2013.02.03.
Hogyan vigasztal Jézus?
Lekció: Lukács 7,11-17.
Kedves testvérek, kedves gyülekezet! Talán mindnyájan láttunk már ilyen rajzot, mint ami az egyik hittankönyvünkben is szerepel. Ha így tartom egy szomorú, bánatos arc néz ránk, ha megfordítom, már egy vidám, örvendező ember körvonalait látjuk. Csak egy mozdulat, s minden megváltozik! Belegondoltatok már, hogy milyen egyszerű lenne, ha csak ennyiből állna eltüntetni a szívünkből a rosszkedvet, a fájdalmat, a könnyeket, a gyászt, s helyettük életöröm, derű, boldogság töltene el minket?! Ha csak egy varázslatos lelki bűvészmutatványból állna megváltoztatni az idegrendszerünket, a kedélyállapotunkat, az érzelmeinket?! Sokan próbálkoznak efféle lelki trükkökkel: szorítsd össze a mutató és a hüvelykujjadat, - mondják az agykontroll tanfolyamra jártak - s máris sikerül amire vágysz! Merülj el önmagadban, menj le alfa állapotba - ajánlják a meditációs tréningek - s rögtön harmóniára lelsz a lelked mélyén! Csak kövesd pontosan a horoszkópod tanácsait - sugallják televíziós távgyógyító guruk - s meglátod: el fog kerülni aznapra a stressz! Ezek, s az ezekhez hasonló olykor csupán szemfényvesztő és pénztárca karcsúsító, máskor viszont kimondottan veszedelmes ördögi praktikák nemcsak azért olyan népszerűek, mert az ember veleszületetten vallásos lény, aki ösztönösen keresi a láthatón, az érzékelhetőn túli valóságot, hanem azért is, mert ma egyre nagyobb tömegek érzik nálunk is kilátástalannak, reménytelennek az életüket.
Kedves testvérek, Jézus nem varázsló, nem mutat be bűvésztrükköket, nem is alkalmaz okkult gyógyítási eljárásokat, és ezért jól lehet hatalmában állna, mégsem változtatja meg egyik pillanatról a másikra szívünk állapotát. Ha ma közönyösen, fásultan, esetleg haragosan, bosszúsan, netán szomorúan, csüggedten érkeztél ide, nem ígéri, hogy azonnal életöröm, béke, jókedv költözik a szívedbe. De azt igen, hogy elkezdődhet egy olyan folyamat az életedben, amelynek a végén te is azt fogod érezni majd, amit a naini özvegy történetének végén a szemtanúk: „meglátogatta Isten az Ő népét”. Ezt a folyamatot a felolvasott igék alapján „vigasztalásnak” nevezem.
Ravasz László múlt századi kiváló református püspökünk írja, hogy „Isten patikájában csak két orvosságot árulnak. Az egyik a vigasztalás, a másik a bátorítás. Az egyik arravaló, hogy külső világunk támadásai, nyomorúságai, fenyegetései és szenvedései ellen megpihentessen és megerősítsen, a másik pedig arra való, hogy helytállásra, cselekvésre, harcolásra és győzelemre indítson.”
Gondolhatnánk persze, hogy akkor vigasztalásra csak a gyengéknek, üldözötteknek, próbatételek terhei alatt roskadozóknak van szüksége, s nem az erőseknek. Mit csináljanak most köztünk azok, akik kiegyensúlyozott idegrendszerrel, békés szívvel, derűs lélekkel jöttek ma ide?! Nekik nem szól ez az igehirdetés? Rájuk nem érvényesek a naini özvegy megvigasztalásának az üzenetei? Nos, azt hiszem testvérek, egyrészt aki ma még boldog, jókedvű, mosolygós, az is lehet holnapra vigasztalásra szoruló, elesett, összetört ember. Elég egy rossz hír, mondjuk egy orvosi diagnózis, vagy egy elutasított kérelem. Elég egy családi baj, mondjuk egy ellopott autó, vagy egy benyújtott válókereset, s máris oda van az öröknek hitt lelki harmónia. Másrészt, ha valaki úgy érzi, hogy nincs most szüksége vigasztalásra, akkor nyissa ki a szemét, s lássa meg, hogy körülötte mennyien szeretnék, ha valaki melléjük állna. A vigasztalás eredeti görög szava a parakalészisz, ugyanis éppen ezt jelenti. Valaki mellé állni, felemelni, támogatni. Nem véletlenül fogalmaz így Pál apostol is a 2. korintusi levél elején: „...hogy mi is megvigasztalhassunk másokat...” (2 Kor. 1:4.) A magam részéről ezért azzal egészíteném ki Ravasz László gondolatát, hogy kétféle ember van: vigasztalásra szoruló, és vigasztaló. Testvérek, bármelyik csoportba tartozunk is, Isten Igéje ma Jézus vigasztalásáról beszél nekünk. Akár azért, hogy lelkünk sebei elkezdjenek gyógyulni, akár azért, hogy megtanuljuk és alkalmazzuk Jézus vigasztalásának módszereit. Melyek ezek? Hogyan vigasztalta Jézus a naini özvegyasszonyt, és hogyan vigasztalja a mai bánatos lelkeket?
1./ Mindenekelőtt úgy, hogy találkozik velük! Lehet, hogy ez nagyon banálisan, nagyon egyszerűen hangzik, de mégis igaz! Hiszen még a mi hétköznapi viszonyaink között is mennyivel több az, ha valakit, aki bajba került meglátogatunk, és nemcsak egy sms-t, vagy egy táviratot küldünk neki! Az igazi vigasztalás mindig személyes dolog, az mindig két ember találkozásában valósul meg. Lélektől-lélekig csak akkor érhet egy együtt érző gesztus, egy részvétnyilvánítás, egy bátorító szó, ha közvetlen találkozás keretében történik. Távgyógyításról olvasunk Jézus csodatételei között, amikor akár a kapernaumi százados szolgáját, akár a pogány asszony leányát gyógyította meg a mi Urunk, de táv-vigasztalásról én még nem hallottam. Ezekben az esetekben is sokkal inkább a segítséget kérő katonatiszt, illetve édesanya megvigasztalásán volt a hangsúly, s nem annyira a meggyógyított szolga, vagy gyermek személyén.
Jézus és a naini özvegyasszony találkozása azonban nem tartozik a hagyományos evangéliumi találkozások sorába, és én ebben nagyon nagy üzenetet érzek. Itt nem a megvigasztalandó személy keresi Jézust, nem is üzen neki senki, de még csak arról sincs szó, hogy ha találkozni nem is feltétlenül akar vele, de azért kíváncsi rá, mint Zákeus, és azt sem állíthatjuk, hogy véletlenül botlottak egymásba, ott Nain városának kapujában.
Nem, kedves testvérek! Ebben a történetben rendkívül lényeges, hogy ez a találkozás kizárólag Jézusnak köszönhető! Az előző történet színhelyéről, Kapernaum városából indult el Jézus, ahogy hallottuk nagy sokasággal, hiszen sokan voltak szemtanúi a római százados hitvallásának. Nain városa mintegy 50 km-re volt innen, csakhogy egy teljesen félreeső út mentén. Kapernaum a Genezáreti-tó mentén feküdt, Nain viszont a galileai hegyek között. Aki dél felé, Jeruzsálem irányába tartott, nem erre jött. Nain már Jézus idejében is egy eldugott falucska volt, amelyhez semmilyen ószövetségi ígéret, üdvtörténeti esemény nem kötődött. Ma is csupán egy 2-300 fős arab falu. – Miért megy el ide Jézus, ráadásul nagy sokasággal együtt? Miért gyalogolnak a hegyek között 50 km -t Nainba? Ez a kérdés bizonyára Jézus kísérőiben is felmerült. A folytatásból kiderül: „Amikor közeledett...” (Lk. 7,12.) Micsoda véletlen! Épp a városkapuban találkozik a kétféle menet! Azok jönnek kifelé temetni, Jézus és a tömeg siet befelé! De vajon minek? Nain egy kis település volt, ahol mindenki tudott mindenről. Mindenki az asszony gyászában osztozik, mindenki jön kifelé a menettel. Mit akar Jézus az üres városban?
Ugye érezzük, hogy ezt a találkozást mennyire akarta Jézus?! Hogy mindent tudatosan úgy intézett, alakított, hogy ott és akkor találkozzon ezzel az asszonnyal, ahol, és amikor nem lehetett kitérni előle! Hogy pont akkor érjen oda az 50 km-t megtett tömeg, amikor az özvegyasszony és a halottas menet szembejön! Igen, Jézus találkozni akart az elhagyott, reménytelenségbe zuhant, utolsó, drága kincsét is elveszítő édesanyával! Ezért az egyetlen asszonyért ment el oda Nainba! Pedig mit sem sejtett ez a nő arról, hogy van egy csodás valaki, aki vakokat, bénákat, leprásokat gyógyít, s aki tud az ő mérhetetlen fájdalmáról, kimondhatatlan gyászáról is, s arról, hogy ez a valaki éppen őérte indult útnak! Nem az asszony érdeme volt ez a találkozás, de Jézus tudta, hogy enélkül nincsen vigasztalás. Mint ahogy ma sincs.
Tudom testvérek, hogy itt is sokan hordozunk olyan mély lelki sebeket, olyan súlyos érzelmi traumákat, olyan keserű emlékeket a szívünkben, melyekről meg vagyunk győződve, hogy senki sem képes begyógyítani, elfeledtetni azokat. Ha elhagyott az, akinek odaadtam az ifjúságom, akinek a kedvéért a csillagokat is lehoztam volna az égről, ha becsapott az, aki egykor a szemem fénye volt, akit a kezemben dajkáltam, ha kihasznált az, akinek legbensőbb titkaimat is felfedtem, aki valaha a legjobb barátom volt, ha eltemettem azt, aki egy életen át hűséges társam volt, nos az ilyen megrázkódtatásokat nem könnyű kiheverni. Ilyen esetekben nem elég egy foghegyről odavett szó, egy vállon veregetés, vagy egy „ne búsulj, lesz ez még így se” megjegyzés! Persze lehet, hogy semmi nem igaz ránk ezekből a negatív élményekből, akkor viszont érdemes végiggondolni, hogy nem hordozunk-e mégis egy halott ifjút a szívünkben eltemetve!? Arról a valakiről van szó, akik fiatalon voltunk. Tele életkedvvel, álmokkal, reményekkel. Szomjazva az igazságot, kutatva az élet értelmét, lelkesedve minden szépért és jóért. Aztán idővel kihunyt belőlünk ez a tűz, mi pedig józan, megfontolt felnőttek lettünk, s az az ifjú ott van bennünk eltemetve. Vajon feltámadhat-e Jézus szavára egy nap?
Mert Jézus ma is keres. Nem mi keressük Őt, Ő keres minket. Ő akar találkozni velünk. Akkor is ha nem érezzük magunkat vigaszra szorulónak, mert szép kereknek tűnik az életünk Jézus nélkül is. Ő jön ma is, és megállít, mert nélküle rossz irányba, a temető felé tart az életünk. Az elmúlás, a halál, a kárhozat felé. Hadd mondjam így: egy kicsit az egész emberiség szimbolikus sorsa ez a naini temetési menet. Megyünk kifelé az életből mindannyian, mert a legnagyobb ellenséggel, a halállal szemben tehetetlenek vagyunk. Félelmeink mélyén a haláltól félünk, „élj a mának” jelszavunk mögött mulandóságunk lázadása húzódik meg, mert az igazi Élettel, annak forrásával, Istennel veszítettük el a kapcsolatot az Éden-kert óta. Ezért jön ma is Jézus szembe velünk. Ő találkozni akar velünk, és új életet kíván adni nekünk.
Megvigasztalni ugyanis azt lehet, aki hajlandó az egyetlen igazi Vigasztalóval találkozni. Azzal aki minket megelőzve, mielőtt mi ma ide indultunk volna, már útnak indult, hogy találkozzon velünk! Boldog, aki nemhogy kitérni nem akar előle, hanem inkább keresi a Vele való találkozást. Mert, az ilyet meg lehet vigasztalni, s az ilyen aztán maga is ezt a Jézust lesz képes vinni másokhoz, vigasztalásul. Jézus ugyanis nemcsak itt a templomban keresi azokat, akik eljönnek hozzá, hanem rajtunk keresztül találkozni akar azokkal, akiknek nincs vigasztalásuk. Akik már mindent feladtak, és semmiben sem bíznak. Meggyőződésem, hogy a holnap gyülekezete, a jövő egyháza nem, vagy nem elsősorban jól, vagy rosszul sikerült evangélizációs rendezvények révén gyarapodik majd, hanem a személytől-személyig, lélektől-lélekig ható beszélgetések, bizonyságtételek, találkozások által.
2./ Másodszor azt látjuk, hogy Jézus meg is szólította ezt az özvegyasszonyt. „Amikor az Úr meglátta...” (Luk. 7, 13.) Mondhattam volna persze azt is, hogy Jézus vigasztalásának következő sajátossága az együttérzés kinyilvánítása. Ez is igaz lett volna, de nem fejezte volna ki a lényeget. Hiszen sokan képesek meglátni a bánatos embert, s talán olyanok is vannak, akik még meg is szánják, azaz sajnálják. De hogy valaki vadidegenként, épp a temetés leggyászosabb órájában azt merje mondani egy özvegyasszonynak, aki egyetlen fia halálával utolsó földi reménységét is elveszítette, hogy „ne sírj!”, az arra utal, hogy ebben a két szóban ott és akkor, valami hihetetlen erő volt! Hiszen amúgy ennél nagyobb közhely, ennél olcsóbb részvétnyilvánítás, ennél semmitmondóbb emberi együttérzés nem hagyhatta volna el Jézus ajkát. Ne sírj! Ó, hányszor mondhatták ezt neki az elmúlt napokban feleslegesen! Csakhogy itt nem csupán az emberi együttérzés hangján hangzik el az a két szó, hanem az isteni vigasztalás erejével. Jézus szavaiban ugyanis nemcsak a szó értelme van benne, hanem a szó ereje, isteni hatalma is! Mert Jézus szava teremtő ige ma is.
Ebből is látjuk testvérek, hogy olyan Urunk van, akinek egyáltalán nem közömbös a mi szomorúságunk. Aki meg tud rendülni a mi gyászunk, bánatunk, elkeseredettségünk láttán. Emlékezzetek, hogy Lázár sírjánál maga is könnyekre fakadt, mert annyira megindult a gyászolók bánatát látva. Jézusnak is fáj, ami neked fáj. Nem örül kárörvendve, amikor téged bánat ér. Nem boldog, amikor a bűn, a halál hatalma pusztít az életünkben. – Olvastam ezzel kapcsolatban egy kis anekdotát, ami mélyen megérintett, címe „Az utolsó ellenség”... Ám Jézus nem egyszerűen tiltakozott a halál ellen, hanem meg is vigasztalta a gyászoló özvegyet. Méghozzá úgy, hogy szavaiban ott volt a szánalom is.
Annak a görög szónak, amit itt említ az evangélium a jelentése: könyörületességtől, részvéttől, együttérzéstől meghatva, megindítva lenni. Az ige a ,,splagchna'' szóból származik, amely az emberi test legfontosabb belső szerveit: szívet, tüdőt, májat és a beleket jelenti. A görögök azt gondolták, hogy ezek a szervek az érzelmek helyei, mindenek előtt a haragé, a félelemé és a szerelemé. Ez a szó tehát nem felszínes sajnálatot fejez ki, hanem olyan érzést, ami az embert a legmélyebb belsejéig megrázza. Ez a legerősebb görög szó az együttérzésre. Jézust tehát megindította mások szomorúsága. Megrázta őt az özvegy sorsa. Nem zárkózott el a szenvedés elől, nem hagyta őt közömbösen, az asszony szomorúsága az övé lett. Jézus nagysága az a készség, hogy önmagát az ember helyzetébe képzelte. A helyzet minden keserűsége felkeltette a részvétét, és őt segítségre, csodára indította.
Ráadásul figyeljük meg, hogy itt Jézus nem várta meg, hogy a naini özvegy könyörögjön fiáért. Nem kért tőle s nem is parancsolt neki semmit, még a hitéről sem faggatta, csak vigasztaló, melléálló, felemelő szavaival a lelki hóna alá nyúlt: „Ne sírj!” Ezt így csak az mondhatja, aki nemcsak együtt érez, megszán, hanem képes megfordítani az eseményeket. Igazi vigasz ma is csak Istentől jön, attól az Istentől, aki feltámasztja a halottakat. Van rajta kívül is vigasztaló, fájdalmat enyhítő együttérzés, de vigasz és megoldás nincs más.
Zárójelben hozzáteszem: a görögök egy olyan istenben hittek, aki nem tud érezni. Számukra egy olyan isteni lény, aki részvéttel fordul az emberhez, elképzelhetetlen. A pogány etikusok azt gondolták, hogy az életnek legmagasabb célja mindenféle érzést egyszer s mindenkorra száműzni. Egy olyan istennek a gondolata, aki részvéttel és együtt érző szeretettel teljes, egy ilyen világ számára szó szerint vadonatúj kijelentésnek hatott.
Nem tudom, hogy számodra új-e ez a kijelentés, de azt igen, hogy az özvegyhez hasonlóan nekünk sem kell azon törni magunkat, hogy valahogy a magunk oldalára állítsuk Jézust. Kérni azt lehet, imádkozni, azt szabad, sőt kell. De Isten, az Ő végtelen szeretetéből már nekünk és értünk adta Jézust. Az Ő irgalmát, könyörületességét nem kívánni, hanem elfogadni szabad és kell. Nem tudom, hogy mit akar neked személyesen mondani vigasztalás gyanánt Jézus, de azt igen, hogy egy igehirdetés, egy bibliaóra, egy csendesség, vagy egy beszélgetés során ma is teremtő erővel képes szíven találni téged. Talán magyarázatot ad egy régi, kínzó „miért”-re, talán leleplezi egy tudatalattid mélyére űzött bűnödet, talán egy drága, nagy ígéretet kapsz Tőle, talán meggyőz egy eddig sosem hallott igazságról, talán ráébreszt arra, hogy nálad sokkal nagyobb bajban, bánatban, gyászban lévő emberek is vannak, akiket te is megvigasztalhatnál „azzal a vigasztalással, amellyel az Isten vigasztal minket.” Mert „mi erősek tartozunk azzal, hogy az erőtlenek gyengeségeit hordozzuk”- ahogy Pál a római levélben írja.
Testvérek, gyülekezetünk lelki megerősödésének, egyházunk megújulásának legfőbb kérdése, hogy vannak-e, lesznek -e olyan megvigasztalódott tagjai, akik Jézus szeretetével: a legnagyobb nyomorúságban lévőket meglátó tekintetével, velük együtt érző legbensőbb szánakozásával és nem utolsó sorban a Tőle kapott helyén mondott igei útmutatással készek indulni sírókhoz, magukba roskadtakhoz, életuntakhoz!?
3./ Van azonban még egy rendkívül fontos vonása Jézus vigasztalásának, ami mellett nem mehetünk el szó nélkül. Ez pedig az érintés. Hiszen a történet így folytatódott: „Azután odalépett, és...” (Luk.7:14.) A vigasztaló szót tehát egy mozdulat követi. Nem több, mint egy érintés. Ma így mondanák: a nonverbális kommunikáció. Jézus megérinti a koporsót, s hogy a megszólítottak értik ezt a nyelvet, abból tűnik ki, hogy azonnal meg is állnak. Úgy hiszem, hogy ez a mozdulat hallatlan jelentőséggel bír. Jézus minden mai lelkigondozónál, pszichológusnál jobban tudja, hogy milyen fontos az emberi életben a testbeszéd. Hogy csak néhány példát hozzak ennek alátámasztására: a betegek felé kinyújtotta kezét, a gyermekeket átölelte, az emmausi két tanítvány házában a kenyér megtörésének mozdulatáról ismerték fel őt, a bűnös asszony érintését nem utasította el, de leleplezte a vérfolyásos asszony mágikus érintését, tanítványai lábát megmosta, Júdás áruló csókját pedig nevén nevezte. Ez az apró kis mozdulat tehát, hogy megérinti a koporsót, nem lehet véletlen! Azt üzeni a gyászoló özvegynek, hogy én nemcsak üres szavakkal vigasztallak téged, hanem egészen leereszkedem hozzád. Tudnunk kell, hogy Izráelben a halott érintése vallásilag tisztátalanná tette az embert. De Jézus ezt is vállalta ezért az özvegyasszonyért. Neki fontosabb volt egy szegény özvegy vigasztalása, mint a farizeusok megvetése. Vallásos előírások helyett az emberek jogos szükségleteivel törődött. Márpedig a fizikai kontaktus, a testi érintés teljesen jogos igénye minden embernek.
Emlékszem mekkora öröm volt számomra, amikor ifjú-koromban egy olyan gyülekezetbe kerültem, ahol a lelkész nem csupán kezet fogott a gyülekezeti tagokkal a kijáratnál, hanem át is ölelte, meg is csókolta, vagy egyszerűen csak vállon veregette azokat, akik emberileg is közelebb álltak hozzá a gyülekezetből. Sőt még focizni is lehetett vele. Korábban ugyanis egy olyan közösség tagja voltam, ahol a lelkész érinthetetlen lelki magasságokban honolt. Ezt azért mondom, mert a megközelíthetetlen mennyei magasságban lakozó Isten, Jézusban hús-vér emberré lett, aki az ilyen nyomorultakat is kész volt átölelni, megérinteni, hogy érintése nyomán élet szülessen.
Nézzétek, ahogy megérintette Jézus ezt a koporsót, máris parancsolt a halottnak. A testbeszéd gesztusa ugyanis nem önmagáért van. Az igét szolgálja: „Ifjú, neked mondom, kelj fel!” Az ünnepélyes formula valahol érezteti velünk, amit tudunk: aki az életet szavával teremtette, az teremt itt életet. „Ifjú!” - csak Jézus szólítja így őt. Mindenki más számára, még az elbeszélô Lukács számára is „halott” a fiatalember. „Ifjú” és "halott" - megszólítanak az ellentétek újra, és többet mondanak önmaguknál. Jelkép értékűek. Mert aki mindenki, még az elbeszélő számára is „halott”, azt az élet Ura „ifjú”-nak szólítja és fölébreszti. Evangélium ez az ellentétek, a szavak és mozdulatok nyelvén.
Testvérek, Jézus ma is kész megérinteni a vigasztalásra szorulókat. Nem iszonyodik tőlük. Nem bújik steril ruhába, nem tesz maszkot a szája elé, nem húz gumikesztyűt a kezére. Megérinti őket átvitt és konkrét értelemben is. Lelki értelemben úgy, hogy a szívünkre beszél. Hogy az ember azt érzi: itt rólam van szó, ez rám vonatkozik, ezt nekem üzente. Még az is lehet, hogy ennek fizikai kísérőjelenségei is vannak: hevesebben dobog a szívünk, összeszorul a torkunk, szaporább lesz a pulzusunk. Ady Endre így vall erről az élményéről: „Mikor elhagytak, mikor a lelkem roskadozva vittem, csöndesen és váratlanul átölelt az Isten.” Testi értelemben pedig úgy érint meg, hogy minket tesz egymás életében saját meghosszabbított karjává. Egy testvéri mozdulatban, kézfogásban, simogatásban, ölelésben maga Jézus jön közel hozzánk. Hogyan? Úgy, ahogy Ő mondja: „éheztem és ennem adtatok, szomjaztam és innom adtatok, jövevény voltam és befogadtatok, mezítelen voltam és felruháztatok, beteg voltam és meglátogattatok”, mert amikor „megtettétek ezeket eggyel is a legkisebb atyámfiai közül, velem tettétek meg.” - Vajon készek vagyunk-e ennyire egymás testvéreivé, s egyúttal Jézus földi testévé, azaz egyházzá lenni? Ha igen egyre több lesz közöttünk is a megvigasztalt ember!
Azzal fejezem be, hogy ahol így meg lehet vigasztalni valakit, ott ma is bekövetkezik a legnagyobb csoda: a halál helyén élet támad! Egyszerre feltámad az életkedv, minden lefelé húzó erő ellenére is, s az ember keresni kezdi azt, amiért érdemes élni. Egyszerre áttüzesedik a kihűlt szeretet, és az ember másoknak akar szolgálni. Egyszerre megelevenedik az elzsibbadt tettvágy, s az ember hasznára akar lenni környezetének: családjának, gyülekezetének, hazájának. Azoknak, akiket vigasztalni kell, mert egyre romló gazdasági helyzetükben félnek a jövőtől, vagy mert egyre züllöttebb közéletünk miatt erkölcsileg maguk is elbizonytalanodtak.
Nain kapujában két menet találkozott: egy szomorú gyászmenet és egy Jézus vezette diadalmenet. A halál és az élet menete. Te melyikhez tartozol? S melyikben szeretnéd tovább folytatni életed útját? Ez attól függ, hogy találkozhatott-e ma veled, hogy megszólíthatott-e téged, s hogy megérinthette-e az életed halott pontját? Ha igen, akkor ha nem is egyik pillanatról a másikra, de mégis elkezdett megfordulni ez a bizonyos arc! Isten adja, hogy így legyen! Ámen.