2013.05.12.
Hatástanulmány a pizídiai Antiókhiából
Lekció: Ap. Csel. 13,42-52.
Textus: Ap.Csel. 13,46.
Svábhegy
Kedves testvérek, kedves gyülekezet! Akik közülünk foglalkoztak már különböző pályázatok elkészítésével, tisztában vannak azzal, hogy mit jelent az a manapság egyre gyakrabban használt kifejezés, hogy „hatástanulmány”. Manapság szinte minden új ötlet, terv vagy projekt elindítása, megvalósítása, elkészítése előtt hatástanulmányt, vagy más szóval hatásvizsgálatot kell folytatni, hogy a várható költségek, a befektetett emberi és anyagi energia mikorra térül meg és a terv eléri-e célját. Még a pedagógiában is, ha be akarnak vezetni egy új módszert környezeti hatásvizsgálatot kell készíteni.
Bibliaolvasó Kalauzunk szerinti mai napi újszövetségi igénk lehetőséget ad arra, hogy utólagosan lefolytassunk egy ilyen hatástanulmányt a pizídiai Antiókhiában, ahol az apostoli misszió eredményességét szeretnénk megvizsgálni. Persze nem elvont módon, nem tudományos színvonalon és nem is azzal a céllal, hogy kétezer év távlatából kritizáljuk akár az ottaniak, akár Pál apostol magatartását, hanem azért, hogy tanuljunk az ő példáikból és közben megkérdezzük magunkat, mi hogyan szoktunk reagálni az igehirdetésre, miránk milyen hatást szokott gyakorolni egy-egy prédikáció, istentisztelet.
Ami a kortörténeti hátteret illeti: Pál apostol kísérőivel, Barnabással és János-Márkkal Kr. u. 46-ban indult el a szíriai Antiókhiából első missziói útjára, amely előbb Ciprusra, Barnabás szülőföldjére, majd Kis-Ázsiába a mai Törökországba, Pál szűkebb hazája felé vezetett. Pálék tudatosan a nagyobb településeket keresték fel, mert az ilyen központi fekvésű városokban végzett szolgálat hatása könnyen eljutott az egész vidékre, tehát igen hatásos volt ez a módszer. Így jutottak el Kis-Ázsiában a pizídiai Anthiókiába is, mely a vidék kereskedelmi központja volt. Sokan megfordultak itt, zsidók és prozeliták is, akik nem zsidó származású istenfélő emberek voltak, illetve Istent nem ismerő, pogány népek. Tehát teljesen alkalmas terep volt Krisztus evangéliumának terjesztésére.
Pálék missziói módszerének másik fontos eleme volt, hogy a felkeresett városokban elmentek szombaton a zsinagógába, az ottani istentiszteletre, és ott kezdték el hirdetni az örömhírt. Az volt a tervük, hogy az egész római birodalomban nagy számban megtalálható zsinagógák a keresztyén közösségek bázisai lesznek. Ebben az időben minden zsinagógában ugyanúgy épült fel egy-egy szombati liturgia: imádság, papi áldás, egy törvényből való rész felolvasása és fordítása a vidék nyelvére, és többnyire felolvasás a próféták könyveiből. Ezek után következett egy szabad beszéd, általában intő tartalmú, amire a zsinagógavezető bárkit felkérhetett, aki képes volt a beszéd megtartására. Ennek keretében kapott lehetőséget Pál, amikor is nagy erővel és igen hatásosan prédikált zsidóknak és nem zsidóknak Krisztusról és a megtérésről. A felolvasott szakaszt megelőző versekből kiderül, hogy az apostol az Ószövetségből vett idézetek segítségével igyekezett bizonyítani nekik, hogy a názáreti Jézus nem más, mint a megígért Messiás, aki által Isten elkészítette a Benne hívőknek a bűnbocsánatot és az üdvösséget. – Itt kapcsolódtunk be a történetbe, amelynek elemzése során arra összpontosítsunk tehát, hogy milyen hatásokat vált ki az evangéliumhirdetés ott a pizídiai Antiókhiában, s itt és most a budapesti Svábhegyen.
1./ Az első reakció a nyílt elutasítás. A korai keresztyén misszió újdonságként hatott az ókori római birodalomban. Olyan dolgokról beszéltek a misszionáriusok, amelyek még a zsidók számára is furcsán hangzottak, nem is beszélve a pogányokról. Az újdonság ereje mindig nagyon megosztó tud lenni. Meg lehet figyelni, hogy Pál és munkatársai bárhova mentek, az első reakciók érzelmileg igen hevesek voltak. Ezekben a kezdeti időkben a nyílt elutasítás és a nyílt elfogadás volt a legjellemzőbb fogadtatás. Itt az igében is azt olvastuk, hogy „amikor a meglátták a zsidók a sokaságot, elteltek irigységgel és káromolva ellene mondtak Pál beszédének.” – A kis-ázsiai misszió első kiemelkedő állomásán is nagyon vegyes fogadtatásban volt része Páléknak. Hiszen az első ott tartott szombati prédikáció hatalmas sikert aratott. Nagyon jól indult az ottani szolgálat. Ezt olvastuk: „Amikor pedig mentek kifelé, kérték őket, hogy a következő szombaton is hirdessék nekik ezeket a dolgokat.” Olyannyira, hogy többen külön is kérdezgetni kezdték Pált és Barnabást, mert megmozdult a lelkükben valami. Amikor a második szombatot töltötték ott, a szokásostól eltérően hatalmas tömeg érkezett az istentiszteletre. A zsinagógai e-öljárók azonban nem nézték ezt jó szemmel. Idejöttek valami idegenek, Krisztusról beszéltek, s most mindenki őket akarja hallgatni. Lehet, hogy először ők is lelkesedtek az evangélium iránt, de az önzés és az emberi kicsinyesség erőt vett rajtuk. Ez is jól mutatja, hogy az igehallgatás önmagában még nem biztosíték semmire. Az, hogy vasárnaponként itt vagyunk, még nem jelenti feltétlenül, hogy élő hitű emberek vagyunk. Ahhoz szükséges a szív nyitottsága, a bűnbánat, a megtérés, a személyes kapcsolat Istennel.
A zsinagógai elöljárók esetében is kibújt a szög a zsákból. Érdekes volt ez az új tanítás, de a népszerűséget már nem nézték jó szemmel. Abszurd, hogy elsőre nem is a tanításbeli különbség volt a problémájuk, miszerint Pálék azt hirdették, hogy kegyelemből, hit által van üdvösség. Egyszerűen látták, hogy milyen sokan kedvelik az új igehirdetőket és irigység támadt bennük emiatt. Ez indította őket arra, hogy kikezdjék és káromolják a Krisztusról szóló örömhírt és megosztottságot szítsanak a hallgatóság körében. Mindezt anélkül tették, hogy figyeltek volna a tanítás lényegére. A végén egészen odáig fajul a helyzet, hogy a város tekintélyes istenfélő asszonyait és előkelőit is, akik ugye elvileg kegyesek, jámborok és jól neveltek voltak, arra veszik rá, hogy talán kövekkel és botokkal űzzék el Pálékat Antiókhia határából. Sőt, a folytatásból kiderül, hogy még két településsel odébb is ezek az antiókhiai zsidók fogják úgy fellázítani a lisztrai pogányokat, hogy majdnem halálra kövezik az apostolt. – Lám, milyen romboló ereje is van az emberi irigységnek: hány és hány jó kezdeményezést és ötletet fojtott már el a bűnnek ez az oly ártalmas gyümölcse! Amikor egy jó dologgal csak az a bajunk, hogy nem nekünk jutott eszünkbe és ezért megteszünk mindent ellene. Sajnos ránk, magyarokra is nagyon jellemző ez a mentalitás. Tehát a zsinagógai elöljárók és a hozzájuk lojális zsidó származású hívek ellene mondtak Krisztus evangéliumának, és ezzel már előre megosztották a születőben lévő gyülekezetet. – Látható tehát testvérek, hogy már a korai keresztyén misszió idején, amikor még nem volt modern ember, meg felvilágosodás - amire rá akarják némelyek fogni, hogy ma sokan miért távolodnak el Istentől, - már akkor ellenállásba ütközött az evangélium hirdetése. Az ember ugyanis kezdettől fogva eltávolodott Istentől. Ez a természetes állapotunk. Évezredekkel ezelőtt is eltávolodott állapotban volt az ember Istentől. Az apostoli korban is így volt, tehát szembe fordultak, ellene mondtak Pál apostolnak és az evangéliumnak.
Mennyire jellemző a mai világra ez a nyílt elutasítás? Az több tényezőtől is függ. Például attól, hogy hol élünk, de attól is hogy hogy élünk! Vannak olyan földrészek és országok, ahol Krisztus evangéliumának a nyílt hirdetése törvénybe ütköző, akár halálbüntetéssel járó cselekedet. A radikalizálódó iszlám világban komoly kockázatot jelent keresztyén életet élni. Európában ahol az evangélium, az egyház léte, Jézus személye már rég nem bír az újdonság erejével, annyiban más a helyzet, hogy nem tilos az evangéliumot hirdetni, nem büntetendő elvileg keresztyén missziót folytatni, de a hétköznapi valóságban bizony nagyon nem könnyű hűnek maradni Krisztushoz. Nyílt elutasításban épp ezért nem az átlag vallásos ember részesül, hanem az aki valóban komolyan akarja venni a hitét az élet minden területén. Aki nemcsak vasárnaponként, vagy nagy ünnepenként ölti fel a hívő külsőt, hanem aki a munkahelyén is, amikor mondjuk konfliktusba kerül a kollégáival, vagy az utcán is, amikor például közlekedik a buszon, vagy a családjában is, amikor hétköznapi, vagy életbevágó döntéseket kell hozni, krisztusi módon, keresztyénként viselkedik, beszél, vagy határoz. Az ilyenek bizony szembetalálhatják magukat egy olyan fajta nyílt elutasítással, amely nem direktben Jézus személyének vagy a tanításának szól, hanem az abból következő erkölcsiségnek. – Hadd kérdezzem meg, hogy volt-e már neked ilyenben, vagy ehhez hasonlóban részed? Mert valahol bizony ez is fokmérője a hited valóságának. Ha kerültél például már összetűzésbe valakivel azért, mert hívő emberként te nem mentél bele kétes ügyekbe, vagy nem álltál be a munkahelyi sárdobálásba, vagy ha azért estél ki befolyásos emberek baráti köréből, mert nem rejtetted véka alá, hogy hogyan gondolkodsz mondjunk a házasságról, a családról, a gyereknevelésről. Úgy értem, biblikusan. – A kérdés csak az, hogy hogyan reagáltunk ilyen szituációkban? Milyen hatást vált ki belőlünk a nyílt elutasítás? Legyen ezért második hatásvizsgálatunk tárgya Pálnak és barátainak a reakciója.
2./ A második reakció a nyílt kiállás. – A küldetéséhez hűségesen ragaszkodó Pált nem lehetett könnyen eltántorítani. „Ekkor Pál és Barnabás bátran ezt mondta...” (Ap.Csel.13, 46-47.) Pál tehát nem maradt szótlan! Nyíltan kiállt az evangélium igazsága mellett. Nem ijedt meg, nem lapított, nem esett kétségbe, de nem is régi természete szerint szállt szembe az elutasítással és a provokációval. Hiszen a régi Pál, tudjátok aki még Saul volt, vajon hogyan reagált volna erre? Bizonyára agresszívan, dühösen, fenyegetőzve. Ahogy annak idején a keresztyéneket üldözte: „fenyegetéstől és öldökléstől lihegve.” Csakhogy ez már az új ember, ez már Pál, és nem Saul. Benne már a Krisztus természete lakozik, ezért tud egyszerre békés és mégis határozott, higgadt és mégis kemény maradni. Milyennek látszik itt ez a krisztusi természet?
Két dolgot emel ki az ige. Az egyik, hogy figyelmeztette őket döntésük végső következményére. Nyilvánvalóvá kell ugyanis tenni, hogy elutasításuknak következménye, mégpedig örökkévaló következménye van: „ti nem tartjátok magatokat méltónak az örök életre”. De nem abban az értelemben, ahogyan a kapernaumi százados üzente Jézusnak, hogy „nem vagyok méltó arra, hogy házamba jöjj”. Ők abban az értelemben nem méltók rá, hogy ezzel a lépéssel magukat zárják ki az üdvösségből. Méltatlanná teszik magukat épp azáltal, hogy eleve méltónak, kiválasztottnak, különbnek tartják magukat. Nekik ugyan miért lenne szükségük megváltásra? Ők a választott nép! Miért kellene nekik bűnbánatot tartani? Ők sokkal különbek a bálványimádó pogányoknál! Nem nekik van szükségük orvosra, hanem a betegeknek. Ők, - kösz szép - jól vannak! Ezzel azonban - figyelmezteti őket Pál - eljátsszák az örök életüket! – Testvérek, a felelősségi viszonyok tisztázása mindig nagyon fontos, ha élet-halál a tét. Amikor például megállapítja az orvos, hogy ez és ez a baj, a betegség és elmondja, hogy itt most föltétlen műtét kell, akkor mi következik? Ha a beteg azt mondja, nem, ezért nem, meg azért nem - akkor mit tesz az orvos? Szól a rendőrségnek, és majd azok erőszakkal odakötözik az asztalhoz, hogy a műtétet elvégezhessék? Nem, hanem mindent elmondtak, most már tudod, hogy mi a baj, és tudod, hogyan lehetne segíteni: vagy aláírod, vagy elmarad ez a segítség. De innentől kezdve tied a felelősség, és nem az orvosé. Tied a szabadság, a választás, tied a felelősség. De tudnod kell, hogy következménye is van annak, ahogyan döntesz. Elfogadod a segítséget, vagy elutasítod? Néha ugye nem is könnyű dönteni, alávetjük-e magunkat egy ilyen segítségnek. Nos, döntéseinknek örökkévaló következménye is van.
Tudjuk, hogy amikor Jézus Názáretben volt - ahol felnevelkedett, ahol ismerték -, és tanított, akkor a názáretiek nagy része nem fogadta el. Elutasították őt. Nem a tanítványokat. Nem minket. Jézust utasították el. És az evangélista följegyez egy nagyon megdöbbentő mondatot, hogy Názáretben a hitetlenségük miatt nem is tudott sok csodát tenni. A másik térfélen elutasítás volt és Jézus nem erőltette. Otthagyta őket. Otthagyta a magukat egészen a gyilkos indulatig elragadtató názáretieket. Bizony, komoly felelősség van nemcsak az ige hirdetésében, hanem a hallgatásában is, és így igaz az, hogy az elsőkből utolsók, és az utolsókból elsők lehetnek. Így igaz az, amit Jézus mondott a korabeli vallásos, magukat istenfélőknek nevező, de itt a megváltást elutasító embereknek, hogy tudniillik a paráznák és vámszedők megelőznek titeket az Isten országában. Ezen felháborodtak sokan, de aki elfogadja a fölkínált segítséget és kegyelmet, az hamarabb meggyógyul, mint az a beteg, aki nem fogadja el. Pedig ő sokkal inkább tudja a dolgokat. Mondhatnánk, előnyben van. Nincs előny. Bizony elsőkből utolsók, és utolsókból elsők lehetnek. Valójában aki elutasítja, az önmagát zárja ki Isten szeretetéből. És ezt nagyon komolyan kell vennünk.
Itt a gyülekezetben én is többször idéztem Jézusnak ezt a pogányokra és vámszedőkre vonatkozó mondatát az elmúlt hetekben. Leginkább annak kapcsán, hogy a koreai missziós kórus tagjai itt énekeltek nálunk. Amikor ők, akik Milánóban 2500-an négy református gyülekezetet szerveztek egyetemistaként, amikor ők maguk finanszírozva útjukat magyarországi koncertkörutat tettek kicsi településekre is ellátogatva, amikor ők, akiknek az országában hetven-nyolcvan éve jelent meg a keresztyénség eljöttek messziről, hogy hozzák nekünk, az ötszáz éve református hitűeknek csodálatos zenei színvonalon az evangélium frissességét, örömét, mi pedig jelen voltunk a mi gyülekezetünkből ha sokat mondok negyvenen...
A nyílt kiállás része tehát a figyelmeztetés. Aki Ezékiel próféta szavaival élve őrállónak szegődik, márpedig a hívő embernek igenis ilyen prófétai feladata is van, annak az a felelőssége, hogy megfújja a kürtöt, még ha ez zavarja is az alvókat. Ne haragudjatok meg rám, ha én is ezt teszem. Tegyük föl tehát a kérdést: ki miért felelős? Kire mi tartozik a keresztyén bizonyságtételben? Arra aki Jézusról beszél az, hogy lássa tisztán a küldetését. Lássa annak a célját, a módját, de a korlátait is. Pál apostol így fogalmazza meg ezt az első korinthusi levélben: „zsidónak zsidóvá, görögnek göröggé, mindenkinek min-
- 3 -
denné igyekszem lenni, hogy némelyeket megnyerjek”. Nem fogja mindenki elfogadni, akárhogy próbálom is közel vinni hozzájuk, de szeretnék némelyeket megmenteni. Akik elfogadják az Isten kegyelmét. A cél, némelyeket megmenteni. Lássuk világosan a felelősségi határokat. Meddig a mi lehetőségünk, felelősségünk és küldetésünk, és hol van az a határ, ahonnan kezdve egyértelmű és világos, hogy ez pedig a te felelősséged barátom. Nem írhatom alá helyetted, hogy téged megműthetnek, nem írhatom alá helyetted az Isten hívószavára a választ, azt neked kell aláírni. Én igyekszem mindent megtenni, hogy idáig elsegítselek, de a felelősség, ez a te területed.
A másik megnyilvánulása ennek a nyílt kiállásnak pedig a továbblépés. Ézsaiástól idézi az ősi ígéretet, hogy nem csak a választott népnek szól a megváltás, hiszen az Atya a pogányok világosságának küldte Krisztust, hogy nekik is üdvösségük legyen Benne a föld végső határáig. – Mert mi történik akkor, amikor nem fogadnak be? Amikor nem egyszerűen az Igét nem fogadják be, hanem bennünket is el akarnak utasítani. Akkor mi legyen? Amikor Pált és munkatársait elutasították, - a port leverve, szimbolikus cselekedettel is kifejezve -, egyértelművé téve azt mondja, akkor most már a pogányokhoz fordulunk. Ment tovább Ikoniumba, s hirdette az evangéliumot. Nem azt mondta, hogy visszamegyek Jeruzsálembe és elpanaszolom, hogy nem jó így ez az egész. Nem csinálom tovább. Pál nem sértődött meg, hanem ment tovább. Ment, és kereste azokat a helyeket, ahol szólhatott Jézusról. Ahol volt nyitottság az örömhírre. Ahol nem gondolták magukat tökéletesnek az emberek. Elmegyünk másokhoz, megyünk a pogányokhoz és hirdetjük nekik az evangéliumot. A történet pedig ennek az ígéretnek a fényében folytatódott. A zsidók többsége elöljáróikhoz hűen elutasította Krisztust, míg a pogányok örvendeztek, hogy ebben a nagy ajándékban, Isten szeretetében, a bűnök bocsánatában és az üdvösségben ők is részesülhetnek származásuktól függetlenül.
Ha elutasítanak, akkor ne erőltessem, ne tukmáljam mindenáron a másikra az evangéliumot, hanem sértődés nélkül imádkozzak érte. Viszont menjek tovább bátran a jó hírrel másokhoz, mert még nagyon sokan vannak, akik készek és nyitottak annak meghallására és befogadására. De mindenkor legyen tudatos bennem a felelősségem, küldetésem határa, s tudatosítsam a másikban is, hogy mi az ő lehetősége és felelőssége. És éltessen bennünket az a remény, hogy ha mi neki Isten igéjét, s nem a magunk emberi bölcsességét adtuk tovább, akkor az az ige nem tér vissza üresen az Úrhoz! És még az is megtörténhet, - ami Pállal is, aki a második missziói útján végiglátogatta ezeket az első úton alapított gyülekezeteket, köztük a pizidiai Antiókhiát is, - hogy eljön az idő, amikor nekünk kell újra indulni hozzájuk, amikor már nyitott lesz a szívük, amikor már kész lesz a lelkük Krisztus befogadására.
3./ A harmadik reakció pedig a nyílt elutasítás és a nyílt kiállás mellett az, amit az ottani pogányokról olvastunk, azaz a nyílt öröm. „Ennek hallatára örvendeztek a pogányok és...” (Ap.Csel. 13,48.) – Testvérek nem szeretnék most abba belemenni ennek kapcsán, hogy pontosan hogyan is kell érteni azt a megjegyzését Lukácsnak, hogy „akik az örök életre választattak, mindnyájan hívővé lettek.” Mert ki lehet ebből olvasni egy olyan téves, végletekig kihegyezett predestinációs elvet is, amely szerint lám, nem is tehettek az igét elutasító zsidók arról amit tettek, hiszen nyilván nem voltak kiválasztva. Igen ám, de épp Pál jelentette ki, hogy ők maguk utasították el azt, ez tehát az ő felelősségük. A kegyelemnek nem feltétele a hit, de következménye. Aki nem fogadja el Isten mentő szeretetét, az nem is fog hinni. Aki viszont az ottani pogányokhoz hasonlóan nyílt szívvel fogadja azt, abban megszületik a hit, és az tud nyílt szívvel örvendezni is abban. – A sehová sem vezető predestinációs vita helyett inkább azzal szeretném befejezni ezért, hogy erről az örömről szólok. Persze épp az örömről nehéz szavakkal beszélni. Ezért inkább hasonlítom ezt az örömöt. Olyan ez, mint a szerelmes ember öröme, amikor átéli, milyen az, hogy valaki egészen elfogad, egészen szeret, egészen az enyém és én az övé. Szerető Istenünkben így lehet örvendezni. Olyan ez, mint a hajósok öröme, amikor hosszú, viszontagságos út után, megpillantják a szárazföldet. A hitre jutott ember már tudja, hogy nem él értelmetlenül, tudja hová tart. Olyan ez, mint amikor az ókori katona meghozza a hírt az otthon maradottaknak, győztünk a döntő csatában. Az ország megszabadult az ellenségtől. Jézus a kereszten és húsvét hajnalán minden ellenségünk, még a halál felett is diadalt aratott! Hát lehet ezen nem örülni? A pizidiai Antiókhia pogány lakói nem tudták és nem is akarták visszatartani az örömüket! Olyannyira, hogy az ő örömük ragadós lett, hiszen így fejeződött be történetünk: „A tanítványok azonban megteltek örömmel és Szentlélekkel.” Mindazok, akik akár zsidók, akár prozeliták, akár pogányok voltak is, közös volt bennük az öröm, mert közös volt a bennük élő Szentlélek. Tanítványok. Nem közömbös hallgatók. Nem sznob közönség. Nem hűvös kritikusok. Nem műkedvelő teológusok. Hanem Jézust követő tanítványok. Akik az ottani gyülekezet első tagjait alkotják.
Ismerjük-e mi az Isten-szerelemnek, a mennyei láthatatlan valóság felfedezésének, a győztes csapathoz tartozásnak ezt az örömét? És ismerjük-e felismert és képviselt igazságért való bátor kiállás hitharcát és azt követő jóleső békességet? Ez attól függ testvérek, hogy kikkel azonosulunk a szereplők közül? Az antiókhiai zsidókkal? Pállal és Barnabással? Az ottani hitre jutottakkal? Vagy lehet, hogy mi egy negyedik társaságba tartozunk? A „már mindent ezerszer hallottunk”, a „nekünk már semmi újat nem tudnak mondani”, a „hagyjanak engem békén ezzel az egésszel” közönyösök körébe? Lehet, hogy a hatásvizsgálat a mi esetünkben épp a hatástalanságot mutatná ki? Pedig Jézus szerint a legrosszabb a langyos állapot. Azt kiköpi az Úr a szájából. A féltékennyel, a dühössel, a nyíltan kételkedővel, a lázadóval lehet vitázni. A csendben megülővel, a belső emigrációba vonulóval, a magába fordulóval, a passzív rezignációba zuhanttal nem lehet mit kezdeni. Isten óvjon meg minket a megkövéredett szív lelki betegségétől, amely kimondottan a vallásos és a hívő emberek nyomorúsága! Sok jó Igét hallottak, de megkövéredtek, mint a zsidó nép. A kövér, jóllakott ember elé hiába tesznek az asztalra finomabbnál finomabb ételeket. Nem kell neki. Válogat, mert jól lakott. Ilyen a megkövéredett ember! Semmi másra nincs ezért igazából szüksége gyülekezetünknek, egyházunknak, az európai keresztyénségnek, mint igazi lelki éhségre! Egy héttel pünkösd és két héttel a konfirmáció előtt könyörögjünk hát a Léleknek, hogy a közönyből rázzon fel minket, hogy megnyíljunk és a nyílt elutasításból, nyílt öröm, abból pedig nyílt kiállás, hitvallás szülessen Általa! Ámen.