2013.03.29.
Megfeszíttetve Krisztussal együtt
Lekció: Lukács 23, 32-43.
Textus: Galata 2,19-20.
Svábhegy – Nagypéntek
Kedves nagypénteki gyülekezet, kedves testvérek! Egy olyan állítással, tézissel kezdem, amely már önmagában is sokakban megütközést kelt, nevezetesen, hogy az igazi keresztyénség mindig botrány volt és lesz a világ szemében. Azt állítom, hogy a valódi keresztyénség, Krisztus-követés mindig is szálka volt és az is marad a világ szemében. Világ alatt azonban nemcsak az ún. ateistákat vagy a vallási szempontból közömbösöket, a nem hívőket értem, hanem a magukat vallásosnak, akár még valamelyik keresztyén felekezet templomába járónak vallókat is. – De mire is alapozom ezt a merész állítást? Mindenekelőtt Isten Igéjére. A mostanában napi igeként olvasott első korinthusi levél elején írja azt Pál apostol, hogy a megfeszített Krisztus a zsidóknak megütközés, azaz botrány, a pogányoknak pedig bolondság. Mai szavakkal élve: Krisztus kereszthalála az erkölcsös, vallásos, a maga jósága felől meggyőződött emberek számára botrányos, de minimum elborzasztó, meghökkentő dolog. Azon közönyös kívülállók számára pedig, akik a húsvétban is legfeljebb egy újabb wellness hétvége, vagy síelés lehetőségét látják, - ha egyáltalán megfordul a fejükben - Jézus golgotai kínhalála ma is értelmetlen önfeláldozás, felesleges mártíromság csupán. Mivel ezek az emberek - egy-két kivételtől eltekintve - nem itt, s a többi templomban vannak ilyenkor, engedjétek meg, hogy ne velük, ne az ő tévképzeteikkel foglalkozzam, hanem sokkal inkább magunkkal.
Miért botrányos, miért felkavaró az igazi keresztyénség a vallásos, önigazult emberek számára? Azért mert egész tanításának az az alapja, hogy az ember veleszületetten bűnös, elveszett és halálos ítéletet érdemel? Igen, ezért is. Vagy azért, mert azt hirdeti, hogy hiába minden jó cselekedet, minden erkölcsös teljesítmény, nem lehet általa Isten előtt igazzá válni? Igen, ezért is. Vagy azért, mert nem kevesebbet állít mint azt, hogy az örök, láthatatlan és mindenható Isten megjelent itt a földön egy halandó testbe öltözött, valóságos, hús-vér férfiban, a názáreti Jézusban? Igen, ezért is. Vagy azért, mert kétezer év óta hirdeti, hogy nincs másban üdvösség, csak ebben az önmagát értünk egy kivégzőeszközön halálba adó, átokhalált haló isten-emberben, - ha Őbenne hiszünk? Igen, ezért is. Ám kedves testvérek, én ma még ennél is tovább megyek. Szerintem ugyanis a legnagyobb botrányt nem ez jelenti. Hanem az, amit alapigénkben hallottunk, amit az apostol így fogalmazott meg: „Krisztussal együtt keresztre vagyok feszítve: többé tehát nem én élek, hanem...” (Gal. 2,20.) Tudjátok jól, hogy én az új fordítású Bibliát használom, vannak azonban olyan igék, amelyeket sokkal jobban szeretek, és amelyeket jobban ismerünk is a Károli fordítás szerint. Ez is ilyen, mert így hangzik: „Krisztussal együtt megfeszíttettem. Élek pedig többé nem én, hanem él bennem a Krisztus.” A baj csak az ezzel a gyönyörű apostoli vallomással, hogyha jobban belegondolunk, iszonyatosan megdöbbentő, sőt megbotránkoztató állítást fogalmaz meg benne! Ez az aranymondásszerű vers, úgy hat ránk, mint amikor a cipőnkbe kerül egy kavics, s nem tudunk miatta rendesen járni, bice-bócák leszünk. Az ilyen nyugtalanító igék szorongatnak bennünket, bár sokszor nem is értjük a teljes üzenetüket. Nekem több ilyen igém is van, de megvallom, leginkább ezzel szoktam megküzdeni.
Hiszen nyugtalanító kérdések sokaságát kelti bennünk: önmagában nem elég nagypéntek véres, iszonyú, sokkoló valósága, Krisztus keresztje, valamiképpen még a saját magunk nagypéntekét, kereszthalálát is át kell élnünk? De miért? Hát nem Jézus váltsághalála üdvözít, nem az nyitotta meg az ajtót számunkra az Atyához? Nekünk is halálba kell talán adni magunkat, vagy ez csak Pál apostolra vonatkozott? És ha igen, akkor ez mit jelent? Meg kell szűnnie az énünknek? Meg kell semmisülnie a személyiségünknek, ha igazán Jézus követői akarunk lenni? S vajon ezt nekünk kell elvégezni, megtenni, vagy ezt Isten Lelke viszi véghez bennünk? Hogyan értsük a szövegben lévő passzív formulát: „megfeszíttettem”? Nem csoda hát testvérek, ha ezen a ponton nagyon sok vallásos, erkölcsös, jól nevelt ember megütközik. Ez bizony botránykő a javából ma is! Még hogy „Krisztussal együtt megfeszíttettem”!? Jó lenne ezt az igét, ezt a gondolatot, mint kavicsot a cipőből, kiszedni a Bibliából, és messzire hajítani. Mennyivel többen járnának akkor templomba, ha nem kérne ilyen lehetetlen dolgot tőlünk a Szentírás!
Akármennyire nagy is azonban a csábítás kedves testvérek, nem engedhetünk neki. Nem hitethetjük el magunkkal még nagypénteken sem, hogy elég csupán Jézus váltsághalálának bűntörlő érdeméről szólni. Nem eshetünk abba a kísértésbe, hogy csupán visszaemlékezzünk arra, ami ott a Golgotán történt. Kétségtelen tény persze, hogy az ünnepnek mindig van egy ilyen vonatkozása is. De az is nyilvánvaló, hogy semmi értelme nem lenne csak ezért templomba jönni, itt tölteni egy bő órát, úrvacsorázni. Mindenkinek lehetne jobb dolga is ilyenkor, ilyen időjárásban! Ki van-e már takarítva a lakás a hétvégére? Megfőztük-e már az ünnepi menüt? Túl vagyunk-e már a nagy bevásárláson? Előkészítettünk már mindent a húsvétra? Minek vagyunk itt, ha ez a nap nem több egy emlékezésnél arra - ahogy ovis hittanosaim mondták hétfőn - ami szegény Jézussal történt? Nos, azért, mert mindannyian érezzük, hogy ebben a történetben nyakig benne vagyunk mi is. S nem csak azért, mert igaz az, amit az énekben is megvallunk: „Mind ami kín, s ütés ért magam hoztam reád”, hanem azért is mert a nagypénteknek van egy másik egzisztenciális következménye is. Az amiről Pál beszél itt a galata levélben: „Krisztussal együtt megfeszíttettem”.
Mit jelent ez a vallomás? – Legyen hát ez a kérdésünk, amelyre ma este választ keresünk Isten Igéjéből az Ő Lelke által, és majd húsvétkor nézzük meg ennek a folytatását, hogy mit jelent az, hogy Vele együtt feltámadtunk. – És akkor most megint hadd mondjak és kérdezzek egy mellbevágót: az egész emberiséget két táborra lehet osztani a Krisztussal együtt megfeszített két golgotai latorhoz hasonlóan. Te melyikhez tartozol? Az egyik önmagát igazolja és Jézust gyalázza, a másik magát ítéli el és Jézust mentegeti. Az egyik szemtelenül provokálja, a másik alázatosan könyörög hozzá. Az egyik számára a halál után is folytatódik az a kárhozat, az a pokol, amiben élt, ami miatt a keresztre jutott, a másik számára még a halála előtt elkezdődik az üdvösség, amely a halála után sem ér véget, mert Jézussal lesz a paradicsomban. Mind a kettő bűnös, mind a kettő halálra méltót tett és mind a kettőt meg is feszítik, de mégis micsoda különbség van a két ember között! Ezért nem mindegy, hogy mi melyikre hasonlítunk!
Mert tetszik vagy sem, hisszük, vagy sem, modernnek számít vagy sem, a Biblia világos tanítása szerint kivétel nélkül mindnyájan úgy születünk meg erre a világra az első emberpár vétke következtében, hogy nem ismerjük Istent, nincs is kapcsolatunk Vele, az Élet forrásával, hogy kívül vagyunk a Vele való közösségen. Ezt nevezi az Ige bűnnek, aminek az iszonyatos következményeitől szenved az egész világ. A bűnt azonban Isten nem tűri, nem viseli el, hiszen Ő szent és igazságos. Ám ha az emberek közötti kapcsolatokra gondolva azt tapasztaljuk, hogy jóvátétel nélkül nincs megbocsátás és kárrendezés nélkül nincs újrakezdés, akkor ez mennyivel inkább igaz kedves testvérek, Isten és ember kapcsolatára. Az embernek meg kellene halnia a törvényszegéséért, Isten elleni lázadásáért, bűnéért. Azért fogalmazok feltételes módban, mert az Ószövetség idején ezért rendelte el az Úr a helyettes vétekáldozat, a bárány levágását, hogy ne nekünk kelljen vétkeink súlyát viselni. Az igaz Bíró ítélőszéke előtt ugyanis az ember meg nem állhat, felmentést nem remélhet. Nem menti fel sem a maga által erkölcsösnek titulált élete, sem a vallásos életvitele, sem az áldozatvállalása, vagy a nemesnek gondolt lelke. A vesék és szívek vizsgálója mindent tud rólunk, még a gondolatainkat is ismeri. Nála nyilván van tartva rólunk minden. Mint a Minden6ó című filmben, amikor a főhős dolgait tartalmazó végtelen hosszú fiók kinyílik. Vagy ahogy az énekben mondjuk: „Ha a világ nem tudná is számos bűnömet, Te előled elrejtenem semmit sem lehet. Látja Lelked minden bűnöm, melynek átka sújt.” Tehát a Biblia szerint mindezért mi is halálra ítélt bűnösök vagyunk.
Magyarországon nincsen ma már halálos ítélet, de képzeljük magunkat az Egyesült Államok valamelyik államába. Ott vagyunk a kivégzőszobában. Már lekötözték a kezünket, lábunkat és bekötötték a vénánkba az injekciós tűt. Félrehúzzák a függönyt, hogy jelenlévő családtagjaink is szemtanúi legyenek a halálunknak. Elindul a visszaszámlálás. És akkor, az utolsó pillanatban, megszólal a telefon a börtönben. Az elnök az. Nem tudjuk miért, nem tudjuk kinek a közbenjárására, de megkegyelmezett nekünk. Sőt, felmentő ítélet született. Szabadok vagyunk. Kihúzzák a tűt, eloldozzák a köteleket, visszakapjuk az iratainkat, a polgári ruhánkat, megnyílik a börtönajtó, - mehetünk. El sem hisszük, mégis igaz. – Vagy hozok egy bibliai példát. Nem tudjuk miért, nem tudjuk kivel, de megcsalja egy asszony a férjét, vagy elcsábít egy férfit a feleségétől. Házasságot tör. A mózesi törvények értelmében halál, megkövezés vár rá, ha rajtakapják. S íme, az be is következik. Ráadásul a törvény őrei, az írástudók és farizeusok kapják el, s már viszik is magukkal. Az asszony tisztában van vele, hogy most itt a vég. Halálra méltó bűnt követett el, meg fogják kövezni. Ám furcsa módon nem a városon kívüli gödörbe dobják, hanem egy ismeretlen rabbi lábai elé lökik. S ez a valaki nem mondja ki azt, hogy igen, rajta, vigyétek, kövezzétek meg, hanem azt válaszolja az írástudók kérdésére: „Aki közületek nem vétkezett, az vesse rá az első követ.” Ő pedig megmenekül, mert a vádolói mind eloldalognak. A halálos ítélet nem sújt le rá. Kegyelemben részesül. A jogos ítéletet ugyanis éppen ez a valaki, Jézus, az Isten ártatlan Báránya fogja helyette is elszenvedni a kereszten.
Mindegy, hogy melyik példa a megragadóbb számunkra, a kérdés az, hogy melyik latorhoz hasonlítunk inkább? A magát mentegetőhöz, vagy ahhoz, amelyik azt mondta: „Mi ugyan jogosan, mert tetteink méltó büntetését kapjuk.”? Ahhoz, amelyik még ott is Jézust szidalmazta, vagy ahhoz, amelyik azt mondta: „de ő semmi rosszat sem követett el.”? Ahhoz, amelyik a vele született kárhozatban maradt örök időkre, vagy ahhoz, amelyik még aznap Jézussal ment a mennybe? A vétkeink miatt ugyanis mindannyian ott vagyunk, ott függünk Krisztussal együtt jelképesen azon a keresztfán.
Pál apostol azonban valami mást is ért még ezen, hogy: „Krisztussal együtt megfeszíttettem.” Nem csupán arról van itt szó, hogy Isten jogos ítélete miatt mi is halálra ítéltek vagyunk, de még csak nem is csak arról, hogy Isten végtelen irgalmából fakadóan a mi ítéletünket az Úr Jézus szenvedte el, hanem arról, hogy Pál tudatosan mintegy halálba adta a maga énjét, bibliai szóhasználattal élve ó-emberi természetét. Persze nem ő találta ki ezt az egészet. Nem az apostol fejéből pattant ki az önmegtagadás gondolatának a szikrája. Hiszen már az Ószövetség ismerte ezt. Ott az önmegtagadás alapformája a böjt, a bűnbánat részeként. Az Újszövetségben pedig maga Jézus jelentette ki, hogy aki utána akar jönni, aki Őt akarja követni, az tagadja meg magát, és vegye föl a keresztjét.
Miért van erre szükség és miben áll ez? – Induljunk ki abból, hogy minden ember életének, lényének van egy belső igazodási pontja, ha tetszik valamiféle mércéje. Ez az, amihez méri magát, a tetteit. Sokszor változik ez az életünk során, hiszen lehet ez a szülőknek, vagy a környezetnek való megfelelés vágya gyermek-és kamaszkorban, vagy a másik nemnek való tetszés és elismerés vágya ifjúként, később lehet ez az ember maga elé tűzött életcéljainak elérése, az egzisztencia, a karrier, a vagyon, vagy a hatalom megszerzése. Ám abban az összes ilyen irányultság megegyezik, hogy ezek mélyén kivétel nélkül az embernek önmagához való viszonyulása húzódik meg. Az, ahogyan szeretjük vagy megvetjük magunkat, az, ahogyan kényszeresen magunk körül, a magunk boldogsága körül forgunk, az ahogy óhatatlanul is önmagunkhoz mérünk mindent. Mert ez az igazodási pont bennünk van. Pál apostol számára ez a végső mérce, ez a pont látszólag az ószövetségi törvény, a mózesi előírások és nem utolsósorban korának vallásos hagyományai voltak. Ezek szellemében nevelkedett, ezek határozták meg az életét, az értékrendjét. De mindez nála is csak a felszín volt, mert sok más törvénytisztelő zsidóhoz hasonlóan, ő ezekkel belsőleg is azonosult, azaz a sajátjává tette ezeket az elveket. Mai szóval élve ezekben teljesedhetett ki, ezek biztosították számára az önmegvalósítás lehetőségét, ezek adtak keretet énjének. Hiába állt első helyen a Tízparancsolatban, hogy: „Én az Úr vagyok, a te Istened, ne legyen más istened rajtam kívül”, ettől még a legtöbb buzgó zsidó, - éppúgy, mint az a bizonyos gazdag ifjú - bizony a saját vallását, vallásosságát imádta Isten helyett. Ők akarták betölteni a törvényt, ők akartak megfelelni Istennek, ők akartak különbek lenni másoknál, - mondjuk ki: ők akarták ilyen módon megváltani magukat. Ezért is hatott annyira botrányosan számukra amikor Jézus azt az Istent hirdette nekik, aki nem érdemek alapján, nem a mi képzelt erényeinkért, nem vallásos rekordjainkért tekint minket igaznak és bocsátja meg hitszegéseinket, hanem mert szeret minket. Ezért lett Jézus a megütközés kövévé a zsidóság számára mind a mai napig.
Pál számára tehát ez a farizeusi gondolkodás vált élete középpontjává, s ennek mélyén ugyanaz húzódott meg, mint minden más ember esetében: az egónk. Két filmre hadd utaljak, hogy sikerüljön valahogy eldadognom, mire is gondolok. Az idősebb testvérek emlékezhetnek még két sporttal kapcsolatos filmre. Az egyik a Rocky című alkotás, melyben a főhős azzal magyarázza barátnőjének, hogy miért olyan fontos számára, hogy a bokszmeccs alatt végig kitartson mert: „tudni akarom, hogy érek-e valamit.” A Tűzszekerek című filmben a zsidó főszereplő azzal motiválja magát arra, hogy a százméteres síkfutáson olimpiai első legyen, hogy ezt mondja: „minden egyes alkalommal, amikor elkezdődik a verseny, tíz magányos másodpercem van arra, hogy igazoljam a létezésemet.” Mindkét ember a sportolói teljesítményében látta megvalósulni élete értelmét. De lehet ez az igazodási és önigazolási pont nemcsak a vallásos vagy a sport teljesítmény, hanem akár a munka vagy a család is. Bármi és bárki hordozhatja számunkra az önigazolás terhét. Azt a terhet amikor az ember az élet és a halál, a sors feletti uralom káprázatában él. Abban az illúzióban, hogy igazodási pontjai választ adnak neki az élet alapvető kérdéseire: honnan jöttünk, hová tartunk, mi a létünk értelme, van-e valami a halál után és azt a reményt, hogy ezek a lényünk és létünk középpontjává lett eszmények vagy emberek meg is tudnak váltani minket a betegség, a szenvedés, a mulandóság átkától. Végtére is, ahogy az angol evangélizátor John Stott írja: „a bűn lényege az, hogy helyettesíteni próbáljuk Istent, míg a megváltás lényege az, hogy Isten helyettesít minket. Mi az egyedül Istent megillető helyre állítottuk magunkat; Isten oda állította magát, ahol nekünk lenne a helyünk.”
Krisztussal együtt megfeszíttetve lenni tehát azt jelenti, hogy az ember a maga életének, létének, énjének ezt az igazodási és önigazolási pontját tudatosan megtagadja, halálba adja, egyszer, s mindenkorra nemet mond rá. Pál megtette ezt damaszkuszi megtérése után. Halálba adta, megtagadta mindazt, ami neki korábban, Jézus megismerése előtt az élete volt. A zsidó származásából fakadó kiválasztottságának büszkeségét, a farizeusi neveltetéséből eredő gőgös felsőbbrendűségi tudatát, a törvényhez való ragaszkodásából származó erkölcsi kiválóságának érzését, mindazt amiért ölni is képes volt, azt ami a szent meggyőződése volt, ami a mindene volt. Kárnak, és szemétnek ítélte, s ki is hajította a lelki szemétdombra. – Félre ne értsük azonban, van ennek az eseménynek egy nem rajtunk álló, nem tőlünk függő oldala is. A mi elhatározásunk csak az érem egyik oldala. Hiszen a „megfeszíttettem” kifejezés az eredeti szövegben is passzív formában áll. Mi magunkban nem vagyunk képesek erre. Végső soron a Szentlélek az, aki ezt megvalósítja bennünk. Tőlünk az Úr az énünk meghalásának belátását, a magunk jelképes keresztre feszítésének a szándékát, velünk született, atyáinktól örökölt hiábavaló természetünk megtagadásának a készséget várja, kéri. De ezt a maga teljességében csak Ő tudja véghez vinni, ha engedjük, ha kérjük.
Nem tudom, hogy te beláttad-e már valaha is, hogy bizony hiábavaló minden önigazolási, önmegvalósítási kísérleted, mert ezek nem tudnak rajtad segíteni, nem tartanak meg? Nem tudom, hogy eljutottál-e már ide? S jutottál-e tovább is? Annak felismerésére, hogy neked mit kellene odaszegezned a magad keresztjére? Lehet, hogy a hamis vallásos aktivitásodat, mint Pálnak? Lehet, hogy a magad liberális felsőbbrendűségét, amely mélyen lenézi a bigottakat és a buzgómócsingokat? Talán a mindenkinél jobb férj, jobb feleség, jobb szülő vagyok, vagy leszek szindrómát, amely mögött a rossz családi háttered áll? Talán a hatalmas világfájdalmadat, amellyel igazolod magad számára, hogy miért nem értenek meg, miért nem fogadnak el a környezetedben, a munkahelyeden? Netán a másokat örökösen kioktató, tudálékos megjegyzésekkel kritizáló nyelvedet? Vagy azt a lusta, kényelemszerető, elpuhult természetedet, amelyet te szabadságnak, gondtalanságnak nevezel? Netán az indulataidat, a lobbanékonyságodat, amelyre eddig mindig ráhúztad az „érted haragszom én nem ellened” jól hangzó jelszavát? Esetleg azt a mély meggyőződésedet, elvedet, hogy a templomba járással, a gyülekezeti szolgálattal vagy az egyházi életben való részvétellel te is bebiztosítottad magadnak az üdvösséget?
Még annyit: vajon tudjátok-e, hogy ezeket a Krisztussal együtt megfeszített embereket keresi a környezetünk!? Mi férfiak tudjuk-e, hogy a feleségeink ilyen férjeket szeretnének, akik Krisztussal együtt meg vannak feszítve? A maguk indulataival, akaratosságával, uralkodni vágyásával, férfiúi gőgjével együtt. Tudjátok-e feleségek, hogy férjeitek ilyen feleségeket szeretnének, akik megfeszíttettek Krisztussal, és többé nem ők, nem az ő aggodalmaskodó, kritikus, házsártos természetük él bennük? S tudjuk-e mi szülők, nagyszülők, hogy ilyen szülőket, nagyszülőket szeretnének a gyermekeink, unokáink, ahol a szülő nem zsarnok és a nagyszülő sem szól bele mindenbe, hanem Krisztussal együtt meg vannak feszítve. Idegeskedésükkel, nyelvükkel - mindennel együtt. Ilyenekre van szüksége ennek a világnak, mert ezek tudják igazán felragyogtatni Krisztust. Mert ezek életében lesz látható az Ő élete. Énekelhetjük: „szeretnék lenni, mint Ő, alázatos, szelíd” - tessék, nyitva az út! Egy dolog kell hozzá: az, hogy Krisztussal együtt megfeszíttettem. S akkor megy, mert én nem tudok lenni alázatos és szelíd, csak a bennem levő Krisztus. Krisztus élete lehet az én halandó testemben látható.
Bárhogy is legyen testvérek, a bűnnek való meghalás olyan meghalás, amely minden keresztyén számára szükséges. Pál mindenkire mondja ezt, és nem említ kivételt. Mindenkinek meg kell halnia a bűnnek. Olyan esemény ez, melynek szükséges bekövetkeznie mindazok életében, akik üdvözülni akarnak. Bűnben élve nem lehet bejutni a szoros kapun. – Jézus egyszer ezt mondta a zsidóknak, akik el akarták őt fogni: „Ezért mondtam nektek, hogy meghaltok bűneitekben: mert ha nem hiszitek, hogy én vagyok, meghaltok bűneitekben.” (János 8:24.) Ez pedig azt jelenti testvérek, hogy ez a két út áll előttünk is: vagy meghalunk a bűneinkben, vagy meghalunk a bűnnek Krisztussal együtt. Nincs harmadik lehetőség. – Te melyik latorhoz hasonlítasz?
Hadd fejezzem be azzal, hogy Krisztussal együtt megfeszíttetve lenni nemcsak szükség, hanem lehetőség is. Ő épp azért halt meg nagypénteken és azért támadt fel húsvét hajnalán, hogy ez a lehetőség, amíg tart számunkra a kegyelmi idő, rendelkezésünkre álljon. Ezt bizonyítja most a megterített úrasztala is. Rajta a kenyér és a bor azt hirdeti, hogy a kereszt botránya nemcsak egy egyszeri történelmi esemény volt, hanem számunkra is biztosítja annak lehetőségét, hogy megtagadjuk, halálba adjuk, keresztre feszítsük mindazt, ami megfoszt, elválaszt minket az örömteli, valódi, teljes keresztyén élettől. Jézus Krisztus golgotai kereszthalálában egyszerre tárul fel az emberi romlottság és az isteni irgalmasság. Ennél a keresztnél, s az ezt jelképező asztalnál kínálja ma nekünk is a Vele való meghalás és feltámadás csodáját Ő maga.
Egyszer egy hívő teológus járt a Szentföldön. Megmutatták neki a helyet, ahol Jézust megfeszítették. Amikor odaértek, csendben azt mondta: igen, én már jártam itt. Az idegenvezető csodálkozott: mikor járt itt? Azt mondta a teológus: 2000 évvel ezelőtt. Mert vele együtt megfeszíttettem, és élek többé nem én, hanem él bennem a Krisztus. Így legyen ez velünk is! Ámen.