2013.05.26.
Kincs a cserépedényben
Textus: 2. Korinthus 4,6-9.
Svábhegy-Konfirmáció
Kedves testvérek, kedves gyülekezet! A hátul ülők nem láthatják, ezért elmondom, hogy az Úr asztalára ma nemcsak az úrvacsorakor szokásos edények, és nem is csupán a konfirmációkor szokásos ajándék Bibliák és emléklapok kerültek, hanem minden konfirmandus számára egy kis mázas kerámia csésze is, amelyen az az ige, vagy annak rövidített változata szerepel, amellyel életükre Isten áldását fogjuk kérni.
Ez a kis bögre szeretne ugyanis emlékeztető jellé válni számukra. Tea, vagy kávé kortyolgatás közben eszükbe juthat erről ez a gyülekezet, amely lelki otthonukká lett az elmúlt években, s reméljük az is marad. Eszükbe juthatnak a vasárnap kora reggeli előkészítők, amelyeknek ezzel vége, de amely alkalmakról talán nemcsak az álmosság és a sok nevetés él bennük majd tovább, hanem az is, hogy Isten hogyan formálta a gondolkodásukat, hogyan próbált az ő szívükben is lelki világosságot gyújtani. És eszükbe juthat mindenekelőtt ez a mai ünnepi alkalom is, amelyen Isten igéje arról szeretne szólni hozzájuk és mindannyiunkhoz, hogy az életünk olyan, mint egy cserépedény, melybe az Úr világosságot, drága kincset akar tölteni.
Kedves konfirmandusok! Nem tudom, hogy hová fogjátok tenni otthon ezt a kis szimbolikus ajándékot, a szobátokban egy polcra, vagy a konyhaszekrénybe, a többi bögréhez, netán egy fiók mélyére, de ennél sokkal fontosabb is az, hogy hová kerülhet az ige az életetekben! Az is, amit ma a Szentlélek segítségével elmondok nektek és az is, amely ezeken a cserépedényeken szerepel. Hová hull a mag? Akár ez a mai, akár az eddigiek, akár az amelyet áldó igeként, kezemet fejetekre téve mondok majd. Olyan kemény, sziklás, gyomos talajba, mint amilyet itt kint, a templomkertben láttok? Vagy olyan puha, jó földbe, mint amilyet nekünk drága pénzért kell majd hozatni, ha ezt a kertet, széppé, termékennyé szeretnénk varázsolni? Azért kérdem ezt, mert ez a bögre leeshet, megrepedhet, eltörhet, de ha a rajta lévő ige a ti lelketekben jó földbe eshet, akkor az nem vész el, csak átalakul. Szeretet, öröm, békesség, türelem, szívesség, jóság, hűség, szelídség, önmegtartóztatás nevű gyümölcsökké, a Lélek gyümölcsévé válik. - Három képet, három jelképet használ az apostol a felolvasott igében, ezt a hármat szeretném röviden elétek hozni: a világosságot, a kincset és a cserépedényt. Emlékeztetőül újra olvasom Pál szavait: „Isten ugyanis, aki ezt mondta...” (2. Kor. 4,6-7.)
1./ A világosság. Nem tudom, hogy így másodjára felfogtuk-e a maga jelentőségében azt, amit itt az apostol állít? Nem kevesebbet mond ugyanis Pál, minthogy a hívő emberekben Isten ugyanúgy gyújtott lelki értelemben világosságot, ahogyan a szó fizikai értelmében is a teremtéskor azt mondta, hogy „Legyen világosság!”, és lett! Tehát ugyanaz a teremtő, mindenható Úr hoz létre valamit az emberben, aki minden létezőt életre hívott! Ez a valami a „világosság”. Mi jellemezte a mindenséget a világosság megteremtése előtt? „A föld még kietlen és puszta volt, a mélység fölött sötétség volt, de Isten Lelke lebegett a vizek fölött.” - olvassuk a teremtés történetben. Az eredeti héber szöveg nagyon szemléletes szavakkal fejezi ki ezt az őskáoszt: „tóhú vá bóhu” - össze-vissza. „Kietlen és puszta”. Ebbe szól bele teremtő hatalommal Isten az Ő igéjével, hogy létrejöjjön az a színpompás, gyönyörű világ, amelyet mi emberek felelőtlenül pusztítunk. Magyarul azt állítja Pál apostol, hogy amíg Isten nem gyújt ugyanezzel az erővel világosságot az emberi szívben, addig bennünk is ilyen összevisszaság, ilyen rendetlenség, ilyen sötétség uralkodik. – Miért? Azért mert az a fény, amelyet az első emberpár szívében meggyújtott, kialudt. Ádám és Éva fellázadtak Isten ellen és szembefordultak vele. Attól kezdve töltik be az embereket sötét félelmek, sötét indulatok, sötét gondolatok és sötét vágyak. Ádám ezért bújt el az Éden-kertben az Úr elől, és ezért hárította tovább a feleségére a felelősséget. Káin ezért tette el láb alól az öccsét, és ezért szomorodott el Isten pár nemzedék után annyira, hogy özönvízzel akarta elsöpörni az emberiséget a földről. Azóta van jelen a gondolkodásunkban és a tetteinkben a sötétség, hiába is képzeljük azt magunkról, hogy felvilágosodott, civilizált lények vagyunk. Elég egy fél órára bele hallgatni a híradóba, s elszáll minden illúziónk az ember eredendő jóságáról. Alig hallunk mást, mint megrázó történeteket halálra éheztetett kisgyermekről, szülei által agyonvert csecsemőről, rokonai által felbérelt, bérgyilkosokkal megöletett 11 éves fiúról.
Egy ilyen sötét világba küldte el az Atya karácsonykor a Fiát, a Világ Világosságát, hogy bemutassa és elmondja nekünk az evangéliumot, a jó hírt. Azt, hogy aki Őbenne, azaz Jézusban hisz, annak a szívében megszülethet ez a fény, ez a világosság, mert az bocsánatot nyer bűneire, az új életet kap tőle már itt a földön, sőt annak örök, halálon túl ívelő üdvösség lesz a része. Persze ez a Jézusba vetett hit nem egyenlő azzal, hogy sok mindent tudok róla, hogy időnként a templomban hallgatom a tanításait vagy hogy nagy embernek tartom. Épp a konfirmációi órák elején tanultuk és elemeztük a Heidelbergi Káténak, református hitvallásunknak azt a tézisét, mi szerint az igaz hit nem csupán biztos ismeret és elméleti igaznak tartás, hanem „egyszersmind az a szívbéli bizalom is, melyet a Szentlélek az evangélium által gerjeszt bennem, hogy Isten nemcsak másoknak, hanem nekem is bűnbocsánatot, örök igazságot és életet ajándékoz kegyelméből, egyedül Krisztus érdeméért.” Aki ezt hiszi, vallja annak gyúlt a szívében világosság. Enélkül sem Istent, sem egymást, sem önmagunkat nem láthatjuk világosan. Istenről homályos elméleteket gyártunk, s vagy félelmetes, villámokat szóró bírónak, vagy vajszívű öregapónak képzeljük. Egymásról aszerint gondolkodunk, hogy hasznunkra vagy kárunkra van a másik ember, és csak ritkán látjuk meg a másikban az érző szívű, jó szóra éhező, istenképűségre teremtetett lényt. Magunkra pedig - tisztelet a kivételnek - vagy értéktelen, szerencsétlen, reménytelen esetként, vagy épp ellenkezőleg, mindenre képes, korlátlan hatalommal bíró, félistenként tekintünk.
Jézus azért jött, hogy világosságot gyújtson a szívünkben, hogy felragyogjon előttünk Isten dicsőségének ismerete. – Kedves konfirmandusok! Hétről-hétre azért jöttünk össze, hogy ez a világosság számotokra, számunkra is felragyogjon! Az előkészítők sokszor fárasztó, esetleg unalmas alkalmai, az utána következő hosszú istentiszteletek és a táborok is azért voltak, hogy Istennek a lényéből, hatalmából, szeretetéből, a magunk Jézus nélkül elveszett, általa a-
zonban megváltott állapotából és egymásból is minél többet felfedezzünk, meglássunk! Vajon felragyogott-e nektek a Krisztus? Vajon felgyulladhatott-e a szívetekben a fény? S vajon a szüleitek, a testvéreitek megláthattak-e valamit ebből a fényből?
2./ A másik jelkép a kincs. Pál apostol arról ír a folytatásban, hogy Isten dicsőségének ismerete, kincs. Népmesék és kalandregények ősi témája a kincs, ami valahol rejtőzik, és amit a hős megpróbál megtalálni. Még Jézus is beszél egy példázatában, egy meséjében a szántóföldben elrejtett kincsről, amelyet amikor megtalál az egyszerű szántó-vető ember, elmegy, örömében eladja mindenét, hogy megvegye azt a földet, és övé legyen az a hatalmas kincs.
Nem tudom, kedves testvérek, hogy gyermek, vagy kamaszkorotokban ti mennyire voltatok kincskeresők, de bennem bizony még mostanában is felébred a tizenéves fiú, aki kincset keres. Itt a XII. kerületben nőttem fel, ami 30-40 évvel ezelőtt még alig volt beépítve. Tele volt üres telkekkel, grundokkal, és én a barátaimmal sokszor kutattam ezeken képzeletbeli kincsek után. Mások talán a nagyszülők vidéki házának padlásán, vagy nyári szabadságuk idején a tenger mélyén búvárkodva keresik a nagy kincset, ami csak a mesékben létezik. Ám az ember, - különösen ha már felnőtt - rájön, hogy nemcsak páncélszekrényekben és régi faládákban, hanem örök értékekben kell keresni az igazi kincset, ami nem mulandó. – A költő, Kosztolányi Dezső is leírja „Boldog, szomorú dal” c. versében, hogy mennyi kincscsel rendelkezik már. Van bőven enni-innivalója, van felesége és gyermeke, van szép kertes háza, ismert és népszerű költő, akinek sokan előre köszönnek, minden földi kényelem az övé, mégis így fogalmaz a vers végén: „De néha megállok az éjen, Gyötrődve, halálba hanyatlón, Úgy ásom a kincset a mélyen, A kincset, a régit, a padlón, Mint lázbeteg, aki feleszmél, Álmát hüvelyezve, zavartan, Kezem kotorászva keresgél, Hogy jaj! valaha mit akartam, Mert nincs meg a kincs, mire vágytam, A kincs, amiért porig égtem. Itthon vagyok itt e világban S már nem vagyok otthon az égben.”
Mi az a kincs, amiért érdemes porig égni? Mi az, amiért megéri mindent vállalni? Sokan azt mondják, főleg a fiatalok, hogy a siker. A sikeres karrier, a sikeres egzisztencia, a másik nemnél elért siker. Így is mondhatom, a megbecsülés, a vagyon, a család. Mások azt mondják, főleg az idősek, csak egészség legyen, az a legnagyobb kincs! Ezért az ember fiatal korában mindent, ha kell még az egészségét is feláldozza, hogy vagyona legyen, később pedig idős korában mindent, ha kell még a vagyonát is feláldozza, hogy egészséges legyen. A kincs azonban csak nem lesz meg, az ember keze kotorászva keresgél, hiába, mert jaj, közben elmúlt az élet.
Pál apostol Isten ismeretét, az evangéliumot, amely ahogy fogalmazott „Krisztus arcán” ragyogott fel, azt nevezi olyan kincsnek, amely nem múlik el. Amelyet nem rág meg a rozsda, amelyen nem fog a moly, amelyet nem ásnak ki a tolvajok. Ez az a mennyei kincs, amelyet érdemes gyűjteni, mert ez az egyetlen dolog, amit magunkkal vihetünk majd a halál után. Isten ismerete. Nem teoretikus, nem elméleti ismeret az, hanem a lehető legközelebbi. Ahogyan a szülők és gyerekek, férjek és feleségek ismerik egymást. Egészen bensőségesen.
Eszembe jutott néhány bibliai szereplő, aki még a legdrágább kincsétől is megvált, amikor ezt a kincset, Isten ismeretét megtalálta Jézusban. Például a napkeleti bölcsek akik kitárták kincsesládáikat a kisded előtt, mert benne meglátták a világ Megváltóját. Felragyogott a világosság a szívükben. Vagy a bűnös asszony, aki a nagy értékű alabástromtartóban hozza Jézusnak szánt drága ajándékát, miközben könnyeivel öntözi a lábát, és a hajával szárítja. Miért teszi ezt? Mert felismerte benne vétkeinek az elhordozóját, az Isten Bárányát. Az ő szívében is világosság gyúlt! Vagy ott van maga Pál, aki legnagyobb kincsnek zsidó vallásos hagyományait tartotta és végtelenül büszke volt arra, hogy a keresztyéneket üldözte. Egészen addig, amíg a damaszkuszi úton fel nem ragyogott neki is a Krisztus. Ezért a kincsért, - a filippi levélben írja ezt később: „kárba veszni hagytam és szemétnek ítélek mindent, hogy Krisztust megnyerjem.”
Ezek az emberek a kincseiket adták. Nekünk vajon mi a kincsünk? Néha szoktuk azt mondani egy-egy kisgyereknek vagy unokának: kicsi kincsem. Van, akinek ő a kincse. Van, akinek az értelme a kincse, vagy ha van, a pénze, a kényelme, az ősei. Őket emlegeti, rájuk hivatkozik gyakran. Vagy az elvei. Még sokkal gyakrabban az igaza. Mindenre kész az igazáért, annak a bizonyításáért. Vagy néha negatívumba csap át a dolog és a szenvedéseink, a sérelmeink, a veszteségeink válik a kincsünkké. Olyan is előfordul, hogy másnak a bűne az, amit féltett kincsként rejteget. Bármi is legyen azonban a kincs, amiért porig égünk, akár egy tárgy, egy státuszszimbólum, akár a szerelem, de lehet az egy elv is, ha az nem Jézus Krisztus, ha az nem a benne felismerhető mindenható Isten, akkor az mondható el róla, mint a régi Bud Spencer - Terence Hill filmről: „Kincs ami nincs.”
Egyedül Jézus és a benne készített megváltás az a kincs ami nem múlik el soha. Az a bizonyosság hogy „sem halál, sem élet, sem jelenvalók, sem következendők nem szakíthatnak el minket attól a szeretettől, amely Krisztusban van.” Ez életünk alapja, ez az a fundamentum, amely nem rendül meg soha. Ezért az a mi egyetlen igazi vigasztalásunk, hogy „testestől-lelkestől, mind életemben, mind halálomban nem a magamé, hanem az én hűséges Megváltóm, Jézus Krisztus tulajdona vagyok.” – Ugye ti is el tudjátok ezt már nemcsak tananyagként, hanem őszinte szívvel, saját vallomásként is mondani, kedves konfirmandusok? Mert ha igen, akkor a költővel ellentétben elmondhatják: megvan a kincs, amire vágytam. Pontosabban szólva: megtalált engem a kincs, akire vágytam, Jézus. És nem is kell érte porig égnem, mert ő porig égett, ő feláldoztatott értem a golgotai kereszten. Nekem csak hinnem lehet és kell ebben, s akkor ő az enyém, s én az övé vagyok.
3./ S végül jöjjön a harmadik jelkép, a cserépedény. Hiszen az apostol arról írt, hogy „ez a kincsünk cserépedényekben van...” (2. Kor. 4,7.) Talán érthetőbb lenne, ha az itt szereplő görög szót így fordítanánk: „agyagedény”. Mert talán majdnem mindenki korongozott, agyagozott már életében és így jobban meg tudja érteni, hogy mire is gondol itt Pál. A konfirmandusok közül is többen voltak velünk még annak idején Monoszlón, amikor a nyári táborban el-
mentünk a falubeli fazekashoz, és mindenki nagy örömmel próbálta ki az agyagozást. Ezért hát tudjuk, hogy az egyik fő jellegzetessége a cserépedénynek, hogy törékeny. Ha leejtjük megreped, eltörik, ki lehet dobni. Sőt talán azt is tudjuk, hogy kísérleti stádiumban, amikor még nem készült el a korongon a forma, még bármi lehet belőle. Még akár be is gyúrhatja egy másik alakba a fazekas, vagy össze is törheti, ha nem tetszik neki. Ám amikor már ki van égetve, amikor már be van mázolva, amikor már gyönyörű nép motívumok díszítik, akkor már vigyázva, óvatosan bánik a nagy értékű edénnyel a mester. Aki járt már közületek Korondon, és látott nemcsak útszéli giccset, hanem valódi népművészeti értéket, az tudja hogy milyen sokat jelent az alkotójának az a váza, vagy edény.
Kedves konfirmandusok, hadd állítsam merészen Pál apostol nyomán, hogy ti is ilyen értékes cserépedények vagytok és mi mindnyájan azok vagyunk Isten számára! Hiszen Ő, a nagy fazekas alkotott meg minket. Ahogy a 139. zsoltár írója mondja: „Te alkottad veséimet, te formáltál anyám méhében.” Ráadásul vigyázott ránk, megőrzött. Nem törte össze az életünket. Nem kevert bele valamiféle nagy masszába, hiszen név szerint ismer. Sőt annyira fontosak vagyunk neki, hogy a legdrágábbat is, egyszülött Fiát is odaadta értünk. Nemcsak a teremtés, hanem a megváltás jogán is az övéi vagyunk ezért. Persze ettől még törékeny maradt ez a cserépedény. A testünk, bár ti még fiatalok vagytok mégis elhihetitek, nem terhelhető végtelenségig. Hiába erős valaki nagyon, úgy hogy még műlábbal is megmássza a legmagasabb hegyeket, attól még teremtetett lények vagyunk és maradunk, korlátokkal. A testünk törékeny. Megrepedhet egy ér, egy csont, egy belső szerv és máris átéljük cserépedény voltunkat. Egy kis vérrögöcske elég, és már nem vagyunk e földön. Egy kis légbuborék, és elpattan a cserépedény. És törékenyek vagyunk átvitt értelemben is, akik sebezhetők vagyunk, akiknek lelki fájdalmaik vannak, akikben összetörhet a bizalom, a remény.
Pál apostol is rengetegszer átélte a maga gyenge, törékeny cserépedény voltát. Ezért is írta itt a következő versekben, hogy mi mindenen ment már keresztül: „Mindenütt szorongatnak minket, de nem szorítanak be...” (2 Kor. 4,8-9.) – Karácsonyra kapott tőlem a feleségem egy értékesebb parfümöt. Vigyázva tárolta a fürdőszobapolcon, csak hát van egy kíváncsi leányunk is nekünk, s így az egyik este a parfümös üveg a kövön landolt. Természetesen ripityára tört. De amiért ezt elmesélem: amikor széttört akkor is a finom illatot árasztott. Sőt, napokig nem kellett WC szagtalanítót sem használni - annyira érződött az üveg tartalma. Aki hívő emberként törettetik össze, betegség, magány, szenvedés, anyagi hiányok, vagy bármi miatt, az akkor sem tud más illatot árasztani csak ami benne van! Pált és Szilászt ártatlanul megbotozták, nyilvánosan megszégyenítették, mégis énekszóval dicsőítették az Urat a filippi börtönben. Jézust leköpték, megkorbácsolták, keresztre feszítették, mégis ellenségeiért imádkozott a kereszten. Amikor a mi vétkeink miatt kapott sebeket, amikor a mi bűneink miatt törték össze az ő cserépedényét, akkor sem jött más belőle, mint ami benne volt! Jól tudjuk, hogy a Golgotán megpróbálták összetörni azt az edényt, amiben a világ megváltását érő kincs volt. De Isten vigyázott erre a kincsre. Ha az emberi gonoszság el is akarta azt törölni, nem volt képes rá. Mi volt Pálban, mi volt Jézusban és mivel lehet tele a mi szívünk is? Isten Lelkével. Az erőnek, a szeretetnek és a józanságnak a Lelkével. Azzal a világossággal, amely a teremtés hajnalán megjelent.
Értsük jól testvérek! Érték az egészség, Isten megbecsüli a testünket, hiszen testben küldte el közénk Jézust, s abban is támasztotta fel, sőt a Szentlélek temploma lehet a testünk, ha bennünk is ez a Lélek lakik, de ezen a földön, ez akkor is csak törékeny cserépedény! Majd a feltámadáskor mi is megkapjuk azt az újat, azt a dicsőségeset, amilyenbe Jézus öltözött húsvét hajnalán. Ezért az igazi kincs, az az, amivel Isten ezt a cserépedényt megtölti. Amivel Ő tölti meg. A Szentlélek. Tudjátok a konfirmáció óriási lehetőség arra, hogy kérjük, kérjétek Istent, töltse be a szíveteket önmagával! – Régi zsidó szokás volt, hogy amikor hallották az ellenséges katonák csörtetését, az ajtók előtt álló korsókba és kézmosó edényekbe dobálták az asszonyok ékszereiket, értékeiket. A rómaiak föl is jegyzik, hogy a zsákmányolásnál nagyon kevés ékszert találtak. Pedig ott volt a kincs a korsók mélyén - de nem gondolták volna, hogy az értéktelen korsókban keressék azt. Olyan könnyű kis cserépedények voltak ezek, elég volt egy kicsit belerúgni, s máris csak haszontalan cserép maradt belőle. Nagyon törékeny cserépedény az életünk. De van -e benne kincs? Ha még nincs mindannyian kérhetjük: „amint vagyok, vak és szegény, hogy kincset leljek benned én, derüljön éjszakámra fény, fogadj el Jézusom!” – Kedves konfirmandusok, amikor majd teát, kávét, bármi mást töltötök a kis cserépedényetekbe jusson eszetekbe az életetek cserépedénye, s az, hogy Krisztus a maga világosságát, Lelkét kész belétek tölteni. Így legyen! Ámen.