2013.03.31.
Feltámadtunk Vele együtt!?
Lekció: Róma 6,1-11.
Textus: Kolossé 3,1-4. + Galata 2,20.
Svábhegy – Húsvét
1849. december 22-én a nagy orosz írót, Fjodor Dosztojevszkijt halálra ítélték egy radikális cár ellenes értelmiségi csoportban való részvételéért. Feleségének többek között ezt írta aznap levelében: „Ma mindnyájunkat a Szemjonov-térre hurcoltak. Ott felolvasták halálos ítéletünket, csókra nyújtották a keresztet és felöltöztettek a fehér ingbe, amiben majd eltemetnek. Hármat közülünk cölöpökhöz állítottak, ahol a kivégzéseknek végbe kell mennie. Én harmadik voltam a sorban... Egy perc volt hátra az életemből. Mennyire szerettem volna élni, Istenem!... És egyszerre csak a takarodó kürtjele harsant. Felfigyeltem. Társaimat eloldozták az oszlopoktól, visszavezették őket, és felolvasták az új ítéletet: őfelsége a cár, visszaadta az életünket. Soha nem volt boldogabb nap életemben!”
Kedves húsvétot ünneplő gyülekezet! Kedves testvérek! Megszoktuk, hogy nagypénteken Jézus kereszthaláláról, húsvétkor pedig feltámadásáról hallunk, de a felolvasott ige rólunk szól. Azt mondja, hogy nekünk is lehet meghalásunk a természetünkre nézve, az istentelen életünkre nézve, és nekünk is lehet feltámadásunk, új emberré születhetünk. Pál apostol a mi halálunkról és feltámadásunkról ír. A Biblia szerint ugyanis pontosan az történt velünk is, ami Dosztojevszkijjal. Így kegyelmezett meg nekünk is Isten, amikor helyettünk Jézust, az Ő egyszülött Fiát adta halálba, minket pedig felmentett a bűneink miatt nekünk járó halálos ítélet alól. Ez az ami elvégeztetett, ez az ami kétezer éve megtörtént, ez az ami egyszer, s mindenkorra lezárult. Ez az ami tőlünk függetlenül is igaz, akár hiszünk benne, akár nem. Erre gondolt az apostol is, amikor a Római levél 8. részének első versében ezt írta: „Nincs tehát most már semmiféle kárhoztató ítélet azok ellen akik a Krisztus Jézusban vannak.” Ez a történelmi múlt. Vagy ahogy a Kolossé levélben megfogalmazza a golgotai váltsághalál hasznát: „Eltörölte a követelésével minket terhelő adóslevelet, amely minket vádolt, eltávolította az útból, odaszegezve a keresztfára.” (Kol. 2,14.) – Nagypénteken arról hallottunk azonban testvérek, hogy van egy olyan aktuális követelménye is Jézus kereszthalálának, amelyet senki nem spórolhat meg magának, aki az Ő követője akar lenni. Vele együtt jelképes értelemben nekünk is meg kell feszíttetni, azaz magunkat, az egónkat, így mondtam két nappal ezelőtt: az igazodási és önigazolási pontunkat halálba kell adnunk, meg kell tagadnunk. Ez a mi saját nagypéntekünk, személyes múltunk lehet, ha ez már megtörtént a mi életünkben. Aki Pállal együtt őszintén elmondhatja, hogy „Krisztussal együtt meg vagyok feszítve”, az folytathatja így: „tehát többé nem én élek, hanem Krisztus él bennem.” Az ilyen emberre igaz az, hogy Őbenne, Krisztus Jézusban van, így csak az ilyen ember számára válik az személyes valósággá, hogy nincs ellene semmilyen kárhoztató ítélet, mert Jézus magára vette az ő ítéletét. Bár halálban, Isten nélküli létben született, bár halálos ítélet várt rá, bár a végső és teljes halál, a kárhozat felé tartott az élete, mégis megmenekült, mert halálba adta vele született természetét annak minden bűnével és nyomorúságával együtt.
Éppen ezért merem állítani testvérek, hogy ebben az igében olvasható a legvidámabb gyászjelentés, amit csak el lehet képzelni, mert ez így szól: mi kedves keresztyén testvéreim - ha mindez igaz ránk - már részt vettünk a saját temetésünkön! Az apostol, ahogyan nagypénteken hallhattuk így tett erről bizonyságot: „Krisztussal együtt én is megfeszíttettem. Élek többé nem én, hanem él bennem a Krisztus.” Más szavakkal, de ugyanezt fogalmazza meg a Kolossé levélben is: „Mert meghaltatok, és a ti életetek el van rejtve a Krisztussal együtt az Istenben”, vagy ahogy a Római levélben olvastuk: „Ezért tehát ti is azt tartsátok magatokról...” (Róma 6:11.) – Egykori gyülekezetem kórusának karnagya viccelődött gyakran azzal, hogy a próbákról való távolmaradást csak akkor fogadja el, ha valaki a saját halotti bizonyítványát mutatja be utólag neki. Ezek a szentírási szakaszok a mi halotti bizonyítványaink. Arról tanúskodnak, hogy egy szakasz végérvényesen lezárult az életünkben. – De mi a jelen és a jövő? Nos, a Szentírás erről már a húsvét üzenetével kapcsolatban beszél. Hiszen a keresztyének húsvétkor az Úr Jézus feltámadását ünneplik és semmi mást. Sőt egész esztendőn át öröm lehet a szívükben, mert azt a Krisztust magasztalják, aki minden ellenségük felett teljes diadalt aratott, akiről egyedül mondhatják el, hogy bűnön, poklon, síron egyedüli győztes, aki ezt a győzelmet nekik vívta ki és hit által nekik is adja. Ez a feltámadás elsődleges jelentése az Újszövetségben. Ha szabad így mondanom ez a feltámadás múltbeli, kétezer éve megtörtént valósága. Húsvét második jelentése az, hogy Jézus Krisztus az ő második eljövetelekor ugyanezzel az isteni erővel feltámasztja majd a halottakat. Hisszük, hogy mindazok, akik benne hisznek, dicsőséges testet kapnak, és Ővele töltik az örökkévalóságot. Ez a jövő, a távlatunk, a reménységünk.
A harmadik jelentése pedig az, amiről alapigénk szól. Hiszen a kolossébeli gyülekezethez írt levél olvasott része éppen arra hívja fel kedves testvérek a figyelmünket, hogy húsvét ma is tart! Hogy a húsvét nem befejezett múlt idő, mert ami Jeruzsálemben Jézus sírjának megnyílásával történt, az csak egy eseménysorozat első állomása volt. Az még csak a kezdete volt egyrészt annak a nagy lelki folyamatnak, ami már most megtörténik azokkal, akik az ő nevében hisznek, másrészt pedig annak a nagy testi folyamatnak, ami majd akkor fog bekövetkezni, amikor ő ismét megjelenik dicsőségben, élőket és holtakat ítélni. Az elsőt lelki feltámadásnak nevezi a Biblia, a másodikat pedig testi feltámadásnak. Mit jelent ez, feltámadni Krisztussal? Mint jelent ez a különös kifejezés, és ha valakinek az életében ez megtörténik, akkor milyen következményei vannak ennek? Erről legyen ma szó.
Nem tudom felfigyeltetek-e arra, hogy Pál itt a Galata levélben, aztán az olvasott Római és Kolossé levélben is, de említhetném az Efézusi levelet is, milyen nyelvtani formát használ? Az Efézus 2:1-ben így fogalmaz: „Titeket is éltre keltett, aki halottak voltatok vétkeitek és bűneitek miatt”. Igen, az összes helyen indikativuszban, kijelentő módban beszél. Nem egy kegyes kívánságot ad elő: „ó, bárcsak ne lenne többé a bűnnek hatalma felettünk!” Nem egy merész reményt fogalmaz meg: „egyszer majd mindenki megszabadul a bűntől.” Nem rajongó látomás bűvöli el, amely egy bűn és erőszak nélküli világról álmodik, s nem is egy határozott parancsot ad: „szabaduljatok meg végre a bűntől!” Nem, Pál egy olyan tényt közöl, amelyet alig tudunk elhinni: „meghaltunk a bűnnek, és már feltámadtunk Krisztussal a lelki halálból.”
Értitek testvérek? Tehát nem csupán egy halotti bizonyítvány van ezáltal a kezünkben, hanem egy születési anyakönyvi kivonat is! Mert ahogyan részünk van Krisztus halálában, éppúgy részt kaptunk az Ő feltámadásából is: „eltemettet-
tünk vele a halálba, hogy amiképpen Krisztus feltámadt a halálból az Atya dicsősége által, úgy mi is új életben járjunk.” (Róma 6:4.) Már itt és most, ezen a világon, nem pedig majd csak a ránk váró halálon túl. Mindez nem jelent azonban földhözragadtságot, beszűkült perspektívát, jövőtlenséget, hiszen épp a feltámadással kapcsolatban írja azt Pál a korinthusiaknak, hogy „ha csak ebben az életben reménykedünk a Krisztusban, minden embernél nyomorultabbak vagyunk.” (1. Kor. 15:19.) – A hívő reménység túl lát a földi látóhatáron, és előre a menny felé tekint. Ezért írta alapigénkben az apostol: „Ha tehát feltámadtatok…” (Kol. 3:1-2.)
Hadd húzzam ezért nagyon határozottan alá kedves testvérek, hogy a keresztyén életben pont fordítva van élet és halál sorrendje, mint amúgy az életben. Hiszen mi először megszületünk, akkor kapják meg szüleink a születési anyakönyvi kivonatunkat, a végén pedig meghalunk, akkor kapják meg szeretteink a halotti anyakönyvi bizonyítványunkat. Ám Isten országában pont fordított a helyzet! Először meg kell halni ahhoz, hogy élhessünk! Előbb van a Krisztussal együtt való meghalás, megfeszíttetés, s csak ezután következik be a Vele való feltámadás, megelevenedés! Magyarán szólva, aki még nem adta halálba, nem tagadta meg a maga bűnös természetét, énjét, egóját, az nem is élhet még Krisztussal. Annak lehet, hogy az a neve, hogy él, valójában azonban még halott.
Olvastam egy anekdotát egy katonai díszszemléről, ahol a tábornok azt a parancsot adta ki, hogy minden szabó lépjen előre egy lépést. Több katona is rögtön kilépett a helyéről. A parancsnok magához hívta az elsőt és azt mondta: mivel maga szabó, kérem varrja vissza az egyenruhámra a leesett gombot. Mire a katona zavartan azt válaszolta, hogy nekem a nevem Szabó, nem a foglalkozásom. Aztán sorba előreléptek a többiek is, és mindenkiről ez derült ki, hogy csak a nevük volt Szabó, és nem a foglalkozásuk. – A Biblia azt mondja, hogy nagyon sok embernek csak a „neve” keresztyén, azaz krisztusi, de valójában semmi köze nincs az élő Krisztushoz. Keresztyénnek hívják, nevezik őket, de nincsen igazán élő hitük Krisztusban. Sőt az igaz rájuk amit a Jelenések könyvének a 3. fejezetében a szárdiszi gyülekezet tagjainak írt levélben olvasunk: „az a neved, hogy élsz, pedig halott vagy”. Sokan azt gondolják magukról, hogy hitben járnak és hitben élnek, pedig amikor Isten minősíti az emberek életét, akkor gyakran ez a minősítés: az a neved, hogy élsz, pedig lelkileg halott vagy.
Jézus több helyütt is hangsúlyozza, hogy az Isten országába csak a lelki feltámadás után mehet be bárki. Akármilyen jó ember volt, az érdemei, az erényei, vagy a szenvedései nem biztosítanak belépőjegyet az Ő országába. Oda csak Jézussal együtt lehet bemenni, amikor él már Krisztus a hit által valakinek a szívében. Ez az élet viszont olyan, amit akkor sem veszít el a hívő, amikor megáll a szíve, mert Jézus ezt mondta Mártának: „Én vagyok a feltámadás és az élet, aki hisz énbennem, ha meghal is, él az.” (János 11,25.) Ezt az életet szerezte meg nekünk Jézus Krisztus az Ő feltámadásával. Ez az élet az, ami nélkül vegetálunk mindaddig, amíg Őt hittel be nem fogadjuk, és nem kapjuk Vele együtt ezt az elvehetetlen, teljes, felülről származó, örök életet. Ebbe nem lehet belenőni, ez nem lesz a mienk úgy magától. Egy törésnek kell bekövetkeznie ahhoz, hogy eddig a halálban voltam, attól kezdve a Krisztusban vagyok, s az Ő élete az enyém lett. Ez az a lelki feltámadás, amiről alapigénkben ír az apostol.
A példázatbeli tékozló fiúval is ez történt, akiről azt mondja az édesapja: „Ez az én fiam, aki meghalt és feltámadott, elveszett, és megtaláltatott.” Ott sem arról volt szó, hogy meghalt ott a disznók vályúja mellett, hazaszállították a holttestet, s aztán az apa ott valamilyen módon feltámasztotta. Nem. A fiú belátta, hogy azon az úton, amelyen jár, az csak a halálba, a kárhozatba, a nyomorúságba vezet. Végiggondolta mindezt, mert Isten nem zárja ki az értelmünket az Ő dolgaival kapcsolatban. Magába szállt, ezt jelenti ez. Felkerekedett, hazament, bocsánatot kért az Istentől és az apjától. Meghalt ott az akarata, belehalt abba, amit tett, s kapott Istentől új szívet. Kimondja az édesapa is: „Meghalt, és feltámadott.” Meghalt a régi lénye, érzésvilága, cselekedete, erkölcsisége, de kapott az Istentől újat. És ez történt magával Pállal is, aki bár az volt a neve, hogy él, hiszen vallásos volt, buzgó volt, rajongott az Isten törvényéért, ősei hagyományaiért, mégis halott volt Krisztus nélkül. De feltámadt Vele együtt, amikor ott a damaszkuszi úton megállította őt maga a Feltámadott. És ez történt például Ágostonnal, az ó-egyház nagy tanítójával is, akiről mindenki azt gondolhatta volna, hogy él, mivel kimondottan értelmes, művelt, gazdag ifjú volt, aki előtt fényes jogi karrier állt. Ám Vallomásaiban részletesen visszaemlékezik arra, hogy mindez csak a látszat volt, mert a mélyben a lopás, a paráznaság, a dőzsölés bűne mind-mind a halál jele volt. Idézem: „Mert hűséges szolgálód, az én anyám, több könnyet sírt el színed előtt érettem, mint amennyit az anyák gyermekük temetésével szoktak ontani. Sírt, mert látta, hogy halott vagyok azon hit és vallásos szellem részére, mely őbenne a te ajándékod volt, s te, Uram, meghallgattad őt.” Lelke nyugalmát, az új életet évekkel később Ágoston is csak Krisztusban találta meg.
Megelőzi valami tehát az új kezdetet, amit mi nem szeretünk, amitől félünk, ami számunkra teljesen idegen. Ez pedig a halál. A régi életünknek, akaratunknak, az Isten nélküli gondolkodásmódunknak meg kell halnia, mert kettő nem mehet be az Ő országába: az istentelen természet, amit öröklünk, amivel születünk, meg az új szív és új természet. Ilyen nincs. Nem lehet valaki istentagadó és istenhívő egyszerre. Ez nem csak az értelem kérdése. A hit mindig Isten ajándéka. Ott van az értelmünk, azzal eljutunk egy határig, például addig, mint a tékozló fiút, hogy ha ez így marad, akkor ebbe csak belehalni lehet. Isten azonban meggyőz az értelmünkön keresztül, hogy nem muszáj belehalni, mert Jézus már belehalt, viszont szükséges újonnan születni, feltámadni a lelki halálból. Ezt a különös kifejezést is akkor fogjuk jobban érteni, ha egy erre vonatkozó igével megvilágítjuk. János evangéliumában Jézus ezt mondja: „Bizony, bizony, mondom néktek: aki hallja az én igémet, és hisz abban, aki küldött engem, annak örök élete van...” (Jn. 5,24-25.) A halottak hallják Jézus prédikációját, az Isten Fiának a hangját, és akik nemcsak hallgatják, hanem meghallották, azok élni fognak. Mit jelent ez?
Azt jelenti, hogy Jézus úgy tekint a hallgatóira, mint akik lelkileg halottak, mivel mindnyájan úgy születünk erre a világra, hogy Isten számára halottak vagyunk. Amíg valaki nem kapja Istentől a hit ajándékát, nem érti Isten gondolatait, nem is szokott figyelni rá, a legtöbbször nem is érdekli, hogy Ő van-e egyáltalán. Nem életgyakorlata az, hogy naponként kérdezi: Uram, mit akarsz, hogy cselekedjem? Ő tudja, hogy mit akar, legfeljebb besegítőnek akarja olykor alkalmazni Istent, hogy segítse az ő akaratát megvalósítani. Sokan még az imádságon is ezt értik.
A halott nem hall, nem ért, nem lát, tehetetlen, érzéketlen. Nem mozdul és nem mozgósítható. A természet szerinti ember, úgy ahogy megszületünk, pontosan ilyen Isten számára. Tehetetlenek vagyunk arra, hogy az ő akaratát cselekedjük, s teljesen érzéketlenek vagyunk mindennel szemben, ami tőle jön. Ebből a halálállapotból tud minket kisegíteni Jézus. Hogyan? Az ő igéjével. Aki hallgatja, s komolyan veszi, befogadja - Jézus itt így mondja: meghallja - az ő igéjét, annak a szívébe az ige mint egy mag belehullik, és ebből a magból új élet sarjad ki. Jézus élete. Ezt nevezi a Biblia újjászületésnek. Az ilyen ember feltámad a lelki halálból.
Olyan csodálatos azt lelkipásztorként látni, amikor halottakat támaszt így a lelki halálból Jézus Krisztus. Pusztán csak azzal, hogy ott hangzik az ő igéje. És aki azt a szívébe befogadja, elkezd dolgozni benne az ige és megelevenedik az ilyen ember. Egyszerre kinyílik a szeme. Meglátja Isten valóságát. Egyszerre kinyílik a füle. Meghallja az Igében levő isteni üzeneteket. A neki személy szerint szóló üzenetet addig egyszerűen butaságnak tartotta. Hogyhogy az Isten szól hozzám a Biblián keresztül? Majd meghallod, ha megnyílik a füled! Attól kezdve boldogan be tud számolni arról, hogy mikor mit hallott. Mozgásba jön az élete, mert mozgósítható, mert már él. Isten Szentlelke kezdi irányítani. Észrevesz másokat, akik addig is ott voltak mellette, de nem is látta meg a szükségüket, élte a maga életét. Egyszerre irgalmas szívet kap és tudja kinek, mikor, mivel és hogyan lehet segítenie. Öröm neki, ha segít és áldozatot hoz. Amit addig közönyösen elnézett, az szemet szúr neki, mert már lát, és bántja a másokat ért igazságtalanság. Feltámadt a lelki halálból, megelevenedett.
Tehát semmiképpen nem azt jelenti az odafennvalókkal törődni, mint amivel olykor joggal vádolják a keresztyéneket, hogy ők álmodozók, elrugaszkodnak a valóságtól. Meg kell nézni a valóban hívők életét, akik kapták ezt az új életet. Mi jellemzi őket? Ennek épp az ellenkezője. Mivel kapcsolatba kerültek a mennyel, mivel közvetlen közösségük van a feltámadott Jézussal, tőle olyan értékeket kapnak, melyekkel gazdagítani tudják a környezetüket. Jézus azt ígérte a benne hívőknek, hogy az Ő békességét, az Ő örömét adja nekik. Pál sem nagyképűsködött, hanem a valóságot mondta el, amikor azt írta: „Mindenre van erőm a Krisztusban, aki engem megerősít.” Olyan kincseket bíz Jézus azokra, akik már vele együtt élnek, amiket csak tőle lehet kapni. Nekik pedig természetükké válik, hogy osztják, szórják, továbbadják a környezetüknek mindazt, amit így az ő életük Urától kapnak. Olyan gazdaggá lesz a hívő ebben a Krisztussal való közösségben, amiről korábban ő maga sem álmodott. És éppen, mivel Krisztus indulata van benne, nem magának tartja meg ezeket az értékeket. Az az öröme, ha továbbadhatja másoknak. – Mivel azonban ebben az új életben Isten felülemel minket önmagunkon, azon az alagsori életen, amit nélküle élünk, onnan magasabbról többet lát az ilyen újjászületett ember. Mintegy Isten szemével látja a valóságot. A teljes valóságot látja és nemcsak annak egy töredékét, amit a Biblia láthatóknak nevez. Egész más szempontok szerint tervez és mérlegel. Egészen másként ítéli meg az eseményeket. Más szemmel néz mindenkire: jóakaróra és ellenségre egyaránt. Más szemmel látja az, akiben Jézus él a Lélek által a szenvedést is, hiszen tudja, hogy azoknak akik Istent szeretik minden a javukra szolgál. A halálra pedig még a félelmei ellenére is úgy gondol, mint elköltözésre a Krisztushoz.
De nem is jelenti azt ez a Krisztusban való lét, hogy az ilyen ember személyisége eltűnik, feloldódik Jézusban. Pál apostol nem a keresztyén misztikát képviseli amikor azt mondja: „Élek többé nem én, hanem él bennem a Krisztus.” Hiszen ezzel egy időben a saját testéről, a saját hitéről is beszél, s külön, önmagától elkülönítve említi az Isten Fiának iránta való szeretetét: „azt az életet pedig, amit most testben élek...” (Gal 2,20/b) – Testvérek a Krisztussal együtt feltámadt keresztyén élet titka nem az, hogy a hívő ember megsemmisül ebben a Jézussal való közösségben, hanem hogy rajta keresztül, a ne-ki adott isteni talentumokon és a Szentlélek által kapott lelki ajándékokon keresztül ragyogtatja át Jézus a maga világosságát mások felé. Tudjuk ugyan, hogy Pál kárnak és szemétnek ítélte a Filippi levél szerint mindazt, amiben Krisztus megismerése előtt bízott, de ez nem azt jelentette, hogy például egyáltalán nem használta az Úr későbbi szolgálatában mindazt amit farizeusként tanult az Ószövetségből. De igaz ez bizonyos mértékig még a vérmérsékletre vagy az alapvető személyiségjegyekre is. Pál megtérése előtt is temperamentumos, éles eszű, határozott ember volt. Nem vált nyámnyila, tompa, tehetetlen emberré később sem. Viszont egészen odaadta magát Urának, érett felnőtt ember létére is Őrá bízta, hogy formálja, alakítsa, ha kell vésse és faragja le a jelleméből mindazt, ami ó-emberi, mindazt ami nem Jézust dicsőíti, mindazt, ami visszariaszthat másokat Krisztus megismerésétől.
Kérjük ezért mi is Isten Lelkét, hogy a hóbortjainkat, a rögeszméinket segítsen megkülönböztetni a krisztusi értékrendtől! Kérjük, hogy segítsen felismerni, hogy amit mi kitartásnak, állhatatosságnak nevezünk, az ne váljon soha makacssággá, megátalkodottsággá! Kérjük Őt arra, hogy óvjon meg attól, hogy körültekintő alaposságunk görcsösen erőlködő maximalizmussá váljon, vagy hogy a rendszeretetünk mániákus pedantéria legyen! És kérjük az Urat, hogy könyörüljön meg rajtunk, hogy ne keverjük össze a szabadságot a felelőtlenséggel, a békességet a lustasággal! Hogy a mi ó-emberi tulajdonságainkat ne akarjuk megkeresztelni, ne akarjuk átmenteni az új életbe. Hogy azt tartsuk magunkról, hogy meghaltunk a bűnnek, de élünk az Istennek a Krisztus Jézusban!
Van Pál apostolnak egy kedves, de határozott felszólítása, hadd fejezzem be ezzel az igehirdetést: „Ébredj fel, aki alszol és támadj fel a halálból, és felragyog néked a Krisztus.” (Efézus 5:14) Az ő világosságában járhatunk, sőt vele együtt járhatjuk végig ezt a sokszor nehéz földi életutat, és mivel vele együtt járunk, oda érkezünk meg, ahova ő az övéit vezetni akarja, abba a dicsőségbe, amiről itt is szó volt. Ezzel kezdődik minden, ezzel a személyes húsvéttal: ébredj fel és támadj fel a halálból. Akkor beáradnak az életedbe a mennyei értékek. Akkor tudod mutatni másoknak is az életre vezető utat. Akkor egy életen át tudod gazdagítani mások életét azzal, amit te is úgy kapsz felülről, mivel a mennyeikre összpontosítasz. Akkor boldogon várhatod, hogy amikor Krisztus, a mi életünk megjelenik dicsőségben akkor vele együtt nekünk is ebben lesz részünk. – Hol tartasz nagypénteket és húsvétot illetően? Mit jelentenek ezek számodra? Történelmi mementók csupán? Még azok sem, csak legendák? Vagy átélted már személyesen is nagypénteket és húsvétot: a régi éned halálba adását, megfeszíttetését, és az új életed feltámadását Jézussal? Bárhol is vagy, itt a megterített asztalnál ma továbbléphetsz! Ámen.