívűek, mert ők meglátják az Istent.”– Mit jelent ez? Háromféle görög szó is van, amit használ a Biblia a látásra. A „blepó” azt jelenti, hogy megpillantani. Odanézek, megpillantok, és egy szempillantásig meglátok valamit. Se többet, se kevesebbet nem jelent ez a szó. Aztán a „theorei” szóval fejezi ki az Újszövetség azt, amikor a látás mellett - s ez már ismerősebb nekünk - az, aki látott valamit, már egy elképzelést - így szoktuk mondani - teóriát is alkot, mond. Van elképzelése arról, amit látott. És a harmadik szó, amit olvasunk az „oráó”: ez egyfajta igealak, és azt jelenti, hogy belelátni, túllátni a felületen, azon, amit éppen látok. Mögé látni, meglátni a valóságot. Szoktuk ezt mi orákulumnak is mondani. Ez azt jelenti: meglátni a titkok titkát. Itt Jézus ezt a szót használja, amit most mondtam. Boldogok, akiknek a szívük tiszta, mert ők meglátják az Istent, a titkok titkát. Ők belelátnak a dolgok mélyére. Ők mögé látnak, a láthatók mögé. Nemcsak azt látják, ami a szemük előtt van, hanem látják a valóságot is. A valóságos, örökkévaló Istent. Mert az Istenben bízó ember így lát, s ezért hisz. És aki lát, csak az tud így hinni, annak lesz ilyen lelki látása. Az élete eseményei mögött is egyre inkább látja a mindenható, örökkévaló Istent. Aztán az ilyen ember egyre jobban átlát a hazugságokon és a csalásokon, mert lelepleződik előtte a valóság és az igazság. Egyre jobban látja a történelem, az ország eseményei mögött is a mindenható Istent. Néha nehéz ezt észrevenni, de mégis csak lehetséges. Látja az Istent. Ezért lehet az így hívő megtisztult szívű embereknek boldogság, békesség és nyugalom a szívében minden körülmények között. Ezért tudnak személyválogatás nélkül szeretni mindenkit. Ágoston egyik híres mondata szerint: „Ha valaki látni akarja az Istent, ne menjen messze földre Istent keresni. Térjen be saját szívébe. Ha abban szeretet honol, akkor ott - amennyire ez a földön lehetséges - megláthatja az Istent. Mert az Isten szeretet.”
Meglátni a láthatatlan Istent. Van ennél nagyobb csoda, nagyobb öröm? Hit által idelent, színről színre odafent. Jézus ma a szívünk ajtaja előtt zörget úgy, ahogy ezt a Jelenések könyvében olvassuk. „Íme, az ajtó előtt állok, és zörgetek.” Ha valaki meghallja az Ő szavát, és megnyitja a szívét, az életét, belép annak életébe, és vele marad, vele vacsorázik. Így mondja Jézus. Én nyugodtan merem azt mondani, hogy itt, ma vele úrvacsorázik.
A Kis Herceg írója, Antoine de Saint-Exupéry szerint: „Jól csak a szívével lát az ember. Ami igazán lényeges, az a szemnek láthatatlan.” Tegyük hozzá: jól csak a Krisztus vére által megtisztult szívű ember lát. Aki kész itt az Ő asztalánál megvallani a bűneit, aki kész elmondani, hogy teremts bennem tiszta, osztatlan szívet, amelyből új gondolatok, szándékok és indulatok származnak. Aki kész jelképesen újra meg újra megjelenni ezen a lelki kardiológiai vizsgálaton, s aki - ellentétben a rockzenésszel - örül, ha más valakinek, Jézusnak a szíve, az Ő Szentlelke élhet tovább benne. Ő adja meg, hogy ez a mi esetünkben is így legyen! Ámen.