2013.06.30.
Boldogmondások 2. - Boldogok a sírók
Lekció: Zsoltárok 6.
Textus: Máté 5,4.
Svábhegy
Egy héttel ezelőtt június 24-én, vasárnap délután az Arizona állambeli Navajo-területen a 34 éves, többszörös Guinness-rekorder amerikai kötéltáncos Nick Wallenda biztosítókötél nélkül kelt át a Grand Canon fölött. A 457 méteres utat nem kevesebb mint 450 méteres magasságban tette meg egy öt centiméter átmérőjű sodronyon 22 perc alatt.
Kedves testvérek, kedves gyülekezet! Harmadik hete tanulmányozzuk már Jézus boldogmondásait, s érezzük, hogy amire Ő hív bennünket, az lelki értelemben tulajdonképpen egy szakadék feletti kötéltánc. A part egyik oldalán van mindaz, amit a világ boldogságnak tart, a másik oldalon pedig az, amit Jézus kínál nekünk. Hiszen a lelki szegénység, a sírás, a szelídség, az igazság utáni olthatatlan vágy, a tiszta szívűség, az irgalmasság, vagy az üldözöttség a világ szemében semmi esetre sem lehet a boldogság forrása. Sőt, épp ezek ellenkezője a gazdagság, a nevetés, a hatalom, a másokkal szembeni közöny, az ügyeskedés, a törtetés és a békés langymeleg kispolgári lét tűnik a világi értékrend szerint a boldogság feltételének. Ezért minden egyes boldogmondással egyre mélyül a szakadék a tanítványok és a nép között. Egyre láthatóbb lesz a tanítványi seregnek szóló jézusi kihívás. Vajon elindultunk-e már ezen a kötélpályán mi is? S ha eddig nem, vajon rá merünk-e lépni akár ma? Vajon hiszünk-e Jézusnak, amikor erre a kockázatosnak tűnő útra hív? Talán segíti a válaszadást, ha két előzetes megállapítást teszek. Az egyik, s ezt nem lehet elégszer hangsúlyozni: Jézus nem állítja, hogy a szegénység, a sírás, a szelídség, vagy bármely más általa említett dolog önmagában egyenlő lenne a boldogsággal. Minden boldogmondásnál rendkívül fontos ezért megvizsgálni az indoklást, a magyarázatot. A másik megjegyzés, hogy egyik Jézus által megnevezett lelki állapot sem jellemző állandóan senkire. Nem külön csoportokról beszél Ő itt, nincs szó a szegények, a sírók, a szelídek és a többiek különálló kasztjáról. Emberekről beszél, azokról, akik Őt hallgatták akkor és ott, és itt és most, akik készek voltak tanítványként elfogadni amit mondott, s akik elindultak vele ezen a szakadék felett vezető úton. Őket, a Jézussal úton lévőket jellemzik ezek a vonások különböző helyzetekben. Ennek az útnak a második lépése a sírás: „Boldogok, akik sírnak, mert ők megvigasztaltatnak”. – Ahogyan a múltkor, úgy most is az legyen a kérdésünk, hogy kikre, azaz milyen sírásra gondolt itt Jézus, illetve, hogy miért boldogok az így síró emberek?
1./ Milyen sírásra vonatkozik Jézus állítása? Testvérek, ha látni szeretnénk, hogy pontosan hova kell ezen a képzeletbeli kötélpályán lépnünk, akkor vizsgáljuk meg először röviden, hogy hova nem! Mert bizony elég könnyen el lehet véteni a lépést, a Jézus által említett sírást össze lehet keverni mással. Gondoljuk csak végig, milyen sok szavunk van a sírásra! Elpityeredik, eltörik a mécses, itatja az egereket, zokog, bőg, ömlik a szeméből a könny. Vajon maga a sírás is ilyen sokféle? A funkciója mindenesetre ugyanaz: egy kiadós sírás sokszor segít úrrá lenni a tehetetlenségen, a dühön vagy a fájdalmon, és lassan újra nyugalom költözik a lelkünkbe.
A sírás a kapcsolatteremtés egyik első eszköze: a csecsemő így jelzi szükségleteit, s így adja szülei tudtára az érzéseit. Ez a „kisbabanyelv”, melyet a baba a hangerő és a hangnem változtatásával egészen kifinomulttá tud tenni. Állítólag hatféle csecsemősírást lehet megkülönböztetni: a fájdalom, az éhség, a hascsikarás, az unalom, a kényelmetlen testhelyzetek által kiváltott sírást, illetve azt, amellyel a baba levezeti felesleges energiáit a nap végén. A sírásról persze később sem szokunk le teljesen. Igaz, a férfiaknak a nyugati kultúrákban „nem illik” könnyezniük. Pedig nem volt ez mindig így: az őskorban ugyan valóban nem volt kifizetődő kimutatniuk a szándékaikat és az érzelmeiket, ám az ókorban, a középkorban és a reneszánsz idején a férfiak is sírtak anélkül, hogy ez a gyengeség jelének számított volna! Pedig születéskor a férfiaknak bizonyára pont annyi könnycseppet osztanak ki, mint a nőknek. Mivel azonban nekünk tilos könnyet ejtenünk, jóval a nők előtt halunk meg; a szívünk felmondja a szolgálatot, a vérnyomásunk az egekig emelkedik, vagy a májunkat felfalja az alkohol, mert nincs rá mód, hogy bánatunk tava túláradjon. Mi, férfiak, azért halunk meg, mert nem áztatja elég könny az arcunkat. Aki tud sírni, annak jó.
A sírás természetes emberi reakció, a test, a lélek és a szellem együttes válasza valamire, amire szavakkal nehéz felelni. A sírás az emberi psziché védőmechanizmusa. Oldja a feszültséget, ellazít, átmossa a lelkünket. Sírni olyan, mint átélni egy záport: miután hagyjuk, hogy lezúduljon az eső, újra kisüthet a nap. Szinte katartikus ereje, terapeutikus hatása van. Egyes tudósok azt is állítják, hogy a könnyezés fokozza a boldogsághormon, az endorfin képződését! De vajon erre gondolt-e itt Jézus? Hiszen tényleg sokféle sírás létezik már a Bibliában is. A teljesség igénye nélkül említek néhány példát. Meghatódottságában sírt József, amikor 20 év után találkozott a testvéreivel. Delila, Sámson szeretője napokon keresztül sírdogált, hogy kiszedje Sámsonból ereje titkát. Veszedelmes női praktika, igazi pszichológiai hadviselés volt ez. Anna tehetetlenségében sokáig sírt a silói szentélyben, mert a vetélytársa bosszantotta őt, mivel nem született gyermeke. Jairus, a kapernaumi zsinagóga vezető házánál hivatásos siratóasszonyok hisztérikus jelenetet rendeztek, pedig Jézus világosan megmondta, hogy a gyermek nem halt meg, csak alszik. Mint ahogy Jeruzsálem leányai Jézust siratták a Via Dolorosán, holott maguk és gyermekeik miatt kellett volna sírniuk. Sőt maga Jézus is sírt barátja Lázár sírjánál, látva a gyászolók fájdalmát, virágvasárnap pedig megsiratta Jeruzsálemet is, mert előre látta a város közelgő vesztét. Vajon ezek közül az emlékezetes sírások közül mindegyikre igaz, hogy ők boldogok voltak és hogy meg is vigasztaltattak? Nyilvánvaló, hogy nem. A sírás ugyanis az emberi bűn, az érzelmi manipuláció, a megtévesztés, a hazugság eszköze, álarca is lehet.
Kikről beszél hát, kikre gondol hát Jézus? Testvérek, az egyértelmű, hogy a mondat hangsúlya nem a sírókon, hanem a megígért vigasztaláson van, amely még az elkeseredettség állapotában is a remény szikráját adja a szomorkodónak. Azt kell megértenünk, hogy kik vigasztaltatnak meg, s ki által? A mondat passzív szerkezete nyilvánvalóvá teszi, hogy a vigasztaló nem más, mint Isten. Ahogyan az első boldogmondásnál a mennyek országát nem adhatja más örökségül a lelki szegényeknek, mint a világ Ura, éppen úgy az igazi vigasztalás sem jöhet mástól, csak Istentől. Pál ezt írja ugyanis a 2. korintusi levél első fejezetében: „Áldott az Isten, a mi Urunk Jézus Krisztus Atyja, az irgalom Atyja...” (2. Kor. 1,3-4.) Tehát a mennyei Atyát nevezi minden vigasztalás Istenének. Jézusban ez az Isten öltött testet, s jelent meg közöttünk. Aki csak azért képes volt egy népes tömeg élén Kapernaumból a félreeső Nain városába menni, hogy megvigasztalja az özvegyasszonyt, akinek egyetlen fia is meghalt. De nem úgy vigasztalta, mint ahogy mi tudjuk egymást vigasztalni, hanem úgy, hogy feltámasztotta a gyermekét. Ez a Jézus ígérte meg a tanítványoknak, hogy pünkösdkor a másik Vigasztalót, az Ő Szentlelkét küldi el maga helyett erre a világra.
Nem lehet tehát kérdés, hogy Jézus ígérete csak azokra a sírókra vonatkozik, akiket valami módon maga Isten vigasztal meg. Akiknek a könnyeit Ő szárítja fel. Akár úgy, hogy elvégzi a szívükben Szentlelke által ezt, mert mondjuk a gyász idején felemeli a tekintetüket önmagára, a halál utáni folytatásra, az örök élet reményére, akár úgy, hogy küld, indít valakit, aki az Ő vigasztaló szavát adja tovább nekik. De ahogyan egy édesanya, vagy édesapa is csak akkor tudja megvigasztalni a gyermekét, ha az elmondja neki a bánatát, úgy a mennyei Atya is csak azokat tudja megvigasztalni, akik hozzá fordulnak a könnyeikkel. Akik neki sírják el a fájdalmukat. Vajon mi ezek közé tartozunk-e? Szoktuk-e olyan magától értetődő természetességgel megosztani az Úrral a negatív élményeinket, ahogyan mondjuk Dávid tette azt számtalan zsoltárában? Pedig ő harcedzett férfi, hatalommal uralkodó király volt, de mégse szégyellt így imádkozni alapigénkben: „Belefáradtam a sóhajtozásba. Egész éjjel könnyekkel áztatom ágyamat...” (Zsolt. 6,7-8.) Ha tényleg szeretnénk követni Jézust ezen a szakadék felett átívelő úton, akkor azt kell ma megvizsgálni először magunkban: szoktam-e én Isten elé vinni a fájdalmaimat, a bánatomat, a könnyeimet? Szoktam-e én kiönteni előtte a szívemet? Ha nem, akkor miért nem? Mi hiányzik akkor a szívemből? A bizalom, hogy meghallgat és nem a süket falaknak beszélek? A lelki szegénység, az alázat, hogy beismerjem gyengeségemet, Őrá szorultságomat? A hit, hogy Ő képes a javamra fordítani a rosszat? Bárcsak ilyen őszinte önvizsgálattal jönnénk ma ide az ő asztalához! Bárcsak a miénk lehetne az Úr által megvigasztalt sírók boldogsága!
2./ De miben is áll az ilyen sírók boldogsága? Hiszen igencsak elgondolkodtató, miért volt fontos Jézusnak boldognak mondani a sírókat? Mennyivel könnyebb dolgunk lenne, ha az örömhír közvetítőjeként ezt mondta volna: ,,Boldogok az örvendezők, mert ők a vigasztalás fiai.” Mert az is meghökkentő, hogy egy lapon, egy mondatban említi a boldogságot és a szegénységet. De az, hogy a boldogságot és a sírást, a boldogságot és a szomorúságot nemcsak egymás mellé teszi, mondván, hogy akit szomorúság ér, még lehet boldog, hanem azt állítja, hogy a kettő elválaszthatatlan egymástól, ez teljesen idegen és elfogadhatatlan számunkra. Nincs igaza mégis Nietzschének, aki szenvedélyesen harcolt „a sápadt Názáreti” ellen, mert szerinte megfagyasztotta az emberek arcán a mosolyt? S nincs-e igazuk azoknak, akik gyakran vádolják a keresztyéneket örömtelenséggel, életidegenséggel? – Nos, nem ismerik Jézust, akik az öröm ellenségét látják benne. Az Ő eljövetele: evangélium, azaz örömhír. Születésekor ez a szó tölti be az eget és a földet. Mária azt hallja az angyaltól: „Örülj, kegyelembe fogadott!” A pásztorok ezt hallják a betlehemi éjszakában: „Íme hirdetek nektek nagy örömet, amely az egész nép öröme lesz!” Legszomorúbb estéjén így búcsúzott tanítványaitól: „Ezeket azért mondom nektek, hogy az én örömöm legyen bennetek és örömötök teljessé legyen.” (János 15,11.) Jézus öröme persze nem állandó vigyorgás, nem idétlen amerikai keep smiling volt, hanem megszentelt öröm. Istennek tetsző öröm. Mint ahogyan az Ő szomorúsága is szent volt. Nem önsajnáltató világfajdalom, nem kétségbe-esett jajveszékelés, nem reménytelen siránkozás, hanem Isten szerinti szomorúság. Van ugyanis világ szerinti szomorúság is, amely az ige szerint halált hoz, míg az Isten szerint való szomorúság megtérést, életet, üdvösséget eredményez.
A teljes igazságot amúgy sem lehet egyetlen mondatba foglalni. A teljes élet nem életigenlés, vagy élettagadás, hanem életigenlés és élettagadás, együtt. A keresztyén élet nem öröm, vagy fájdalom, hanem megszentelt öröm és megszentelt fájdalom egyszerre! Minden, ami ezen a világon magán hordozza Isten keze nyomát, egyszerre viseli mindkét erő teremtő hatalmát. Hiszen ha csak azt hagynánk meg az irodalomból vagy a zenéből, amit az öröm ihletett, akkor mennyi minden elpusztulna! Ha csak azt őrizné meg az emberi civilizáció, aminek a mosoly volt a múzsája, vajon mi maradna? A legnagyobb tudományos felfedezéseket sokszor keserves kísérletezés, reménytelennek tűnő próbálkozások sorozata előzi meg! Hála legyen Istennek, aki nem veszi el az életünkből se az örömet, se a bánatot! Mert a boldogsághoz mind a kettőre szükség van! Ahol mindig nyár van, ahol mindig süt a nap ott nem tudják értékelni a meleget, a jó időt. Ahol minden földi öröm rendelkezésre áll, ott mihez képest legyenek boldogok az emberek? Viszont mennyi szépség, mennyi érték, mennyi tudás és ismeret született vérből, verejtékből és könnyekből!
Másfelől gondoljuk meg azt is, hogy a boldogság mindig feltételez valamilyen kapcsolatot. A lélek sohasem lehet boldog egyedül. Az önzés a legbiztosabb út a boldogtalanság felé. Ezért az egyetlen fájdalom, amit biztosan boldogtalan fájdalomnak nevezhetünk, a magára maradt, önző ember fájdalma. Aki nem szeret senkit csak saját magát, az végül kínosan fogja érezni magát a legrosszabb társasággal: önmagával. A boldogság ezért nem létezhet szeretet nélkül. A szeretethez pedig lényegileg hozzátartozik a fájdalom is. Hisz annál gazdagabb a szíved, minél jobban szeretsz. S ahogy tágul és nő a szíved, annál több sebet hordozol rajta. Aki a szívében hordozza például gyermekeinek a sorsát, az megismeri a szeretet fájdalmát is. Aki a szívében hordozza egy gyülekezet, az egyház vagy egy szegény nemzet sorsát, az érezni fogja, hogyan nő a szeretettel együtt a szomorúság is a szívében.
Kahlil Gibran, múlt századi libanoni keresztyén misztikus költő híres művében, a Prófétában így ír erről: „Amikor a szeretet int felétek, kövessétek őt, Jóllehet minden útja nehéz és meredek. És mikor szárnyai átölelnek, engedjétek át néki magatokat, Jóllehet a belsejében rejlő kardok sebet ejthetnek rajtatok. S amikor szól hozzátok, higgyetek szavának, jóllehet hangja összetörheti álmaitokat, miként az északi szél pusztává sepri a kertet. Mert amiként a szeretet koronával ékesít, azonképpen fog keresztre feszíteni is. Amiként növekedéseteket segíti elő, azonképpen nyeseget is. Amiként felszáll magasságotokba, és megsimogatja leggyengébb ágaitokat, azonképpen száll le gyökereitekhez is, és megrendíti őket a földhöz való kapaszkodásban. Mint a gabona kalászait, úgy gyűjt be benneteket magának. Kicsépel benneteket, hogy mezítelenné váljatok. Megrostál benneteket, hogy megszabadítson a pelyvától. Fehérre őröl benneteket. Megkeleszt benneteket, míg képlékennyé nem lesztek, és azután szent tüzére vet benneteket, hogy szent kenyérré legyetek Isten szent lakomáján. Ezt teszi véletek a szeretet, hogy megismerjétek szívetek titkait, s e tudás által az Élet szívének egy darabjává váljatok. De ha félelmetekben a szeretetben csak a békét és az örömöt keresitek, akkor jobb, ha elfeditek mezítelenségeteket, és elmentek a szeretet mezejéről az évszakok nélküli világba, ahol nevethettek, de nem teljes szívből és sírhattok is, de minden könnyet nem sírhattok el.” – Testvérek, volt Valaki, aki a szívében hordozta ezt az egész bűntől bemocskolt, kárhozatba rohanó világot. Mennyi, de mennyi sebet kapott ezért! Az Ő szívében ott volt néhány kedves tanítványi arc, egy könnyes édesanyai arc, egy tagadó és egy áruló barát arca, egy elbukott nép arca, gyűlölettől eltorzult ellenségeinek az arca, s ott van benne a te arcod és az enyém is. Milyen végtelenül gazdag: fájdalmas és boldog ez a szív, Jézus szíve! Ezért tudott Ő is sírni. Ezért tudott elérzékenyülni a Lázárt siratókkal együtt, és ezért tudott megrendülni szeretett népe jövője miatt! Mert Jézusnak volt szíve! Jézus nemcsak tanította, hogy „örüljetek az örülőkkel és sírjatok a sírókkal”, hanem meg is élte ezt. Aki tud sírni, annak van szíve, az ember, s ha a könnyei Istenhez viszik közelebb, akkor boldog ember is. Akár a maga, akár mások bűnei miatt sír, akár a maga, akár mások fájdalma indítja sírásra, ha az Úrhoz viszi közelebb, akkor nála találhat vigaszra.
S még valamit. Le szokták szűkíteni ennek a mondásnak a tartalmát azokra, akik a bűneik miatt sírnak, de ez elég felszínes megközelítés. Hiszen azok, akik mint Péter nagycsütörtök éjszakán a bűneik miatt kezdenek zokogni nem vigasztalást, hanem bűnbocsánatot kaphatnak Istentől. Persze a bűnbocsánatban is van megnyugvás, van fellélegzés, de azért ez az ígéret nemcsak a bűneik miatt sírókra vonatkozik. Mint ahogy a keresztyén öröm sem csupán a bűnbocsánat elnyerése feletti öröm lehet. Felszínes általánosítás helyett ássunk ezért egy kicsit mélyebbre befejezésül. Mert ha jobban belegondolunk az emberi lélek legmélyén az öröm és a szomorúság gyakran úgy egybeolvad, hogy nem is tudjuk megkülönböztetni őket egymástól. Vannak felületes örömök, amelyek a lelkünknek csak a felszínét súrolják. Ilyenkor nevetünk. De amikor valami mély, katartikus örömben van részünk, akkor a könnyeink is kicsordulnak. Milyen érdekes dolog ez! Én sose felejtem el a pillanatot, amikor bennem az új ember, a Krisztus megszületett! Sose voltam boldogabb, pedig sírtam. És sose felejtem el amikor, a lányom megszületett! Akkor is sírtam örömömben! – Vagy gondoljunk a legmélyebb szomorúságainkra! Amikor valami, vagy valaki akit szeretsz úgy megsebez, hogy érzed, ez a bánat talán a sírig elkísér. Annyira fáj, hogy nincs erőd, nincs kedved, nem látod értelmét sem megbosszulni, visszaadni. Helyette sajnálat ébred a szívedben. Először talán mint a zsoltárban Dávid, te is csak ezt mondod: „Távozzatok tőlem mind, ti gonosztevők, mert meghallgatta az Úr hangos sírásomat!” Aztán talán hozzáteszed: „Megszégyenül, és reszketni fog nagyon minden ellenségem, meghátrál, és megszégyenül egy pillanat alatt!” (Zsolt. 6:11.) De végül talán eljutsz oda, hogy imádkozz érte, hogy jót tegyél vele, hogy Jézus mércéje szerint szeresd, s akkor ez a szeretet, ahogyan már mondtam, már a boldogság előszobája számodra. Ha ez tud betölteni, már tiéd is a jézusi boldogság.
Miért? Mert akkor tiéd az a közösség Istennel, „amitől sem halál, sem élet, sem angyalok, sem fejedelmek, sem jelenvalók, sem eljövendők, sem hatalmak, sem magasság, sem mélység, sem semmiféle más teremtmény nem szakíthat el minket.” (Róma 8,38-39.) Vagy ahogy Heidelbergi Káténk első kérdése fogalmaz: „Mi néked életedben és halálodban egyetlenegy vigasztalásod? Az, hogy testestől-lelkestől, mind életemben, mind halálomban...” – Van-e, kell -e ennél nagyobb vigasztalás? – Ezért „boldogok a sírók, mert ők megvigasztaltatnak.” Látjátok, itt tetőzik be minden. A sírás ugyanis több, mint szomorúság, több, mint egyszerű csüggedés. A sírás a végső elkeseredés, az abszolút kiúttalanság állapota. A világban ugyan a gyengeség jelének számít, ha valaki sír, főleg ha férfi az illető. Istennél azonban ígéret fűződik hozzá, mégpedig a vigasztalás ígérete. Fontos azonban ez az egy apró szó: Istennél. Mert sokan sírnak, és egy kis időre talán meg is könnyebbül a lelkük, de milyen sokan vigasztalhatatlanul sírnak. Igen, ha embereknek sírunk, vagy még inkább siránkozunk, akkor nem sok esélyünk van arra, hogy vigasztalást találjunk. De Istennél valódi megnyugvás van, valódi boldogságra lehet találni mellette.
Nem arról van szó, hogy automatikusan boldoggá válnak, akik szomorúak, akik melankolikusak, vagy depressziósak. Nem azt tanácsolja Jézus, hogy légy szegény, zokogj naphosszat és boldog leszel. Nem! Itt a Szentlélek Isten munkájáról van szó. Arról, hogy aki Istenhez tartozik, azt Ő végtelen szeretetéből kifolyólag, határtalan kegyelme által még ezekben a nehéz helyzetekben is meg tudja őrizni, meg tudja óvni. Még ezekben a helyzetekben is boldoggá tudja tenni azokat, akik a boldogságukat nála keresik.
Nehéz ez az út, keskeny ez a drótkötél, mély szakadék felett vezet át, de ellentétben Nick Wallendával, nekünk fogja Valaki a kezünket. Az az Isten, aki egy másik zsoltár szerint tömlőbe gyűjti, számon tartja könnyeinket, aki ismeri a fájdalmainkat, hiszen Jézusban a fájdalmak férfiává lett, aki Szentlelke által vigasztal, és aki ma is az igazi és mély boldogságot kínálja nekünk, mert arra hív, hogy legyünk az Ő asztalának a vendégei. Ámen.