2013.04.28.
Titokzatos közösség Krisztussal
Lekció: János 6:52-59.
Textus: Efézus 5,31-32.
Svábhegy
Kedves testvérek, kedves gyülekezet! Mivel nemrég a nagyhéten többször is, amint látható ma is, azután három hét múlva pünkösdkor kétszer is, s rá egy hétre a konfirmációkor újra meg fogjuk teríteni az Úr asztalát, arra gondoltam, hogy legyen szó ma értelemszerűen magáról az úrvacsoráról. De nemcsak azért érzem szükségesnek elővenni ezt a témát, mert az egyházi évnek ez az időszaka a legintenzívebb az úrvacsorázás gyakoriságát illetően, hanem azért is, mert többen is szóvá tették nekem az elmúlt hetekben, s magam is keserűen tapasztaltam azt, hogy a mi gyülekezetünkben milyen sokan mennek el úrvacsora előtt a templomból. Pedig lehet tudni, hogy az ünnepi alkalmakon túl, minden hónap utolsó vasárnapján tartunk úrvacsoraosztást, tehát előre lehetne és kellene is készülni rá, mégis úgy látszik, hogy a vasárnapi ebéd, a rokonlátogatás, az elmaradt takarítás, vagy tanulás nem várhat. Persze az is lehet, hogy sokan nem érzik magukat felkészülve, vagy sokakat nem szólít meg az igehirdetés, de az is lehet, hogy csak egy rossz beidegződés és szokás ez, amin lehet és kell is változtatni.
Akik azonban számon tartják a testvérek közül, hogy a hónap hányadik vasárnapján milyen istentisztelet következik, azok azt is tudják, hogy a negyedik alkalom Káté magyarázatos igehirdetés szokott lenni. Ennek kapcsán pedig azok, akik nyomon követik az egyházi közéletet, tudhatják, hogy a Heidelbergi Káté mostanában készülő új fordítása és kiadása során milyen erőteljes vita bontakozott ki az ominózus 80. kérdés-feleletről. Előbb a mi egyházunkon belül, aztán pedig a világi sajtóban is a római katolikus egyházzal. Hiszen a Káténak ez a része „kárhozatos bálványimádásnak” nevezi a katolikus misét, épp az úrvacsora, az eukarisztia középkori római felfogása miatt. Nagy volt a csábítás számomra, hogy ma éppen ezért ezt a kérdés-feleletet magyarázzam, és kifejtsem a saját álláspontomat. Miért nem teszem? Azért, mert minden szavamat patikamérlegen kimérve is megsérthetnék katolikus és református testvéreket egyaránt. Hisz nem lehet vissza kérdezni, nem lehet vitatkozni, nem lehet egyet nem érteni, legfeljebb ha valaki tüntetőleg kivonul a templomból. Van helye és értelme a Káté sokak számára botrányosnak tűnő kijelentéséről beszélgetni, vitázni, de nem egy istentiszteleten.
Amúgy is attól tartok testvérek, hogy enélkül is fogok ma néhány olyan dolgot mondani, amiben ugyanúgy meg lehet botránkozni, mint a Káté 80. kérdés-feleletében. Az vigasztal ennek kapcsán, hogy Jézus szavait hallva az akkori tanítványai közül is sokan megbotránkoztak és ezt mondták: „Kemény beszéd ez: ki hallgathatja őt?” Nem célom persze az, hogy bárkit kiborítsak, de ha az én gyarló szavaimon keresztül a Szentlélek Isten szembesít a magunk tévképzeteivel, ha Ő leleplezi a bennünk lévő sötétséget, ha az Ige állít elénk tükröt, akkor ne sértődjünk meg, hanem tartsunk bűnbánatot, és változtassunk azon, amit Ő megítél a gondolkodásunkban, vagy az életgyakorlatunkban. Enélkül amúgy se tanácsos ide, az Úr asztalához jönni.
Hallgassuk meg azonban még ez előtt a Káté 75., 76., 78. és 79. kérdés-feleletét, mert ezekben foglalja össze hitvallásunk az úrvacsoráról szóló tanítást. „Mimódon emlékeztet és tesz bizonyossá...” (H.K. 75-76. 78-79. K-F.)
A mi 21. századi budapesti szlenghez szokott fülünknek kissé elvontnak és unalmasnak hatnak ezek a mondatok, engedjétek hát meg, hogy egy kicsit felrázzam magunkat mai alaptézisemmel, amin rögtön fel lehet háborodni. Azt állítom ugyanis az Ige alapján, hogy az úrvacsora lényege és titka akkor érthető meg igazán, ha egy ünnepi, nagy családi lakomára vagy - biztonsági öveket tessék bekapcsolni - ha a boldog szexuális egyesülésre gondolunk. – A lassan jelenséggé váló Pál Feri atya, római katolikus plébános mondta egyszer, hogy „az Isten iránti vágynak megvannak a természetes alapjai. Bizony, bizony. A kaja meg a szex.” Elvégre a keresztyén hit egyik tetőpontja a megtestesülés: ég és föld, test és Lélek találkozása, ez a karácsony csodája, a másik pedig ég és föld, test és Lélek, ember és Isten titokzatos egyesülése az úrvacsorában. Ez nagypéntek és húsvét csodája. Mielőtt bárki csomagolni kezdene, elmondom, hogy Kálvin szerint az úrvacsora „Unio mystica cum Christo”, azaz titokzatos egyesülés Krisztussal. Kálvin épp az alapigénkben olvasott efézusi levél részletére gondolhatott, hiszen ott Pál idézi Mózes első könyvét: „A férfi ezért elhagyja apját és anyját, és ragaszkodik feleségéhez, és lesznek ketten egy testté”, majd hozzáteszi: „Nagy titok ez, én pedig Krisztusról és az egyházról mondom.” (Ef. 5,31-32.) Az eredeti görög szövegben itt a „müsztérion” kifejezés van, ami visszacseng Kálvin megfogalmazásában is.
1./ Hogyan is magyarázza tehát a Káté az úrvacsora titkát és lényegét, és mit jelent mindez ma a mi számunkra testvérek? Induljunk ki abból, hogy a vallások közül szinte egyedül a keresztyénség az, amely az anyagot, a testet, így az evést és a szexualitást is Isten ajándékának, teljesen normális, pozitív dolognak, értéknek tartja. Míg Platón azt tanította, hogy a földi, anyagi dolgok csupán szegényes árnyai az isteni, spirituális világnak, s ezért a test csupán a lélek börtöne, a bibliai hagyományban anyag és lélek feszültsége, összeférhetetlensége nem eredendő állapot, hanem a bűn következménye, olyan szakadás, olyan nyomorult állapot, amely gyógyításra, megváltásra vár. Isten úgy hidalta át ezt a szakadékot, hogy eggyé lett, közösséget vállalt a testben élő emberrel: azzá lett amik mi vagyunk, hús-vér emberré, és aztán önmagát adta értünk, úgy hogy az ártatlan Bárány, Jézus a maga testét adta értünk a Golgotán. Jézus nem metaforikusan, nem átvitt értelemben lett emberré, nem csupán látszat teste volt, ahogy azt épp János apostol idején hirdették némely tévtanítók, és nem is spirituális értelemben, úgymond a tanítványai hitében támadt fel – nem! Hanem testben! Hiába volt ez botránkozás a zsidóknak és bolondság a görögöknek, nekünk ma is ez a hitünk lényege, az üdvösségünk titka!
Testvérek, az ember mindig abból indul ki, amit ismer. Semmi baj nincs azzal, hogy a testből, az anyagból indulunk el Isten felé. Vágyaink Őfelé mutatnak, az Isten iránti vágy igenis hasonlít az éhségre és a nemi vágyra, csak sokkal intenzívebb ezeknél. Sigmund Freud sok igaz tézist fogalmazott meg az emberi vágyakról, csak a materializmusa
miatt ő nemcsak hogy visszavezette az összes vallási jelenséget a testi vágyakra, hanem csupán az utóbbit, a testi vágyak világát ismerte el valóságosnak. Freud Platón tökéletes ellentéte: az egyiknek csak a szellem, a lélek a valóság, a másiknak csak a test. Óriási örömhír számunkra, hogy a keresztyénségben mind a kettő valóság, sőt, hogy ez a kétféle vágy, ez a két világ kereszteződik, és Jézusban és az úrvacsora csodájában találkozik. Ez fantasztikus dolog!
Nem tudom felfigyeltetek-e rá, hogy Heidelbergi Káténk szerzői mennyire megérezték ennek a kettős valóságnak, a testi és lelki egyesülésnek a csodáját!? Úgy fogalmaznak itt, hogy épp az úrvacsora fizikai valósága emlékeztet és tesz bizonyossá arról, hogy Jézus kereszthalálnak javaiban nekem is részem van. „Amilyen bizonyosan szememmel látom”; „a kenyeret számomra megtöri és a poharat nekem nyújtja”; „Ő az én lelkemet a maga megtöretett testével és kiontatott vérével táplálja”; „Krisztus testének és vérének velem közölt bizonyos jegyeit kapom és testi szájjal magamhoz veszem.” Sőt, még ennél is konkrétabb a folytatás, ahol azt mondja, hogy az úrvacsora során „a Krisztusban és mibennünk egyaránt lakozó Szentlélek által egyre jobban egyesülünk az Ő drágalátos testével úgy, hogy mi... az Ő testéből való test és az Ő csontjából való csont vagyunk.” Ugye tudjátok testvérek, hogy ki és mikor mondta ki először ezeket a szavakat? Ádám, az első férfi amikor meglátta Évát, az első asszonyt a Paradicsomban. Lám-lám, a Káté szerzői is párhuzamba állítják az úrvacsorai, Krisztussal való egyesülést a szerelemmel! Mert Isten és ember közötti egyesülés két legfontosabb bibliai metaforája tényleg az evés és a szexualitás.
De nemcsak a Bibliában van ez így. Az étel-ital magunkhoz vétele bizonyos értelemben a tökéletes eggyé válást dramatizálja, ezért szokták a szeretet különféle formáit szimbolikusan kapcsolatba hozni az evéssel. Gondoljunk csak arra, hogy kisgyerekeknek becézve azt szoktuk mondani, hogy „mindjárt megeszlek”, vagy amikor negatív-démoni értelemben a szerelmesek „felfalják egymást”, mint például a „Héja-nász az avaron” című Ady versben. Vagy eszünkbe juthat egy a közelmúltban a mi gyülekezeti filmklubunkban is látott film a „Zöld hentesek”, amely ugyan bizarr módon, de végső soron ugyanerről beszélt. Arról, hogy a szeretet-hiányos főszereplő mindazt, amit megvontak tőle gyermekkorában kíméletlenül behajtja később a környezetén. Szimbolikus értelemben másokból él, belőlük táplálkozik. Sérültségében felfalja a többi embert, hogy önbecsüléshez jusson. Ó, de sokan teszünk így egymással átvitt értelemben mi is...
Mindenesetre ez is alátámasztja, hogy nem véletlenül nevezi a Biblia a megismerést, Isten megismerését, és a Jézussal való közösséget nem egy helyen evésnek, vacsorának ezzel is jelezve, hogy nem valamiféle száraz, racionális ismeretszerzésről van itt szó. Isten ismeretét intenzíven magamévá kell tennem. Ezékielnél és a Jelenések könyvében is azt olvassuk, hogy a könyvet, Isten igéjét egyenesen meg kell enni a prófétának, magáévá kell tenni.
És ugye tudjuk, hogy mit nevez még a Biblia „megismerésnek”? Igen, a szexualitást. Hiszen ebben az életben az eggyé válás legdrámaibb testi eseménye, amit az ember ismer, a szexuális aktus. Ádámról írja az Ige: „Azután Ádám megismerte feleségét, Évát, aki fogant méhében, és megszülte Kaint.” Akit szeretek, nem „kívülről” nézem, nem akkor ismerem jól, ha kiválóan le tudom írni a külsejét, vagy akár szakértő pszichológiai diagnózist készítek róla, hanem ha szeretem, ha eggyé leszek vele, egy testté. Földi és égi valóság így keresztezi egymást. Ez azt jelenti, hogy a két valóság egyszerre van jelen. Az isteni ott van a földiben, Isten benne van az evésben és a szexualitásban is. Amikor az Úrtól kapott földi hitves ölel, egyben Isten ölel engem, és az Istennel való szeretetkapcsolatra rávetül a földi nász bensőségessége. Nem szabad elfelejtenünk, s ezt mindig elmondom kamasz diákjaimnak és a jegyeseknek is, hogy az egész Szentíráson végigvonul Isten és ember kapcsolatának párhuzamaként férj és feleség kapcsolata. Az Ószövetségben az Úr úgy jelenik meg, mint szerető férj, aki Izraelhez, hűtlen feleségéhez is ragaszkodik. Az Újszövetségben Jézus maga nevezi magát az egyház Vőlegényének, minket pedig a menyasszonyának. Isten ennyire felmagasztalja a házasságot, s ne féljünk kimondani a szexualitást! Ezért nevezi a Biblia a bálványimádást mindenütt paráznaságnak, házasságtörésnek. Mert bizony Jézusra is igaz, hogy értünk elhagyta az Ő mennyei Atyját, sőt irántunk való szerelméből a kereszten az ő földi anyját is, hogy ragaszkodhassunk hozzánk, mátkájához. És irántunk való szeretetéből lett eggyé velünk emberi sorsunkban. Ami a miénk, az az Övé is. A mi szegénységünk az Ő szegénysége. A mi félelmünk az Ő szenvedése. A mi büntetésünk az Ő büntetése. A mi halálunk, az Ő halála. És fordítva is igaz: ami az Övé, az a miénk is. Gazdagsága a mi gazdagságunk, békessége a mi békességünk, öröme a mi örömünk, megbocsátása a mi bűneink bocsánata. Élete a mi örök életünk. És így lesz velünk eggyé szinte megbotránkoztatóan konkrét értelemben az úrvacsorában. A testi és a lelki dimenzió tehát Isten reánk vonatkozó tervében együtt van jelen, a rossz az, ha szétválik, meg ha mi szétválasztjuk.
Ám ahogyan a szexualitás szentségével nem tudunk mit kezdeni, az evés szentségével és szépségével még kevésbé. Ez azért van, mert nem hiszünk az úrvacsora csodájában. Abban, hogy az igenis „titokzatos közösség Krisztussal”. Az úrvacsorában ez a két világ egyesül. Amikor eszem a kenyeret, iszom a bort, Krisztussal válok eggyé. És a találkozás itt is működik a másik irányba: hiszen minden asztalközösségre, közös étkezésre rávetül valami az úrvacsora szentségéből. A régiek még tudtak ebből valamit, amikor a frissen sült kenyérre keresztet rajzoltak faluhelyen. Ezért is kellene figyelni főleg a családban a közös étkezésekre és megadni ezeknek a módját.
2./ A másik, ami nagyon feltűnő kedves testvérek a Káté úrvacsorával kapcsolatos tanításában az az, hogy a hívő ember mindenre kiterjedő közösségét Krisztussal mennyire hangsúlyozza. Tehát nemcsak a testi és a lelki összetartozásáról beszél, hanem arról is, hogy maga Jézus éli bennünk a maga életét a Szentlélek által. „E látható jeggyel és záloggal a bizonyosakká akar tenni minket afelől, hogy mi a Szentlélek munkája által olyan bizonyosan részeseivé válunk az Ő valóságos testének és vérének, amilyen bizonyos az, hogy e szent jegyeket az Ő emlékezetére testi szánkba
vesszük.” Tehát nem csupán az történik, hogy az úrvacsorában a mi testünkkel eggyé lesz a kenyér és a bor, hanem hogy ezáltal mi magunk eggyé leszünk a mennyben lévő Jézussal. A mibennünk és a Benne élő Szentlélek összeköt bennünket egymással. Közösségben vagyunk Vele az úrvacsorában és a hétköznapokban.
Mert az a kép, hogy 'Jézust enni' azt jelenti, hogy vele bensőleg azonosulni, vele lelkileg igazán eggyé válni, szétválaszthatatlanul. Nem úgy, hogy hol egy vagyok vele, hol meg nem. Hol megyek a külön útjaimon, néha meg odakiáltok vagy odanézek: vezessen engem az Ő útján. Jézust enni azt jelenti: Őt vállalni. Akárhol jelenek meg, Vele együtt jelenek meg. Ez azt is jelenti: ha Őt szidják, engem is szidnak. De ha engem miatta szidnak, tudhatom, hogy most Őt szidják, és az érte vállalt szenvedés is még közelebb visz hozzá. Még inkább eggyé tesz vele a hit által. Jézust enni azt jelenti, hogy az Ő életerői belénk áradnak. Aki ezt a kenyeret eszi - mondja alapigénkben - az él általam. Ahogy a táplálék éltet, életben tart, munkaképessé tesz, úgy a Krisztussal való közösség adja az új életet, az elvehetetlen, az örök életet, megtart ebben, és szolgálóképessé tesz az Ő akarata szerint, az Ő dicsőségére. Ez a kép, hogy Ő az élet kenyere és Őt ennünk kell, hogyha vele közösségben akarunk lenni, azt is szemlélteti, hogy olyan valóságosan adja nekünk önmagát, az Ő életét, az Ő erejét, mint amilyen valóságosan az ember megfogja az ételt, a szájába teszi, megeszi, és az eggyé válik vele. Azért nem pusztulunk el, mert eszünk. Az nem pusztul el lelkileg, aki Krisztussal ilyen közösségre jut.
Egyébként Jézus mindig erre az önmagával való közösségre hívott. „Jöjjetek énhozzám mindnyájan.” „Kövessetek engem.” A Jelenések könyvéből a köszöntésben is idézett mondat is erre utal: „Íme, az ajtó előtt állok és zörgetek; ha valaki meghallja az én szómat és megnyitja az ajtót, bemegyek ahhoz és vele vacsorálok és ő énvelem.” (Jel. 3,20.) Nem azt mondja: nagy előadást tartok neki. Nem azt mondja, telepakolom az asztalát. A lényeg: bemegyek hozzá. Kész összeköltözni velünk, együtt élni, együtt lakni, együtt étkezni, ami a legteljesebb közösség kifejezése volt.
Van-e nekünk ilyen igazi közösségünk az élő Krisztussal? Mikor beszélgettünk utoljára vele? Miről, mennyit, hogyan, miért? Úgy szoktatok beszélgetni Krisztussal, mint a hozzátok legközelebb állóval, olyan természetesen, olyan meghitten, olyan őszintén, olyan magától értetődően, mindenféle körülményesség nélkül, bármikor, bárhol? És él-e bennünk Ő? Az Ő gondolatai, Igéje, Szentlelkének gyümölcsei? Van vele ilyen igazi közösségünk?
Ez a közösség akár ma létrejöhet vagy megerősödhet, elmélyülhet, igazi tartalommal telítődhet, s akkor csakugyan Ő fog vinni minket mindenhova, és Őt fogjuk vinni magunkban mindenhova, s egy-egy mondatunk, gesztusunk, cselekedetünk Krisztus-kiáradássá válik. Ez a kép tehát, hogy aki engem eszik, mivel én vagyok az élet kenyere, a Vele való személyes, szoros, valóságos közösséget jelenti. Ezt erősíti bennünk az úrvacsora egyszerű szertartása. Amilyen valóságosan eggyé válik velünk, a mi testünkkel az Ő megtöretett testének a jele, a kenyér, és ártatlanul kiontott vérének a jele, a bor, hisszük, hogy ugyanolyan valóságos lelki közösség jöhet létre közte és köztünk a hit által. Az úrvacsora tehát a hitünket erősíti. Arra serkent minket, hogy maradjunk meg a hétköznapokban is ebben az értünk is meghalt és feltámadott Krisztussal való közösségben. Ebben járjunk. Ugyanakkor arra is emlékeztet, hogy egymással is mély közösségbe von az úrvacsora. Mélyen összetartozunk, hiszen kivétel nélkül mindnyájan ugyanúgy rászorulunk az Ő bocsánatára, s mindannyian ugyanúgy kapjuk az Ő bocsánatát, ha hiszünk benne.
A Biblia tanítása szerint tehát nem az úrvacsora jegyei változnak át, hanem a hívő ember változik át, ha Krisztussal közösségre jut és új emberré lesz, akin kiábrázolódnak Jézus Krisztus vonásai. Hadd olvassak néhány szép mondatot Kálvintól, amikor azt magyarázza, hogy nem a jegyek, hanem a mi életünk csodálatos átváltozásáról beszél az úrvacsora „Arról, hogy Krisztus velünk együtt ember fiává lévén, minket magával együtt Isten fiaivá tett. Hogy a földre való lejövetelével felmenetelt készített számunkra a mennybe. Hogy miután felvette a mi halandóságunkat, halhatatlanságát közölte velünk. Hogy magára vévén erőtlenségünket, saját erejével erősít meg minket. Hogy felvévén magába a mi szegénységünket, átárassza reánk gazdagságát. Hogy magára vévén igazságtalanságunknak ama terhét, amely alatt gyötrődtünk, saját igazságába öltöztessen minket. A feltámadt Krisztussal való egyesülésünk titka természeténél fogva felfoghatatlan, de a titkot látható jegyekben és jegyek által hatékony módon adja elénk az úrvacsora úgy, hogy az még a legtompább elmékbe is behatolhat, a lelkek épp úgy táplálkoznak a magát érettünk odaáldozó Krisztussal, mint ahogy a kenyér és bor táplálja a testi életet.”
A mi átváltozásunk, megváltozásunk tehát a cél. Aki nem úgy jön ide, hogy meg akar változni, arra mondja a Szentírás, hogy méltatlanul eszik és iszik, és ítéletet eszik és iszik magának. De aki úgy jön úrvacsorázni: Úr Jézus, nekem nemcsak a javaid kellenek, én veled szeretnék szoros közösségre jutni, feltétel nélkül elfogadlak téged, és odaadom magam neked, én másként akarok kimenni innen, mint ahogy idejöttem, megvallani és elhagyni a reám jellemző bűnöket, segíts ebben, és engedd, hogy valóság legyen, hogy e gyarló testben Jézus él már, nem én, - az akármilyen bűnök elkövetése után is jöjjön bizalommal úrvacsorázzék. Az úrvacsora a bűnösöknek van. Aki azt gondolja nem bűnös, ne jöjjön úrvacsorázni. Aki azonban tudja, mire kér bocsánatot, és hiszi azt, hogy mindenre elég az Ő bocsánata, mert Jézus az Ő bűn nélküli életét áldozta fel miattunk és helyettünk, az jöjjön azzal a bizonyossággal, hogy úgy mehetünk el innen, hogy maga Jézus közli: megbocsáttattak a te vétkeid, eredj el békességgel. Így jöjjünk ide most is, és így készüljünk máskor is. Úgy mint akik hivatalosak a Bárány Jézus menyegzői lakomájára, s úgy mint akik már most megízlelhetik itt a Vele való teljes, örökké tartó, boldog egyesülés örömét! Így legyen! Ámen.