2013.06.23.
Boldogmondások 1. „Boldogok a lelki szegények”
Lekció: Lukács 18,9-14.
Textus: Máté 5,3
Svábhegy
Kedves testvérek, kedves gyülekezet! Egy héttel ezelőtt a jól ismert Hegyi Beszéd még jobban ismert boldogmondásaival kezdtünk el foglalkozni, hiszen a tanév vége, a vakáció és a nyári szabadság ténye már önmagában is sokunkban váltja ki a boldogság érzését, vagy ennek legalábbis az illúzióját. Egész évben kergetjük a boldogság soha fészket nem rakó kék madarát, de ilyenkor sokkal intenzívebb a boldogság utáni vágy bennünk. Hiszen a napsütés, a jó idő, a szabadság, a pihenés, a családtagokkal együtt töltött idő, az utazás mind-mind azt sugallják, hogy most végre boldogok leszünk! Hogy most talán visszaidézhetjük vagy megragadhatjuk azt a gyorsan múló érzést, állapotot, amit boldogságnak nevezünk. Ám ahogy a múlt vasárnap is hallhattuk, azért is nehéz ez, mert az emberi élet legszubjektívebb érzelmi élménye a boldogság.
Bagdy Emőke, református pszichológus írja a „Hogyan lehetnénk boldogabbak?” című könyve bevezetőjében, hogy az a bizonyos kék madár az öröm pillanataiban, néha óráiban röppen elénk. S innentől idézem: „Öröm mindaz, ami egy hiány vagy akadály megszűnésének, egy-egy vágy, törekvés, cél elérésének kapcsán úrrá lesz rajtunk. Az ilyen öröm tartós fennmaradása sajnálatosan nem lehetséges, mert a boldogság érzése az úgynevezett „hedonisztikus alkalmazkodás” (gyors hozzászokás és érzelmi hőfokcsökkenés) miatt nem hosszan tartó.” Éppen ezért keres és hajszol az ember mindig újabb és lehetőleg mindig magasabb hőfokú örömforrásokat akár anyagi-tárgyi dolgokban, akár érzelmi élményekben, akár emberi kapcsolatokban. Ha megvan az új ruha, az új autó, az új lakás, az új házi kedvenc előbb-utóbb kell az újabb, mert kinőjük, kimegy a divatból, elromlik, megunjuk. Mi szülők hiába mondjuk a gyermekeinknek: kisfiam, kislányom örülhetnél, mert más gyereknek fele annyi sincs mint neked, ettől ő még nem érzi magát boldognak. Hiába tudjuk, hogy Afrikában vagy Ázsiában tízmilliók éheznek, szenvednek különféle betegségekben vagy nincs fedél a fejük felett, önmagában ettől az ismerettől mi felnőttek sem érezzük magunkat jobban. Az Egyesült Államokban, a Kaliforniai Egyetemen folyó ún. „boldogságpszichológiai” kutatócentrum munkatársai évtizedeken keresztül vizsgálták a különböző földrészek és társadalmi csoportok embereinek boldogságfokát. Nem meglepő módon arra a megállapításra jutottak, hogy a „tárgyi és anyagi ellátottság, a birtoklás, a tulajdon, a vagyon, azaz a „van valamink” érzéstől csak tízszázaléknyi boldogság várható. Banglades szegénynegyedeiben is találtak magas boldogságfokot mutató szegényeket, és az amerikai felső tízezerben is voltak boldogtalan gazdagok.” S ezzel máris mai témánknál vagyunk kedves testvérek, az első boldogmondásnál: „Boldogok a lelki szegények, mert övék a mennyek országa.”
1./ Kiket nevez Jézus „lelki szegényeknek”? Kik ezek az emberek? Azért is kell tisztáznunk ezt, mert alig van a Bibliának olyan mondata, amit annyiszor félremagyaráztak, félreértettek és gúnyoltak, mint ezt. Pedig semmi esetre sem a szellemi fogyatékosokról van szó, amint azt a mi sötét korszakunkban leggyakrabban értelmezni szokták. Jézus nem a az együgyű lelkeket, a szellemileg alacsonyabb rendű embereket, a bugyutákat nevezi áldottaknak, erről szó sincs. Talán mondanom sem kell, hogy mennyire nem ezt jelenti a „lelki szegény” kifejezés.
A Bibliában többféle kifejezést is találunk, amelyek a szegénység különböző fokait fejezik ki. Újszövetségi magyarázók utalnak arra, hogy a görög nyelvben a paraszti rétegre a „tapeinoi” szót szokták alkalmazni; de Máténál és Lukácsnál itt nem ezt találjuk. Ők a „ptochoi” kifejezést használják, amely nem a társadalom nyolcvan százalékát jelentő parasztokat jelenti, hanem a tisztátalanokat és nincsteleneket. A „ptochoi” szó szerint azt jelenti: „koldusszegények, egészen üresek, összegörnyedtek”. Ők a világ mélyen meggörnyedt koldusai, parányi senkik, akik után semmi sem marad. Akiknek semmije sincs. Akik képesek és készek ajándék elfogadására. Nyitott kézzel várnak és nem gőgösen összezárt karral.
Érdemes ezért a „lelki szegény” kifejezést a „szegény” szó irányából megközelíteni. A párhuzamos részben, Lukács evangélista leírásában, az ottani Hegyi Beszéd változatban nem is szerepel a „lelki” jelző, csak szimplán a „szegények” szó. Szegény az, akinek valamiből hiánya van. Valamiből nincs elegendő. Jézus tehát épp azokat nevezi boldogoknak, akiket a társadalom sajnált vagy megvetett, mert szerencsétlennek és boldogtalannak ítélt.
Amikor valaki gazdag, könnyen azt hiszi, hogy nincs is szüksége Istenre, meg a másik emberre, elég az, amije neki magának van. A gazdagság hatalmat jelent, a pénzzel tekintély jár együtt, meg függetlenség. Nem kell senkitől sem kérnie az embernek. Tud maga is segíteni magán. Nincs ráutalva senkire, sem Istenre, sem emberre. A gazdagság ezért gőgössé önelégültté tesz. Feleslegessé válik az Isten. A gazdag erősnek érzi magát azáltal, amije van, előkelőnek, mások fölött állónak, többnek, mint egyebek és így könnyen válik beképzeltté, keménnyé, irgalmatlanná. Mindenki, aki alacsonyabban áll nála, csak mint egy sötét háttér, arra való, hogy ő még jobban csillogjon, kitűnjék. A gazdag rendszerint nem úgy érzi, hogy gazdagsága a gazdag Isten kegyelmi ajándéka a számára, amivel másoknak kellene szolgálnia, hanem úgy, mint egyéni teljesítményét, ami őt méltán emeli mások fölé. Ami őt magasabb rendű emberré teszi. Természetesen ugyanez a kísértés nemcsak az anyagi, a pénzbeli gazdagságra érvényes, hanem a kulturális gazdagságra is. Például amikor valaki nagy művészi adottságokkal van megáldva, vagy nagy tudással, tehetséggel rendelkezik és ezt a gazdagságát magától értetődőnek tartja, oknak arra, hogy önmagát mások fölé emelje, s nem úgy tekinti, mint adományt, olyan feladatot, mellyel még több szolgálatra van kötelezve mások számára.
Jézus korában egy „szellemi elit” réteg gondolta magáról, hogy ők bővelkednek a lelki javakban. A farizeus imája jól kifejezi az akkori közgondolkodást: „A farizeus megállt, és így imádkozott magában: Isten, hálát adok neked, hogy nem vagyok olyan, mint a többi ember: rabló, gonosz, parázna, vagy mint ez a vámszedő is.” (Lk. 18,11.) Jézus azonnal leleplezte ezt az önelégült hamis felfogást. Ma is hódít egy hamis állítás, ami az ördög műve: tömegek gondolják azt, hogy az igazán életre való emberek sikeresek és boldogok, akik pedig nem bírják a versenyt, azok frusztráltak lesznek, és kell valami pótszer, ami a Biblia vagy Isten.
Tehát az a gazdagság, ami ellen Jézus a szegényeket mondja boldogoknak, tulajdonképpen nem is vagyoni állapot, hanem lelkület. Önmagában nem bűn az, ha valakinek vagyona, akár nagy vagyona van. Mint ahogy nyilván a szegénység sem önmagában boldogság. Jézus nem azt állítja, hogy a nincstelenség, az éhezés vagy a puritán élet boldogít. A lelki szegénység is lelki természetű állapot. Lelkiség mind a kettő, a léleknek egy bizonyos beállítottsága, állapota, amely azt jelenti, hogy vagy tele van a lelke, nincs hely benne az Isten és a másik ember számára, vagy nem. Így érthető helyesen a „lelki szegénység” kifejezés. Nem társadalmi értelemben szegény, nem is szellemi értelemben véve fogyatékos, hanem ez is egy bizonyos lelkület. Az a lelki szegény, aki tudja, érzi, hogy magában véve senki és semmi, még ha világhírű művész is, vagy mesés gazdagság birtokában van is, vagy elismert tudós is egyébként, nem különb másoknál, hiszen ő maga, önmagában véve koldus, senki, és csak Isten által az, aki.
Luther Márton utolsó, leírt mondata, amelyet halálakor az asztalán találtak: „Wir sind Bettler, - hoc est verum.” „Koldusok vagyunk, ez az igazság”! Hogyan írhatta ezt? Hiszen nem egy pusztai remete vagy egy meg nem értett zseni asztalán találták ezeket a szavakat, aki nyomorgó utódokat hagyott maga után. Amikor Luther életére és arra a színes, eleven korra gondolunk, amelyben élt, csupa gazdagság jut az eszünkbe. Egy gazdag élet eseményei. A császár előtt elmondott hitvallás, kinyomtatott könyvek és röplapok, a német nyelvre lefordított Biblia, a Luther-házban nyüzsgő élet, gyerekek, diákok, királyi vendégek, Lucas Chranach festményei, Luther himnuszai. Luther mégis így búcsúzott az élettől: Bizony koldusok vagyunk. Mire gondolhatott? Arra, hogy én magam koldus vagyok, szegény, de olyan koldus, akit Isten arra méltóztatott, hogy nálam tartja a kincseit: akár anyagi, akár szellemi, akár lelki értelemben vett javait. De azok a kincsek nem az enyémek, nem én termeltem ki azokat. Istentől vannak, Istenéi. Mire legyek hát gőgös, hiszen mindenestől fogva Istentől függök. Értitek már? A lelki szegénység egy bizonyos lelkület. Az a lelkület, amely mindent Istentől vár, Istentől tesz függővé, és amely üresen hagyja magában a legfőbb helyet Isten számára, hogy Ő uralkodhasson benne. Tehát: egy nagy vagyonú ember is lehet lelki szegény, meg egy világhírű művész is lehet lelki szegény. Megfordítva is igaz: egy társadalmi értelemben vett nincstelen is lehet olyan, aki egyáltalán nem lelki szegény, mert elég önmagának, mert nincs szüksége Istenre.
Pár hete a lányunk meghívót kapott egy osztálytársától egy szülinapi buliba. Mi szülők hosszan törtük a fejünket, hogy vajon minek örülne az a kislány? Mert az a kislány a világ legdrágább helyeire jár nyaralni, annak a kislánynak mindene megvan, amiről ma a legtöbb magyar gyerek csak álmodik, annak a kislánynak a szülei három luxus autót használnak egyszerre, - ugyan mit vehetnénk mi neki? Minek örülne? Mitől lenne boldog? – Mennyivel egyszerűbb lett volna a dolgunk egy olyan osztálytárssal, aki szegény, aki mindennek örül, akinek üres a szobája és akinek üres a szíve, és a keze.
Azt kérdezi ezen az igén keresztül most tőlünk Isten, hogy mi vajon szegények, vagy gazdagok vagyunk? De Jézus nem a bankszámlánkra, vagy az ingatlan tulajdoni lapunkra kíváncsi, hanem a lelkünkre, a szívünkre. Hogy az mivel, kivel van tele? Ővele, vagy valami, valaki mással? Megajándékozhatóak vagyunk-e lelki értelemben, vagy önelégültek? Isten mondhat-e, adhat-e nekünk még bármit, vagy ha nem lennének a családi bajaink, az egészségügyi problémáink, az anyagi nehézségeink, a munkahelyi feszültségeink, akkor kösz szép, egész jól el lennénk nélküle is? Igaz-e ránk az első boldogmondás? Nem azért, mert mi szubjektíve boldognak érezzük magunkat, hanem azért, mert illik ránk a „lelki szegénység” meghatározása?
2./ Miért boldogság a lelki szegénység? – „Boldogok a lelki szegények.” Micsoda kezdőgondolat! Testvérek ez a mondat Jézus nyilvános fellépését követő első beszédét vezeti be. Ez döntő, ez a kulcs Jézus minden tanításához; egyébként nem mondaná mindjárt az elején. Isten előtt szegénynek lenni azt jelenti, hogy nem tartjuk magunkat Isten előtt kifogástalannak és támadhatatlannak. Isten előtt szegénynek lenni annyi, mint üresnek lenni, és nem mutatni többet, mint amik vagyunk. Jakab, „Jézus testvére” ugyanezt a szót használja levelében: „Ugye az Isten éppen azokat választotta ki, akik a világ szemében szegények, hogy gazdagokká tegye őket a hitben, sőt örököseivé is annak az országnak, melyet az őt szeretőknek ígért?” (Jak. 2,5.) Jézus és Jakab ezt a bölcsességet talán saját családjukban, annak életstílusából tanulták. – Mi ebben az állapotban a jó? Hiszen annak a felismerése, hogy akár minden vagyonom, akár vallásos csúcsteljesítményeim, akár szép és kerek egész életem ellenére is rászorulok a segítségre, nem tudom magam megváltani, ez önmagában még nem boldogság. A lelki szegénység önmagában még nem boldogság, de annak forrásává válhat. Manapság sok lelki szegény keresi fel a pszichológiai rendeléseket, de csak az lesz boldog és részesül az ígéretből, hogy övé a mennyek országa, aki Krisztust behívja az életébe.
A lelki szegények azért boldogok, mert a mennyek országa az övék. A mennyek országa pedig ott kezdődik, ahol az ember látja a bűneit és elfogadja az Isten által kínált bűnbocsánatot. A gondolkodásunk megváltozására, bibliai szóval megtérésre van szükség, mert akik érzik, hogy önmagukat nem menthetik meg, saját erejükből nem szabadulhatnak meg a bűneiktől, azok értékelni fogják a kegyelmet, amelyet Jézus nyújt. Ezek a lelki szegények. Azt kell belátni, hogy kevés vagyok önmagamban, kell az Isten segítsége, rászorulok az Úrra!
A bibliai vámszedő volt ilyen lelki szegény, aki igazán semmit sem képzelt önmagáról sem Isten előtt, sem az emberek előtt. Nagyon úgy érezte, hogy nincs mivel dicsekednie, s mint egy koldus, - pedig nem volt az -, kegyelemért könyörgött. Egy mozdulatra kell itt gondolni. A koldus tenyérrel fölfelé kinyújtott, üres kezére. Erre a várakozó mozdulatra, amely kifejezi, hogy önmagunkban semmink sincs, amire büszkék lehetnénk, amely mások fölé emel, mások elé sorol minket. Mindent ajándékba kaptunk, amink ebben az életben van, amiért csak hálával tartozhatunk. Az üresen kinyújtott kéz ellentéte a magabiztos és elzárkózóan összefont kar. Aki nem vár semmit a másiktól, senkitől, mert úgyis mindent tud. A koldus üres, kinyújtott kezével azonban nyitottságot fejez ki. Nyitottságot Isten felé és a másik ember felé.
Ez az a lelkület testvérek, amelyet a jól ismert énekünk kifejez, - persze hogy hányszor szoktuk komolyan venni amikor úrvacsora közben énekeljük, nem tudom: „Jövök semmit nem hozva, keresztedbe fogódzva. Meztelen, hogy felruházz, árván, bízva, hogy megszánsz.” El tudsz-e képzelni boldogabbat, mint egy koldust, egy nincstelent, egy utolsó útszéli hajléktalant, akinek egy gazdag király azt üzeni: gyere, megnyitom előtted a palotám ajtaját, mostantól tiéd minden kincsem, amire csak szükséged van megkapod, gyere, ne félj! A példázatbeli király szolgája így ment ki a kerítés mellé, és a városon kívülre, hogy hívogassa a bűnösöket, a vámszedőket, a koldusokat, a pogányokat, azokat, akik lelkileg szegények voltak, akiknek semmi dicsekedni valójuk nem lehetett Isten előtt! Micsoda boldogság ilyen koldusnak lenni! Nem véletlenül hasonlítja a Biblia az Isten-ember egymásra találásának örömét a szerelmesek egymásra találásának öröméhez, - elég ha csak az Énekek Énekére gondolunk! Ezért merem idézni Shakespeare 55. szonettjét: „Koldus-szegény királyi gazdagon, Részeg vagyok és mindig szomjazom.” Vagy idézhetek egy modern dalnokot, Ákost is, aki így énekel új lemezén: „Veled utazom Úttalan utakon Elkopott szavakon Elhagyott városokon át Veled utazom Veled élem a csodát Hogy semmim sincs De enyém a világ.”
Ismered-e te ezt a boldogságot? Nem a másodpernyi ideig tartó öröm morzsákat, nem a percekig tartó jókedv darabkákat, s nem is az órákig tartó derű szeleteket, hanem ezt a szinte kimondhatatlan élményt, érzést, tudatot, hogy enyém a mennyek országa, mert enyém Jézus, mert én magamat Neki adtam, s ezáltal enyém mindaz amiért Ő jött, amiért meghalt és feltámadott! Enyém a bűnbocsánat öröme. Eltörölte álnokságaimat, mint felleget, és vétkeimről többé meg nem emlékezik! Többé nem terhel a halálos ítélet, mert Jézus levette rólam vétkeim terhét! Enyém az új életben járás öröme. Mostantól Neki kedves életet élhetek. Arra lehet gondom, ami az Ő szemében jó, nemes és dicséretes. Az válik fontossá számomra, hogy mi az Ő terve velem. Ezért nem a magam feje után megyek döntéseimben, nem is kell ezért sem a falnak, sem a Dunának mennem. Tudhatom, hogy Ő gondomat viseli, egészen biztos lehetek afelől, hogy még egy hajszál sem eshet le a fejemről az Ő tudta nélkül, ezért nem rettegek a betegségtől, a magánytól, a haláltól, mert tudom, hogy Ő ezekben sem hagy magamra! És enyém lehet az üdvösség is! Az, hogy nem ér véget a létem itt a földön, s hogy annak ellenére, hogy ez a külső törékeny cserépedényem egyszer majd összetörettetik, van nem kézzel készült örök sátorházam az Atyánál. Ugye ez téged is örömmel, boldogsággal tölt el? Ugye nem unod még ezt a jó hírt? Ugye lelkileg te is szegény vagy, akit meg lehet ajándékozni? A vámszedő átélte ezt, hiszen ő megigazulva, azaz bűnei terhétől megszabadulva, hálás szívvel ment haza a templomból, ellentétben a farizeussal, aki abban a szilárd bizonyosságban ment el, hogy ő jó, igaz sőt sokkal jobb és igazabb másoknál, mégis boldogtalanul, frusztráltan és kárhozatban maradt.
Befejezésül vonatkoztassuk magunkra mint gyülekezet is, mai igénk üzenetét. Hiszen Jézus sem magányos farkasokhoz beszélt, hanem egy sokasághoz. Bár a hangvétele személyes volt, de nem egymástól különálló individuumokhoz szólt, hanem többes szám második személyben tanította őket. – Mi, mint Svábhegyi Református Gyülekezet, vajon lelkileg szegények vagyunk? Anyagilag igen vegyes a kép. Hiszen mint gyülekezet szegények vagyunk, olykor komoly gondot jelent az épület és az élet fenntartása is, pedig Budapest talán leggazdagabb kerületében élünk, és közülünk sokan a magyar átlagnál sokkal jobban élnek. – De vajon lelkileg mi jellemez minket? Önigazult vallásosság? Farizeusi képmutatás? Vagy az a fajta nyitottság, kegyelemre szorultság, alázatosság, ami a példázatbeli vámszedőt is? Először az Isten országát és igazságát keressük, vagy inkább azt többit, ami mulandó, amit megrág a moly, megemészt a rozsda, kiás és ellop a tolvaj, és leértékel a pénzügyi válság? Éhezzük és szomjazzuk az Isten igéjét, a közösséget, a lelki testvérekkel való együttlétet, azt, hogy hogyan szolgálhatnánk többet a gyülekezetben az Úrnak? Bizony a kérdéseimben benne van testvérek a lelkipásztori látásom is. De mi van akkor, ha ez netán egyben Jézus látása is? Mi van akkor, ha esetleg igaz ránk a laodíceai gyülekezetről szóló krisztusi látlelet? „Mivel ezt mondod: Gazdag vagyok, meggazdagodtam, és nincs szükségem semmire, de nem tudod, hogy te vagy a nyomorult, a szánalmas és a szegény, a vak és a mezítelen...” (Jel. 3:17-19.) Térj meg! Ez ma azt jelenti: az Isten előtti csendben, az imádság áhítatában te is gondolj végig néhány kérdést: – Mid van, amit ne úgy kaptál volna!? – Mid van, amit Isten ne vehetne el egyetlen mozdulattal, mint Jóbtól is? – Mid van, ami elvehetetlen, lelki-mennyei kincs? – Mid van, ami túléli a halálodat? – Mid van, amit még ma le kéne tenned a golgotai kereszthez, hogy megszabadulj tőle? – Mid van, amiért ne tartoznál hálával? – Boldog vagy? Lelki szegény vagy? Bárcsak őszinte lenne most a szánkban az ének szava: „Jövök semmit nem hozva, keresztedbe fogódzva. Meztelen, hogy felruházz, árván, bízva, hogy megszánsz. Nem hagy a bűn pihenést, mosd le, ó mert megemészt!” Ámen.