2013.03.03.
Szomjúság és forrásvíz
Textus: Apostolok Cselekedetei 8,26-35.
Svábhegy
Szomjúságról hallottunk és énekeltünk az imént, kedves testvérek, hiszen a 42. zsoltár írójával együtt így fogalmaztunk: „Tehozzád, én Istenem szomjúhozik én lelkem.” De vajon van-e itt közöttünk valaki, aki ezen a hűvös márciusi reggelen, ebben a hűvös templomban igazán szomjas? Talán akik júliusi hőségben, tűző napon, a szabad ég alatt dolgoznak, mondjuk aszfaltoznak, vagy akik egy forró közel-keleti országban nyáron utaznak, azok tudják, hogy mi a szomjúság! A szomjúság a leggyötrőbb emberi hiányérzet. Az éhséget sokkal tovább bírja az ember. Azt mondják, hogy akár 30-35 napig is életben lehet maradni ennivaló nélkül. De a szomjúság 3-4 nap után halálhoz vezethet, ha az ember még a minimális folyadékmennyiséget sem kapja meg. Rettenetesen kínzó érzés az, amikor kiszárad a torok, a nyelv a szájpadlásra tapad, s szinte izzik az ember bőre a szárazságtól és a forróságtól. Amikor katona voltam megtapasztaltam ezt. Nyári hadgyakorlaton voltunk a Bakonyban, árnyékban lehetett úgy 30-35 fok. Valamilyen szervezési probléma miatt két napig nem érkezett meg a lajtos kocsi, a kulacsaink pedig már rég kiürültek. Néhányan annyira nem bírták a szomjazást, hogy a hadbíróságot is megkockáztatva elszöktek, hogy egy patakot keressenek valahol az erdőben. Senkinek nem kívánom azt az érzést, azt az állapotot. – Van azonban egy még gyötrőbb hiányérzet, amikor a lélek szomjazik. A nagy ókori teológus Szent Ágoston így vallott erről: „Atyánk a te képedre teremtettél minket, és nyugtalan a szívünk, amíg Benned meg nem pihen!” – Mert az ember lelki szomjúságra van teremtve. Isten beoltotta a szívünkbe az utána, iránta való vágyat, s ez a vágy előbb-utóbb feltör. Egyszer mindenki szomjas lesz. – Ilyen értelemben, van itt közöttünk valaki, aki szomjas? Aki nagyon vágyik valamire, - talán nem is tudja pontosan, hogy mire - de érzi, hogy a lelke mélyén ott van ez a hiányérzet. Talán arra, hogy végre megértsék a családban az ő gondjait. Talán arra, hogy végre sikerüljön megtalálnia a hozzá illő társat. Talán arra, hogy végre bizonyíthasson a szakmájában. Talán csak egyszerűen arra, hogy érezhesse, ő is fontos valakinek, rá is számítanak. Ahogy Ady versbe öntötte: „De jaj, nem tudok így maradni, Szeretném magam megmutatni, Hogy látva lássanak, Hogy látva lássanak. Ezért minden: önkínzás, ének: Szeretném, hogyha szeretnének, S lennék valakié, Lennék valakié.” – Aki ilyen értelemben szomjas, aki keres, annak az életében megtörténhet az a csodálatos változás, amiben ennek az etióp kincstárnoknak része volt. Hiszen ő elindult hazájából Jeruzsálembe kínzó lelki szomjúságtól gyötörve, aztán visszaindult Jeruzsálemből tovább kutatva az élő víz után, de végül mégiscsak felüdülve, boldogan, üdvösséget nyerve érkezett haza! Mi történt vele útközben? Az, hogy kezébe vette a Bibliáját, elkezdte olvasni, aztán találkozott egy misszionáriussal, s ezeken keresztül magával az élő Jézussal és az Ő Lelkével.
A száz éve született Gyökössy Endre írja egyik könyvében, hogy az Apostolok Cselekedeteiben valójában két pünkösdi történet szerepel. Az egyik, amikor az ünnepen több ezer emberre árad ki Isten Szentlelke Jeruzsálemben, a másik pedig amikor ez a pogány ember, elsőként a nem zsidók közül, részesül a Lélek ajándékában. Jézus feltámadása, mennybemenetele és pünkösd után. Tehát ugyanabban az egyháztörténeti korszakban, melyben mi is élünk. Ami azt jelenti, hogy az élő Jézussal ma is ugyanúgy lehet találkozni, mint akkor és ott a néptelen, Dél felé vezető gázai úton. Csak kell hozzá egy Biblia, egy igemagyarázó és legalább egy szomjazó, kereső ember. Az első két feltétel adott, és a harmadik? – Kedves testvérek, mivel a mai alkalmunk nem csupán keresők istentisztelete, hanem március első vasárnapja lévén egyben bibliavasárnap is, ma csak azt vizsgáljuk meg a felolvasott történetben, hogy mi jellemzi ezt a szomjazó ember, és a szomjoltó forrással, az Igével való találkozását?
1./ A szomjazó ember. – Nos, ennek az etióp férfinak, aki az etiópok királynőjének udvari főembere volt, aki az egész kincstár felett rendelkezett, aki saját hintón utazhatott, mindene megvolt. Gazdag volt, jó állással rendelkezett, nagy vagyona lehetett. Ráadásul még művelt is volt, hiszen abban a korban ritkaság számba ment, ha valaki olvasni tudott, különösen ha héber, vagy görög nyelvű szöveget is megértett. Egy jómódú, intelligens pénzügyminiszter, aki mindent elért az életben, amit csak lehetett. Irigylésre méltó ember! Talán voltak is, akik irigykedtek rá, de lehet, hogy sokan tisztelték és becsülték is. Egy valamit azonban csak a legközvetlenebb beosztottai tudtak róla, azok, akik elkísérték erre a jeruzsálemi útra. Azt, hogy ez az élet: szomjas élet, hogy ebből az életből hiányzik valami. Illetve hiányzik: Valaki!
Kosztolányi Dezső írja „Boldog, szomorú dal” c. versében, hogy mennyi mindent elért már az életben. Van már autója, összkomfortos lakása, becsülete, tisztessége, hírneve, az utcán előre köszönnek neki az emberek. Feljutott a csúcsra. Mégis így zárja a verset: „De nincs meg a kincs, amire vágytam, a kincs, amiért porig égtem. Itthon vagyok már, itt a világban, de jaj, nem vagyok otthon az égben.” – Testvérek én sok ilyen embert ismerek. Itthon van a világban, talán túlságosan is. Kényelmesen berendezkedett az életben, talán túl magas színvonalon is. Fiatalon elért szinte mindent, talán túl gyorsan is, meggazdagodott , mert jókor volt jó helyen, vagy jól házasodott. De ha tudnák róla, hogy milyen nyomorult! Ha tudnák róla, hogyan küszködik éjjelente a rémálmaival, milyen boldogtalan minden futó kaland ellenére is, mennyire semmit nem jelent már neki az összekapart vagyon! Ezt az etióp főembert sem elégítette ki mindaz ami rangjával, vagyonával együtt járt. De ő nem újabb és újabb szórakozási formákba, nem egyre kockázatosabb adrenalin-szint emelő kalandokba, vagy munkájának, hivatásának tengernyi tennivalójába menekült a kínzó belső szomjúság elől, hanem oda, ahol csillapítani lehet ezt a hiányérzetet: az élő Istenhez, az ő szavához. Ő is elmondhatta volna magáról a költővel együtt: „Pogány rímek és muzsikák között, szomjazom valami örököt.” Valamit, amiért érdemes több ezer kilométert döcögni a sivatagon keresztül, amiért nem kár rengeteg pénzt kiadni, ami minden kényelmetlenséget és lemondást megér! Mert erre az emberre nemcsak az igaz, hogy anyagi helyzete, társadalmi megbecsülése ellenére is boldogtalan volt, hanem az is, hogy nagyon messziről érkezett.
Etiópia királysága a Nílus forrásvidéke mellett terült el, de ennél a földrajzi távolságnál sokkal nagyobb volt az a vallási távolság, amit neki le kellett győznie. Az ő hazájában a Nap-istent imádták. A királyt az ő fiának tartották, akinek nem volt szabad evilági dolgokba avatkoznia, ezért az ilyen ügyeket az anyakirálynő intézte, - őt hívták ebben a tisztében: „kandakénak”. Nem lehet tudni, hogy egy ilyen babonásan vallásos, pogány közegben hogyan szerzett tudomást arról, hogy van egy Isten, akit a zsidók tisztelnek, és akiről azt tartják, hogy egyedül ő az igaz Isten. Talán a Dél-Egyiptomban régóta élő zsidóktól, talán egy korábbi jeruzsálemi látogatás nyomán ébredt fel benne az érdeklődés megismerni ezt az Istent, de a lényeg, hogy földrajzi és hitbeli értelemben is igen messziről érkezett.
Testvérek mi biztosan nem ilyen messziről jöttünk ma ide: talán át se kellett a buszról szállnunk, vagy csak pár szár métert kellett utaznunk. De lelki értelemben jöhet az ember akkor is nagyon messziről, ha itt lakik a szomszéd utcában. Mert a távolságot igazán az méri, ami elválaszt Istentől, ez pedig a bűn. Nem a bőrszín, nem az életkor, nem az anyagi helyzet, nem a műveltség, hanem a tetteink, szavaink, gondolataink és mulasztásaink együttese. Az életünk, amelyre az igaz, hogy eredendően nincs kapcsolata az Élet forrásával, Istennel. De az örömhír az, hogy ezt az áthidalhatatlan távolságot nem nekünk kell megtenni, hanem ezt tette meg értünk Jézus Krisztus, amikor emberré lett és megváltott minket!
És még valamit tudunk erről a kincstárnokról, s ezt akkor is el kell mondanom, ha néhányan talán bizarrnak fogják találni a dolgot. Az akkori időkben ugyanis a női méltóságok udvaraiban a férfi tisztviselők csak kasztráltak, ivartalanítottak, férfiatlanítottak közül kerülhettek ki. Szó szerint az van itt a bibliai görög szövegben: eunuch.
Bizony ez az ember nagy árat fizetett azért, hogy ilyen magasra jusson. A maga látszólag sikeres életében talán mindenki másnál nyomorultabb volt. Mint ahogy ma is sokan nagy árat fizetnek azért, hogy a hivatali ranglétrán, a karrierépítés során, az életszínvonal emelésében, vagy az egzisztencia megteremtésében előbbre jussanak. Feláldozzák az egészségüket, a lelki békéjüket, a családi életüket, - ha kell, szinte mindent. Csak a kincset nem találják meg, amiért porig égtek. Persze nem kell ehhez egy életen át küszködni, hiszen már fiatalon is tönkre lehet menni, ki lehet égni akár egy szenvedélyben, akár a szerelemben, akár az üres szórakozásban! Hadd hirdessem mégis, hogy még ilyen állapotban is lehet találkozni azzal a Krisztussal, aki maga a kincs! Hiszen ha ez az ember, annak ellenére, hogy pogány volt, ráadásul valószínűleg színes bőrű, annak ellenére, hogy eunuch volt, aki a mózesi törvény értelmében be sem tehette a lábát a templom területére, annak ellenére, hogy ahhoz a társadalmi réteghez tartozott, amelyről maga Jézus mondta, hogy „könnyebb a tevének a tű fokán átmennie, mint a gazdagnak az Isten országába bejutnia” - nos, ha ő mindezek ellenére találkozhatott a kegyelemmel, akkor Istennél tényleg nincs lehetetlen! Mert minél messzebbről jön valaki annál szomjasabb!
Van itt valaki, aki szomjas? Mert aki szomjazik az élő víz után, azt semmi mással nem lehet megelégíteni, csak ha inni kap. Sok mindent, egyre többet kínál nekünk ez a világ, hogy elvonja a figyelmünket, elterelje a gondolatainkat, és elhitesse velünk, hogy normális dolog szomjazni. De ha őszinték vagyunk magunkhoz, be kell, hogy lássuk: semmi más nem tudja betölteni a bennünk lévő űrt, semmi sem képes oltani a gyötrő szomjúságot, csak Jézus Krisztus! Hozzá azonban ma is, csakúgy mint akkor, a Biblián keresztül vezet az út. – Gárdonyi Géza: Írás a Bibliába című verse is ezt az igazságot hirdeti: „Ez a könyv a könyvek könyve, Szegény ember drágagyöngye. Égi harmat lankadtaknak, Világosság földi vaknak. Bölcsességnek arany útja: Boldog, aki rátalál! Szomjas lelkek forrás-kútja, Hol pohárral Krisztus áll.”
2./ A szomjoltó forrás. – De hogyan is következett be az etióp pénzügyminiszter úr találkozása az Igével? Azt olvastuk, hogy Jeruzsálemben járt az Istent imádni. S ne menjünk el szó nélkül ezen félmondat mellett. Mert ez azt jelenti, hogy először a hirdetett Igével találkozott. Az írásmagyarázók azt mondják, hogy valamelyik nagy zarándokünnepre jöhetett, ami hét napig is eltartott, mert ilyenkor a kíváncsi pogányok is láthattak valamit Izrael istentiszteleti életéből. Gondoljátok el, hogy 7 napon át mennyi ige, mennyi imádság és mennyi ének elhangozhatott ott a templomban. Még ha nem is mehetett beljebb a pogányok udvaránál, akkor is hallhatott igehirdetést, jóllehet Kajafás, meg Annás, a Jézus perében is közreműködő főpapok valószínűleg nagyon üres prédikációkat mondtak ott el. Ezekre nyilván nem nagyon lehetett megtérni, ám az ő érdeklődését még ezek is felkeltették, hiszen ezek után vásárolhatta meg a méregdrága Ézsaiás tekercset!
Utánaszámoltam testvérek, hogy aki 5, vagy 10 éve jár közénk hány és hány prédikációt hallgatott itt meg! Ha a nyári hónapokat nem számolom, és minden hónapból csak 3 vasárnappal kalkulálok, akkor is több, mint 150-et öt éven át, és több mint 300-at tíz éven keresztül! Nem döbbenetes, sőt talán ijesztő ez a mennyiség! S vajon ezek közül mennyire emlékeztek majd úgy vissza, hogy igen, akkor kaptam valamit! Lehet, hogy nagyon kevésre, mert lehet, hogy én sem, mi sem prédikálunk jobban, mint Annás, vagy Kajafás, de nem is ez a döntő! Hanem, hogy megmarad-e, vagy felébred-e bennetek is az a kíváncsiság, az a keresés, ami ezt a szerecsen komornyikot is hajtotta?! Hiszen figyeljétek csak meg, addig nem nyugszik, amíg nem vesz magának egy bibliai tekercset, amit azonmód olvasni kezd hazafelé! Olyan nagy volt a szomjúsága, hogy még a hirdetett Ige gyengeségei sem tudták elriasztani az élő víz kutatásától! Bárcsak igaz lenne ez ránk is!
Pedig akkoriban hatalmas anyagi áldozatot kellett hoznia annak, aki egy ilyen kézzel írott pergamen tekercset megvásárolt. Hatalmas kincs volt az, ha valaki egy-egy bibliai tekerccsel rendelkezett. Ma már - Istennek hála - sokkal egyszerűbben és sokkal olcsóbban hozzájuthatunk a Biliához. Nem kis mértékben köszönhető ez azoknak, akik 1804. március 7-én megalapították a Brit és Külföldi Bibliatársulatot, amely úttörőszerepet játszott az egész világban a nemzeti nyelvű Biblia kiadásokhoz. Ám a pénzügyminiszter úr által megvásárolt Ézsaiás tekercs a Zsoltárok után a leghosszabb ószövetségi könyv volt már akkor is! De ez az ember érzi, hogy valahol itt, ebben a könyvben kell lennie annak, ami oltani képes lelki szomjúságát. Most még nem tudja, hogy mindez nem véletlen! Hogy a nagy Istennek még arra is volt gondja, hogy melyik bibliai könyvet vegye meg, ezt még el sem tudja képzelni, pedig igaz! Hiszen testvérek egyedül Ézsaiás könyvében van egy olyan különös rész, mely az idegenek, sőt még a kasztráltak számára is reményteljes, üdvösséget hozó próféciákat tartalmaz. Ez pedig így hangzik: „Ne mondjon ilyet az idegen...” (Ézsaiás 56,3-5.) Egy név, amelyet nem lehet eltörölni? Hogyan lehetséges ez egy kasztráltnál, akinek nincsenek utódai? Hogyan kaphat ő valami olyat ajándékba, ami jobb, mint a fiak és leányok? S mi lehet az egyáltalán?
Ezekre az égető kérdésekre is megkapja majd a feleletet, de előbb olvasni kezdi a könyvet egy másik helyen, mégpedig hangosan, a vallásos szövegek kibetűzésénél szokásos módon. Most még nem tudja, hogy három fejezettel azon rész után, amelyet Fülöp és a Szentlélek segítsége nélkül nem érthetne meg, ilyen gyönyörű, bátorító üzenetet olvashat, de Isten ezt is eltervezte számára! Most arra van még szüksége, hogy megértse azt, amit olvas! Mert nem érti! Hiszen hiába a megcsömörlött élet, hiába az igaz Isten utáni szomjúság, hiába a nagy utazás, hiába a drága Biblia, hogyha nem elevenedik meg, ha nem válik érthetővé, személyessé a leírt Ige, akkor minden feleslegesnek bizonyul!
Mégis azt mondom testvérek, hogy már ennyiből is tanulhatunk ettől a gazdag afrikaitól! Figyeljétek meg, először is rögtön olvasni kezdi az Igét! Mondhatná, hogy majd ha hazaértem, majd, ha megfelelőek lesznek a körülmények, majd ha nyugodtan el tudok mélyedni benne, de nem! Azon nyomban, a forró klíma, a rázós, poros út, a nehéz héber, vagy görög szöveg ellenére is olvasni kezdi! És nem teszi le a Bibliáját, azzal, hogy nem érti! Nem vágja be a sarokba, hogy úgyis mindegy, minek olvassam! – Mark Twainről, a világhírű amerikai íróról jegyezték fel a következő anekdotát. Egy nem hívő barátjával beszélgetett a vallásról. Tudod, - mondta a barátja - a Szentírásról azt mondják, azért van, hogy eligazodást adjon nekünk a hitben. Én azonban nem sok hasznát veszem. A Bibliában olyan sok érthetetlen részre bukkanok. Mark Twain hallgatott, majd elgondolkodva így felelt: Tudod, engem az érthetetlen bibliai helyek nem idegesítenek. Sokkal több gondom van azzal, amit megértek. – Az etióp kincstárnok nem így gondolkozott. Ahogy hallottuk, igencsak „idegesítette” az az érthetetlen igehely, amelyre Ézsaiás könyvében bukkant. Hiszen úgy érezhette: hiába tett meg viszontagságos körülmények között több ezer kilométert, hiába próbálta Jeruzsálemben oltani kínzó lelki szomjúságát, hiába dobott ki egy csomó pénzt az ablakon ezért a tekercsért, ha végül is semmit nem ért, abból amit olvas. Istennek azonban volt gondja arra, hogy ez a szimpatikus afrikai főember másként térjen haza, mint ahogy elindult. Ezért emelte ki Fülöp evangélistát sikeres szolgálatából, ezért rendezte úgy a körülményeket, hogy éppen ott, éppen akkor találkozzanak, hogy a főember pont annál a résznél járjon Ézsaiás könyvében, amely az Úr szenvedő Szolgájáról szól. Mert így lesz aki megnyissa előtte az Ige értelmét, és így minden remény meg lesz arra, hogy a kincstárnok úr szíve is megnyíljon Isten Igéje előtt.
Ellentétben azonban vele milyen sokan vannak manapság, akik valaha olvastak még Bibliát, de abbahagyták mert nem értették, mert nehézkesnek, régiesnek találták, mert úgy érezték idegen attól a modern világtól, amiben élünk! - Te nem tartozol ezek közé? Pedig az Élet könyve ma is, neked is arról a Jézus Krisztusról beszél, aki be tudja tölteni minden szükségedet, aki el tudja oltani a te lelki szomjúságodat is, aki neked is boldog, értelmes, sőt, örök életet kínál! Ezért hadd kérjelek: ne csukd be a Bibliát, ha nem érted! Ne fordulj sarkon, ha még nem érted, hogy talán némely gyülekezeti tag, lelki testvéred minek örül, miért ragyog a szeme, vagy talán miért sír, ha igét hall, vagy olvas! Ne hagyd abba a keresést, még akkor sem, ha nem tudod, hogy mekkora kincs van a kezedben! Mert aki őszintén keresi az élő vizet, azt Ő nem hagyja sokáig szomjazni! Ezért olyan jó, hogy Fülöp emberszámba vette ezt a pogányt, nem úgy, mint zsidó kortársai! Ezért olyan jó, hogy bár két különböző irányból indultak, épp akkor érkezett a hintó mellé, amikor az a kereszteződéshez ért! Ezért olyan jó, hogy épp azt a szakaszt olvasta a főember, ami direkt utalás volt az eljövendő Messiás szenvedésére! Mert Istennek van gondja az ilyen részletekre is! Neki értékes ez az ember! Íme, mindent oly szépen intézett! Így fog eljutni az evangélium a fekete kontinensre!
Igen, olyan Urunk van, aki nem tömegekben gondolkozik, aki ott hagyatja Fülöppel az eredményes samáriai missziót, a százakat, ezreket, ezért az egyért! Akinek ez az egy is nagyon fontos, mert ez nagyon vágyik utána! Olyan Pásztorunk van, aki otthagyja a 99-et, az egyetlen elveszettért! Ha szerető Atyára, ha hűséges barátra, ha megértő társra, ha bölcs tanácsadóra vágysz, akkor te is lehetsz ez az egy! Mert Benne, Jézusban mindezt megleled! Ő szól hozzád az olykor unalmas prédikációkon, a néha érthetetlen bibliai szövegeken, vagy a máskor váratlanul melléd ülő magyarázókon keresztül! Hidd el, Ő jobban szomjazza a veled való találkozást, mint amennyire te vágysz életed értelmének megtalálására! Neki jobban fáj a távolléted, mint amennyire neked hiányzik a boldogság! Most még Ő maga fut életed hintója mellett, várva arra, hogy te is megkérd, szálljon fel melléd, s vegye át az irányítást! Mit mondasz neki?
Látjátok, így munkálkodott Isten Szentlelke: előkészítette, szomjassá tette az etióp főember szívét az Igére. Ő készítette fel Fülöp evangélistát is a kincstárnokkal való találkozásra, és Ő, a Lélek volt az, aki elkészítette ennek az egyháztörténelmi jelentőségű találkozásnak a körülményeit is! Isten Lelke ma is munkálkodik: hangzik a kegyelmes és szerető Jézusról szóló bizonyságtétel, alkalmasak a körülmények a lelkileg szomjúhozók megelégítésére, de vajon van-e itt valaki, aki szomjas? Aki igen, hallja meg Jézus hívogató szavait: „Ha valaki szomjazik...” (János 7,37-38.) Ámen.