2013.07.21.
Boldogmondások
5. - Boldogok az irgalmasok
Lekció:
Lukács 10,25-37.
Textus: Máté 5,7.
Svábhegy
Talán vannak néhányan a testvérek közül, akik olvasták vagy színházban látták Bertolt Brecht Jóembert keresünk című színművét. A darab - rövid ismertetője szerint - arról szól, hogy három Isten érkezik egy nagy szegénységben élő városkába, azért, hogy próbára tegyék az emberek jóságát. A próba egyszerű: találniuk kell valakit, aki szállást ad nekik. Az isteneknek azonban csalódniuk kell, mert hosszú útjuk során senki sem akad, aki befogadná őket. Csak egy pénztelen utcalány látja őket szívesen akit a jótéteményért megajándékoznak, abban bízva, hogy az ő példája bebizonyítja majd, hogy jó emberek is élhetnek emberhez méltó életet a Földön. Az ajándék segít a lánynak talpra állni, de közben az istenek kísérletének alanyává is teszi: kérdés, hogy képes lesz-e jó maradni egy olyan világban, ahol hatalmas a szegénység, és mindenki csak a saját, önző érdekeit tartja szem előtt, vagy tigrissé kell válnia, hogy megvédje magát. – Talán ez a darab ihlethette a Médiaunió Alapítvány kurátorait, akik a közelmúltban pályázatot hirdettek „Jó embert keresünk - Keressük Magyarország példaképeit” címmel. A leírásában szerepel, hogy olyan emberekre várnak jelöléseket, akik önzetlenül segítenek egy közösségnek, időt áldoznak arra, hogy mások élete jobb legyen, támogatnak másokat tudásukkal, munkájukkal vagy adománnyal, vagy akiknek életszemlélete, kitartása, a mód, ahogy életüket, saját sorsukat irányítják, tanulságos lehet másoknak, példaként állítható mások elé. Olyanok jelölését várják, akik nem ismertek az ország nyilvánossága előtt, ám akikre mindannyian felnézhetünk, akiket példaképnek választhatunk.
Kedves testvérek, kedves gyülekezet! E bevezető nyomán úgy tűnhet, hogy csak a XX. század első felében, vagy napjainkban keresi a világ az ún. „jóembereket”. Ám a jól ismert jézusi példázat arra enged következtetni, hogy soha nem volt természetes és széles körben elterjedt az a fajta magatartás, amely az irgalmas samaritánust jellemezte. Az önzetlenség, az áldozatkészség, a tettekben manifesztálódó szeretet, a viszonzást nem váró jóság. Az ókori zsidó ember Jézus korában az irgalmasságot legfeljebb csak saját fajtájával, s ezen belül is csak saját kasztjával szemben gyakorolta. A nem zsidóra, a pogányra úgy tekintett, mint eltiporni való mérges kígyóra. Jellemző: egy pogány asszonynak még szülése alatt sem volt szabad segíteni. Vagy gondoljunk arra az irgalmatlan üldözésre, amellyel a zsidók Ázsiától Európáig Pál apostol nyomában loholtak. Ám az ún. „pogányok” sem voltak különbek. Emlékezzünk a jól ismert görög drámákra. Mindegyikben jaj volt a legyőzötteknek. Nem ismerték az irgalmat, csak az istenek véres és kegyetlen igazságszolgáltatását, – melyet emberek hajtottak végre. Olyan nagy szellemek, mint Platon, Aristoteles vagy Seneca egyaránt azt ajánlják, hogy a gyöngének született kisgyermeket úgy kell elpusztítani, mint egy kismacskát. Az a kor az irgalmasságot nem ismerte, legfeljebb a legszűkebb családi vagy baráti körben gyakorolta, – egyébként megvetendő gyöngeségnek tartotta.
Ha azonban könnyedén és nagyképűen azt mondanánk, hogy micsoda barbár korszak volt az, vagy hogy milyen sötét is volt a középkor, s milyen jó, hogy ma már civilizált, felvilágosult, humánus világban élünk, jusson eszünk-be, hogy nap mint nap milyen borzalmas, iszonyatos hírek ömlenek ránk a médiából az emberi irgalmatlanságról, vagy idézzük fel magunkban azokat a helyzeteket, amikor velünk bántak el irgalmatlanul mondjuk a munkahelyünkön abban a pozícióharcban, ahol senki nem ismer könyörületet, ahol nem számítanak az íratlan törvények, sokszor még az írottak sem, ahol ember embernek farkasa. Érthető hát, hogy az a kifejezés, amely a soron következő boldogmondás központi szava, az irgalmasság a Bibliában is szinte csak Istennel kapcsolatban szerepel. Alig tudunk olyan szentírási szereplőről, akire ráillene az irgalmasság szó lexikonbéli meghatározása: „Egyfelől az ellenséggel vagy gonosztevővel szemben elnéző magatartás melynek során eltekintek a büntetés kiszabásától, másrészt együttérzés, amely a betegek, szegények, gyengék iránti segítésre ösztönöz.” – Mivel mindig is a kaini bosszúállás volt a természetes a világban, s ennyire ritka jelenség az irgalmasság, először azt kellene ma testvérek megvizsgálnunk, hogy:
1./ Mit jelent irgalmasnak lenni? Így is kérdezhetném: kiről mondható el, hogy irgalmas? Induljunk ki a kifejezés eredeti, bibliai megfelelőinek a rövid tisztázásából. Az „irgalom” régi szó. Hosszú története során nagyon gazdag jelentésre tett szert. Az újszövetség nyelvében az ógörögben megfelelője az eleos. Ez a szó ismerősen cseng a Kyrie eleison imából, amellyel Isten irgalmasságát kérjük a magunk számára. Az Újszövetség görög változatában az eleos rendszerint a héber hesed szó megfelelője. Ez az egyik legszebb szó a Bibliában - gyakran fordítják egyszerűen szeretetnek. A hesed, Isten szemszögéből nézve a feltétel nélküli szeretet megfelelője: amikor valaki képes fenntartani egy kapcsolatot tekintet nélkül arra mi történik. Mivel Isten népével kötött szövetsége már a kezdetektől fogva nem más, mint megtört ígéretek és új kezdetek sorozata, egyértelmű, hogy egy ilyen feltétel nélküli szeretet magában foglalja a megbocsátást, és szükségszerűen irgalmas is. A görög eleos-t gyakran használják a héber rachamim szó fordítására is. Ezt a szót gyakran használják a hesed-del együtt, de sokkal több érzelmet hordoz magában. Szó szerint a „belsőségek” szó fordítása, ami az anyaméhet jelenti. Irgalom és könyörület - az anya mélységes szeretete kisgyermeke iránt, az apa gyöngédsége utóda iránt, s a fivérek és nővérek közötti átható szeretet.
Amikor Isten irgalmáról van szó, akkor gyakran azt olvassuk kiegészítve a mondatot, amit a 103. zsoltárból is-merünk a legjobban, hogy „nem bűneink szerint cselekszik velünk, és nem fizet nékünk a mi álnokságaink szerint.” Nem olyan a fogadj Isten, amilyen az adjon Isten - ahogy mondani szokták. Nem úgy viszonyulok a másikhoz, ahogy ő viszonyult hozzám, ha éppen megbántott, vagy rosszul bánt velem. Jobban. Jót ad annak is, akitől rosszat kapott. Hadd idézzek még néhány mondatot ebből a zsoltárból, mert ez tele van az erről való bizonyságtétellel: „Irgalmas és kegyelmes az Úr, türelme hosszú, szeretete nagy...” (Zsoltárok 103,6-13.) – Mikeás könyvének a végén egyenesen azt olvassuk, hogy az Úr abban leli örömét, hogy kegyelmet ad. Újra irgalmas lesz hozzánk, eltapossa bűneinket, és a tenger mélyére dobja minden vétkünket!” (Mik. 7,18-19.) Vagy eszünkbe juthat, hogy amikor Jónás duzzog akkor azt veti Isten szemére, hogy tudtam én azt, hogy te irgalmas és kegyelmes vagy, és még a gonosz miatt is bánkódsz, ezért nem akartam elmenni Ninivébe. Jézusról is többször olvassuk: elnézve a sokaságot, szemlélve az embereket megszánta őket, könyörületességre indult. Itt mindenütt az irgalmasságot kifejező szó fordul elő. Mindebből teljesen nyilvánvaló testvérek, hogy a bibliai gondolkodás szerint az irgalmasság első renden sosem emberi tulajdonság. Nyugodtan kimondhatjuk tehát, hogy az irgalmasság jellegzetesen Isten tulajdonsága. Sőt azt is, hogy az irgalom bibliai értelemben sokkal több, mint Isten szeretetének egy szeletkéje. Az irgalom igazából maga Isten.
Mit jelent irgalmasnak lenni? Ki az irgalmas? Röviden így szokták mondani: az, aki segít a másikon. Ezt azonban ki kellene egészíteni legalább azzal, hogy az, aki érdek nélkül segít a másikon. Irgalmas az, aki nem úgy bánik a másikkal, ahogy az megérdemelné, hanem jobban. Isten ilyen Úr. Ezzel szemben viszont azt kell látnunk, hogy az Istentől elszakadt ember irgalmatlan. Mindjárt az első esetben kiderült ez. Káin agyonütötte az édestestvérét, s ez az irgalmatlanság azóta csak növekszik. Ma már nemcsak szerzésvágyból, uralomvágyból vagy bosszúból irgalmatlan valaki, hanem újra elterjedt az a teljesen öncélú, haszon és értelem nélküli kegyetlenkedés és irgalmatlanság, amiről Radnóti így írt: „Oly korban éltem én e földön, mikor az ember úgy elaljasult, hogy önként, kéjjel ölt, nemcsak parancsra, s míg balhitekben hitt s tajtékzott téveteg, befonták életét vad kényszerképzetek.” – Az értelmetlen károkozás következményeivel mi is nap mint nap találkozhatunk, de az irgalmatlan közöny különböző formáival, a másik megszégyenítésének, megalázásának az élvezetével is. És ami különösen szomorú, hogy a hozzánk legközelebb állókhoz is olyan irgalmatlanok tudunk lenni. A család gyengébb tagjaihoz, a gyerekekhez, az öregeinkhez, a szomszédokhoz. Azokhoz a munkatársakhoz, akik fölé helyezhetjük magunkat akármilyen szempontból. Ott van a szívünk mélyén a kegyetlenség, az irgalmatlanság. Nem véletlenül kiált fel József Attila így: „Fogadj fiadnak, Istenem, Hogy ne legyek kegyetlen árva!” Mert az Isten nélkül maradt ember árva, atyátlan. Érzi a kiszolgáltatottságát, ezért fél. Félelmében agresszív lesz, és aki agresszív, az nincs tekintettel másokra, irgalmatlanul cselekszik.
Amíg nem térünk meg, amíg nem fogadjuk el Istent életünk mindenek felett való Urának, amíg bűneinkkel bátran szembesülve nem vágyódunk megfürödni az Úr jóságában, addig bármi, amit a könyörületről mondhatunk, csak üres okoskodás lesz. Senki sem tud irgalmat gyakorolni, amíg maga meg nem tapasztalta az irgalmasság gyógyító erejét. Azért boldogok, akik szüntelenül vágyakoznak Isten irgalma után, mert életüket nyitott könyvként elé tárva naponként élhetik át a csodát, hogy Teremtőjük könyörülő szeretettel elfogadja és felemeli őket. Így töltődik fel a lelkük újra meg újra jósággal, hittel és bizalommal, amelyek az irgalmasság gyökerei. Elmondhatjuk tehát, hogy az irgalmasság az Isten szeretetében naponta megmerülő ember kincse, a jóságtól túlcsorduló szív gazdagsága. Olyan kincs, olyan gazdagság, amely akkor gyarapszik, ha önzetlenül megosztjuk azzal, aki hozzánk hasonlóan rászorul a könyörületre. – Vajon mi ilyenek vagyunk? Minket is ez jellemez? Ránk is ez illik leginkább? Rólunk is ez jut eszébe elsőre a körülöttünk élőknek? Aki megkapta Istentől ezt az ajándékot, az egy kicsit mindig idegennek érzi magát ebben a kegyetlen világban. Jézus is egyebek között ezért volt annyira más, annyira idegen. Viszont Ő mégis arra bátorítja a benne hívőket, hogy merjenek irgalmasak lenni egy irgalmatlan közegben. Ő ehhez erőt is ad azoknak, akik ezt vállalják. Az irgalmasság tehát jellegzetesen Isten tulajdonsága, és akiket Ő újjáteremt Szentlelke által, azoknak a tulajdonsága is lesz.
2./ Milyen lépései vannak az irgalmasságnak? Milyen megnyilvánulásai vannak ennek az isteni tulajdonságnak a mindennapokban? Ez legyen a második kérdés, amit felteszünk ma az ige alapján magunknak. – Mivel annyira szemléletesen írja le itt Jézus az irgalmasságot ebben a példázatban, szeretném felsorolni az irgalmasság jellegzetes mozdulatait. Mit olvasunk itt, ahogy ez a samaritánus odaérkezik? „...amikor odaért hozzá és meglátta, megszánta; odament, olajat és bort öntött sebeire, és bekötötte azokat. Aztán feltette őt a saját állatára, elvitte egy fogadóba, és ápolta. Másnap elővett két dénárt, odaadta a fogadósnak, és azt mondta neki: Viselj rá gondot...” Az irgalmasság hét gyönyörű mozdulata ez, amiket most nem fejtek ki, inkább csak felsorolom őket. – Meglátta. Itt kezdődik. Ott kezdődik, hogy sokszor észre sem vesszük azokat, akik bajba jutottak körülöttünk. Vagy azért, mert egészen tele vagyunk a magunk bajával, és van belőle bőven a legtöbbünknek, vagy azért, mert egyáltalán nincs beállítva erre a lelkünk és a szemünk, vagy azért, mert nem is akarjuk észrevenni, mert esetleg még segíteni kellene. És ha azután nem segítünk, még rosszabb lesz a lelkiismeretünk. Ilyen ravasz lélektani mechanizmusok működnek bennünk a bűneset óta. Van a Példabeszédek könyvében egy gyönyörű mondat: „A jóságos tekintetű ember áldott lesz.” (22,9) Van ilyen, hogy jóságos, irgalmas szem. Gyakran látom például a fiatalok között, de sajnos már a fiatal felnőttek között is, hogy egyszerűen észre sem veszik - nem a mások baját, fájdalmát, szükségét - hanem a legalapvetőbb, a közösség mindennapi életéhez szükséges teendőket sem. Külön kérésre, többszöri felszólításra letakarítják az asztalt, felmossák a követ, de tényleg nem veszik észre, hogy ott van még egy piszkos tányér, vagy hogy fel kellene söpörni, mielőtt a papírszemetet elkezdenék felmosni. Nincs szemünk a látásra, mert a bűneset óta vakok vagyunk nemcsak Isten felismerésére, de az emberi nyomorúságok meglátására is. A Viszont az irgalmas szemű ember azonnal észreveszi, mi baj van: sír, egyedül van, valami bánthatja, leejtette, nem tudja felvenni, és a lehető legegyszerűbb módon megoldja és továbbmegy. A samaritánus meglátta. Kérjünk Jézustól irgalmas szemet! – Azután megszánta, vagy az eredeti szöveghez közelebb álló Károli fordítás szerint: „könyörületességre indult” iránta. Mert meglátta a pap és a lévita is, de őbenne meg is mozdult valami. Azt mondja a görög szöveg: „megmozdultak a belső részei”. Van neki szíve. Érző és együtt érző szíve. Nincs egészen tele a saját gondjaival, egy kicsi hely mindig marad a másik gondjának is. – Jellemző-e ez ránk? – Odament és lehajolt hozzá. Ez a sa-máriai tehát nem állt meg a puszta sajnálkozásnál, mert ő nemcsak a szenvedő ember szorultságát, hanem a rászorultságát is észrevette. Hogy ez az ember az ő segítségére, szeretetére, áldozatára van rászorulva. Tehát, hogy rajta kívül más nem tud tenni érte! Nem kívülről ad okos tanácsokat, mint ahogy gyakran mi szoktuk. Nem a közbiztonságot szidja, meg azokat, akik miatt nincs közbiztonság, hanem mivel ő vette észre a bajt, ő megy oda, és lehajol. Erről is érdemes lenne külön elmélkedni, hogy az irgalmas ember soha nem leereszkedően közeledik a másikhoz, mert aki leereszkedik, az őt alázza meg, aki lehajol, az magát alázza meg, s ez Jézusnak az útja és indulata. Megalázta magát, otthagyta a mennyei dicsőséget, emberekhez hasonlóvá lett és így segített rajtunk. – Azután olajat és bort önt a sebekbe. Ami azt jelenti: előveszi az elsősegélyes ládát és fertőtleníti a sebeket. Az olaj és a bor volt akkor a legdrágább cikk. Megint nem véletlen, hogy Jézus hogy fogalmaz egy példázatot. Nem a feleslegéből vet oda valamit, a legdrágábbhoz nyúl. Ahhoz az olajhoz, amit talán ajándékba vitt annak, ahova ment, ahhoz a borhoz, amit a maga számára tett félre. A kincseiből ad, nem a feleslegéből. Áldozatot is kész hozni. Magától vonja meg azt, amit odaad másnak. – Beköti a sebeket. Erről egy külön prédikációt kellene egyszer mondani. Mennyire az jellemez minket, hogy felfedjük mások sebeit, és nem az, hogy elfedjük mások sebeit. Mások gyengeségeiről, hibáiról, botlásairól, fogyatkozásairól milyen szívesen beszélgetünk. De hogy hogyan keletkeztek azok a sebek, ki ütötte, nem tehetnénk-e valamit a gyógyulásukért, erről vajmi ritkán esik szó. Szeretjük feltakarni mások sebét. Az irgalmasság eltakarja, befedezi. Ez nem azt jelenti, hogy falaz a bűnnek, hanem azt jelenti, hogy védi a bűnöst és segít neki meggyógyulni. – Ezután felteszi a saját állatára. Ez is beszédes cselekedet ám! Ő eteti a szamarat, és más használja. Azért hozta, hogy ő üljön rajta, és most ott kutyagol mellette, s még tartja is a nyomorult sebesültet, hogy le ne essen róla. Ilyenkor kapnak az irgalmas emberek megjegyzéseket. Ezeket a megjegyzéseket is szelíden el kell engedni a fülünk mellett. – A végén még pénzt is ad a fogadósnak, hogy hosszú távon is gondoskodjék róla. Nem alkalmi segítségre volt csupán kész, hanem azt akarja, hogy rendbe jöjjön a sebesült, s majd ha a saját lábán tovább tud menni, akkor engedjék csak el. – Talán a legnehezebben a pénztárcánk csatjáig ér el a kezünk. Az ember szíve megmozdul, még valamit teszek-veszek is a másik érdekében, de a pénztárca mélyen el van rejtve, oda nehezen ér el a segítő kéz. Az irgalmasságba pedig ez is beletartozik. Időt, fáradságot, pénzt szánni a másik emberre, akihez semmilyen viszony nem fűz, aki akár az ellenségem is lehet, aki lehet, hogy soha semmilyen formában nem viszonozza. Bizony ez így van: időbe, fáradságba és pénzbe kerül. Az irgalmasságból fakadó szeretetszolgálat teher, de áldott teher. Még akkor is, ha sokba kerül időnként, mert meg kell egy utat szakítani, egy elképzelést, egy tervet valaki más miatt, aki nyomorúságba jutott. Testvérek ez a samáriai úgy szeretett, hogy nem tartotta megalázónak megállni, leszállni, lehajolni, elsősegélyt nyújtani, helyet cserélni, egy szóval: szolgálni! Sokan pedig még attól is irtóznak, ha az utcán eleső embert nekik kell felsegíteni, ha a buszról leszálló kisgyermekes, babakocsis anyukát nekik kell karon fogni, vagy az orvosi rendelőben rosszul lévő beteget nekik kell támogatni. Inkább nem néznek oda, vagy arrébb mennek, nehogy véletlenül segíteniük kelljen! – Az afrikai leprásokért orgonaművészi, orvosi és lelkészi karrierjét is feladó Nobel békedíjas Albert Schweitzer mondta egyszer: „szeretni annyit jelent, mint egészen rendelkezésére állni valakinek!” Ez a samáriai így tett, s a keresztyéneknek is mindig így kellene tenni.
Ugyanis a Jézusban hívők megszabadulhatnak a velünk született irgalmatlanságtól, és felszabadulhatunk erre, hogy legyen szemünk meglátni a nyomorúságot, legyen együtt érző szívünk, mozduljon a kezünk, áldozzunk időt, fizikai erőt, kedves szavakat - ha kell, még pénzt is -, hogy lehessünk gyógyító eszközök Isten kezében. Hogy amint Péter apostol írja, isteni természet részeseiként járjunk ebben az irgalmatlan világban. Hiszen aki újjászületett gyermeke Istennek, annak már van mennyei Atyja, az nem kegyetlen árva. Annak nagy öröksége van, és öröksége teljes tudatában kész adni azt amire szükség van. Tudom, nem egyszerű ezt megtenni. Ettől mi sokkal makacsabbak és büszkébbek vagyunk. De aki megtapasztalta már, hogy egy olyan Isten hajolt le hozzá Jézusban, aki mindig „rendelkezésére áll”, mert aki Őhozzá megy azt Ő semmiképpen ki nem veti, az tud felebarátjainak is rendelkezésére állni. Nem rohammunkában, nem humanista akció formájában, nem tes-ti-lelki ambulanciát üzemeltetve, hanem életforma-szerűen, egész valóját meghatározó módon és boldogan. S itt érünk el mai utolsó kérdésünkhöz:
3./ Miért boldogság az irgalmasság? Mi a jézusi ígéret lényege: „Boldogok az irgalmasok, mert ők irgalmasságot nyernek.”? – Nos, Jézus nem ígér mást az irgalmat gyakorlóknak, mint azt, amit már eddig is éltek - irgalmasságot. A többi boldogság esetében az ígéret valami többletet is tartalmaz, távolabb mutat: akik sírnak, vigasztalást nyernek; a tiszta szívűek meglátják Istent. De mi többet tud adni Isten azoknak, akik irgalmasak? Az irgalom Isten teljessége. A legtöbb, mi adható - mondhatnánk a régi reklám szöveget idézve. Az irgalmat gyakorlók már most Istenben élnek, s az ígéret szerint ez a vele való közösségük megmarad az örök életre. De mi köze van az irgalmasságnak az üdvösséghez? Egyrészt az, hogy Isten bűneinket Jézus érdeméért megbocsátó irgalmassága nélkül nekünk nincs örök életünk. Halálunk után kiteljesedik és véglegessé válik az az irgalmatlan, könyörtelen világ amit már sokan most is pokolnak neveznek. Másrészt viszont az is, hogy aki nem gyakorolja másokkal az irgalmasságot, az úgy jár, mint az a gonosz szolga, akinek a gazdája elengedte az emberi ésszel fel sem fogható adósságát, ám ő mégis bevasalta a saját tartozásához képest aprópénznek tűnő összeget a maga adósán. Ő irgalomban részesült, de irgalmatlanul bánt a neki tartozókkal. Amikor ez a gazda tudomására jutott, átadta a hóhéroknak a gonosz szolgát. Mert az irgalmatlansággal csak irgalmatlanságot lehet nyerni. Jakab levelében ez áll: „az ítélet irgalmatlan ah-hoz, aki nem cselekedett irgalmasságot.”
Nekünk, azonban testvérek ma még más lehet a távlatunk. Jézus ugyanis erre hív: „Legyetek irgalmasok, amint Atyátok is irgalmas”. Ha igazán belegondolunk abba a nagy kegyelembe, amelyben minket Isten részesít, abba a nagy irgalomba, amellyel minket megajándékozott, bár meg sem érdemeljük, akkor lehetetlen, hogy ne induljon hálára a szívünk. Ha nem vagyunk hálásak, akkor talán még nem éreztük meg ennek az irgalomnak a mélységét és magasságát. Hiszen ki állítsa meg a szeretetlenség, a közöny, az irgalmatlanság ördögi körét, ha nem az a hívő ember, aki naponta ebből a jézusi szeretetből él?
Ha azzal kezdtem, hogy idéztem a felhívást, „Jó embert keresünk!” hadd zárjam is ezzel: Jézus is jó embereket keres! Ma, itt és most köztünk. Olyanokat, akiket az Ő irgalmassága és szeretete jár át és éltet. Te vajon ilyen ember vagy? – Segítse a válaszunkat, s akár az első, akár egy újabb elköteleződésünket az irgalmas élet mellett Túrmezei Erzsébet „A harmadik” című verse: „Valamit kérnek tőled. Megtenni nem kötelesség. Mást mond a jog, mást súg az ész. Valami mégis azt kívánja: Nézd, tedd meg, ha teheted! Mindig arra a harmadikra hallgass, mert az a szeretet. Messzire mentél. Fáradt vagy. Léptél százat. Valakiért még egyet kellene. De tested, véred lázad. Majd máskor! - nyugtat meg az ész. És a jog józanságra int. De egy szelíd hang azt súgja megint: Tedd meg, ha teheted! – Mindig arra a harmadikra hallgass, mert az a szeretet. Valakin segíthetnél. Joga nincs hozzá. Nem érdemli meg. Tán összetörte a szíved. Az ész is azt súgja: Minek? De Krisztus nyomorog benne. És a szelíd hang halkan újra kérlel: Tedd meg, ha teheted! Mindig arra a harmadikra hallgass, mert az a szeretet! Ó, ha a harmadik egyszer első lehetne és diktálhatna, vonhatna, vihetne! Lehet, elégnél hamar. Valóban esztelenség volna. De a szíved békességről dalolna, s míg elveszítenéd, bizony megtalálnád az életet! Bízd rá magad arra a harmadikra! Mert az a szeretet.” Ezért boldogok az irgalmasok. Ámen.