2013.01.20.
A misszió alapfeltételei
Lekció: Ézsaiás 6,1-8.
Textus: Lukács 5,1-11.
Svábhegy
Kedves testvérek! A múlt hétfői missziói bizottsági ülésen elfogadtuk és a presbitérium elé terjesztjük Egyházközségünk idei Missziói Munkatervét. Ebben idei terveink között kiemelt jelentőséget kapott a következő célkitűzés: „Gyülekezeti tagjainkat tematikus igehirdetési sorozatok által igyekszünk segíteni abban, hogy környezetükben felkészülten, bátran és hitelesen tudjanak bizonyságot tenni Jézus Krisztusba vetett hitükről. Ennek érdekében 2013-ban - a nyári időszak kivételével - minden hónap harmadik vasárnapján missziói témájú, keresztyén küldetésünk tartalmát és formáját elemző istentiszteletet tartunk.” – Miért is került ez a cél terveink közé? Azért mert azt tapasztaljuk, hogy többféle nehézséggel is küszködünk a Jézus Krisztusról szóló örömhír, az evangélium továbbadása kapcsán. Különböző akadályokba ütközünk keresztyén küldetésünk végzése, teljesítése során. Vannak, akik nem is érzik feladatuknak, hogy másoknak Jézusról, a hitükről beszéljenek. Vannak, akik nem tudják, hogyan is fogjanak hozzá. Vannak, akik nincsenek tisztában azzal, hogy mit is kellene mondaniuk, ha szóba kerül ez a téma. Vannak, akik bibliaismereti, teológiai, lélektani hiányosságaik miatt eleve alkalmatlannak tartják magukat mondjuk egy ateista munkatársukkal, szomszédjukkal vagy családtagjukkal való vitára. Más okai is lehetnek annak, hogy ki miért nem tesz bizonyságot Krisztusról, pedig a gyülekezet, az egyház növekedésének kétezer éve ez a legeredményesebb és legegyszerűbb módja. Ezért szerepel szintén a Missziói Munkatervben a következő alapcélkitűzés: „Gyülekezetünk építésének legfőbb eszköze az „embereket, emberek által Krisztushoz vezetni” elv.” – Mielőtt azonban elmerülnénk a részletekben, mielőtt metodikai, módszertani kérdésekre keresnénk meg a bibliai válaszokat, mielőtt konkrét tanácsokat adnánk például a hitetlen emberekkel való elvi vitákat illetően, mindenekelőtt arra kell ma figyelnünk, hogy milyen alapfeltételei vannak a Jézusról, a hitünkről való bizonyságtételnek? Kissé módosítva az olvasott igéket így fogalmazok: Kit küldhet el az Úr, ki mehet el az ő követségében? Kiből lehet emberhalász? Mi az, ami nélkül nem hogy nem érdemes, de nem is szabad belekezdeni a misszióba? Úgy keressük meg most erre a választ, hogy az evangéliumi történetből emeljük ki azt a három párbeszédet amely Péter és Jézus között lezajlott azon különös délelőttön ott a csónakban.
1./ A másoknak való bizonyságtétel első kritériuma az elhívás. Ez az, ami nélkül egyszerűen felesleges, sőt káros is lehet belekezdeni. Kivételes esetek persze mindig vannak. A Filippi levélben olvassuk, hogy Pál apostol még azoknak is örül, akik „irigységből, versengésből”, sőt „színlelésből” beszélnek Jézusról. „Krisztust hirdetik, és én ennek örülök. Sőt még inkább örülni fogok.” Az Ige magja olyan erővel rendelkezik, hogy túlnő azon, aki hinti. Akkor is célba érhet, ha az igehirdető hiteltelen, engedetlen, ad absurdum hitetlen. De ettől a szabály még szabály: az beszéljen Jézusról, aki ismeri Őt! Az tegyen vallást a hitéről, akinek van miről vallást tenni! Egy másik levelében, a római levélben így ír erről Pál: „De hogyan hívják segítségül azt, akiben nem hisznek? Hogyan is higgyenek abban, akit nem hallottak?...” (Róma 10,14-15.) A küldetés azonban mindig az elhívással kezdődik. Azzal, hogy életünk egy pontján megszólít minket az Úr. Pétert először is azzal szólította itt meg, hogy megkérte vigye őt egy kissé beljebb a parttól. Majd azzal, hogy: „Evezz a mélyre, és vessétek ki hálóitokat fogásra!” Jegyezzük meg tehát testvérek, hogy a misszióba, a küldetésbe való beállás sohasem azzal kezdődik, hogy Jézus úgy ahogy vagyunk, elküld. Először megszólít, elhív a maga követésére, ezután, s ezzel egyidejűleg felkészít, de csak ezután küld ki. A küldetés elnyerésének mindig megvan ez a sajátos ritmusa. Elhívás, felkészítés, kiküldés. Ézsaiás próféta sem úgy kezdte, hogy látva népe nyomorult, elesett állapotát fogta magát és elkezdett prédikálni nekik. Először a templomban találkoznia kellett a mindenható Istennel. Péternek meg a csónakban kellett találkoznia a mindenható Jézussal. Péter persze már ezt megelőzőleg is találkozott Jézussal, és szerzett róla felszínes benyomásokat, hiszen a bátyja András már korábban bemutatta őt neki. Sőt, Jézus mint gyógyító sem volt teljesen ismeretlen Péter számára, mert nem sokkal ezelőtt a reggel előtt meggyógyította Jézus Péter anyósát. De itt most a mindenható Istent kell, hogy megismerje benne, és ez sokkal több, mint egy felszínes benyomás. Ehhez egészen közvetlen, személyes kontaktusra van szükség. Egy egész életet meghatározó élményre. Ezért nem fogtak egész éjszaka egyetlen árva halat sem. Nem volt ez véletlen. Ezért kellett a tehetetlenséget, a kudarcot, a csődöt egészen egzisztenciális módon is megtapasztalniuk. És ezért kellett Jézus hatalmát is testközelből átélniük. Mert az sem volt véletlen, hogy ott és akkor, amikor és ahol nem kellett volna lenni halnak, annyit fogtak, hogy el se bírták.
Az elhívás sokak számára ma is hasonlóképpen történik. Nem mintha csónakban ülnénk, s nem azért mintha halászok lennénk. Hanem azért, mert Péterhez hasonlóan a mai embernek is gyakran vannak előzetes benyomásai Jézusról. Kevés kivételtől eltekintve a világnak ezen a részén nem úgy kerülünk az Ő közelébe, hogy soha semmit nem tudtunk róla. Nem úgy jövünk el a templomba, hogy azt se tudjuk hová jövünk. Az elhívás a hallgatás és befogadás, az ismerkedés időszakával kezdődik ma is. Valami Jézus vonzáskörébe visz. Ami korábban lényegtelen, mellékes, sőt, talán visszataszító volt, az egyszer csak érdekessé, vonzóvá válik. Nem mondod, hogy hiszel Jézusban, még csak azt sem, hogy hinni akarsz. De valami történik benned, hiszen közömbösből keresővé lettél. Van, aki a Bibliát veszi elő egyre gyakrabban, van, aki keresztyén ismerőseit közelíti meg, van, aki istentiszteletre kezd járni. Sokszor maga sem tudja, hogy mi indítja őt minderre. De tény, hogy egyre nagyobb figyelemmel és örömmel foglalkozik azzal, amit Jézus mondott és tett. Ám ezek csak felszínes, előzetes információk. Hol van ez még attól, hogy Jézussal személyes életközösségben lehet lenni?
Az első fordulat akkor következik be, amikor Jézus belép a hajónkba. Nem kérdez semmit, nem kér engedélyt, csak fogja magát és beszáll. Egyszer csak ott van és tanítani kezd. Emiatt nem tud az ember úgy csinálni mindent tovább, mint addig. Péter nyilván nem prédikációra vágyott azon a szomorú reggelen, hanem arra, hogy befejezhesse a hálók tisztítását és hazamehessen aludni, hogy az esti műszakra kipihenhesse magát. Erre fel most Jézus ott áll a hajójában és Isten országáról beszél a tömegnek. Már csak ez hiányzott! És tényleg testvérek: ez hiányzott! Ez hiányzott ahhoz, hogy a folytatásban engedelmeskedjen ez a büszke és öntudatos ember Jézus furcsa parancsának. Enélkül elmaradt volna a csoda és a küldetés elnyerése is. Enélkül Péter elhalászgathatott volna még évekig a tavon, s mi soha nem hallottunk volna róla. De Jézus belép a csónakba és tanít. – Talán mi sem tudjuk, talán te sem tudod, pontosan hogy és mikor történt, de egyszer csak téged is elkezdett valami megérinteni, megfogni abban, ami a templomban történik. Valami megragadott abból ami a prédikációban elhangzik. Ha nem jöttél, hiányozni kezdett. Nem akartad te ezt, lett volna jobb dolgod is vasárnaponként, de Jézus belépett és tanítani kezdett. S amit mondott elfeledtette veled a hálót, a hajót, a halakat. A munkahelyi problémákat, a megélhetési gondokat, a családi nehézségeket. De ma ennél többet kínál és akar. Nem átmeneti könnyebbséget, nem csupán egy kis fellélegzést, nem alkalmi segítséget, hanem új életet, új célt és küldetést. Ehhez viszont szükség van egy másik fordulatra is. Arra, hogy egészen személyesen, egészen konkrétan szóljon hozzád mint Péterhez is. „Evezz a mélyre, és vessétek ki hálóitokat fogásra!”
Az elhívás-történetek állandó és megkerülhetetlen része ez a mozzanat. Egyszer eljön az idő - Jézus hozza el - , amikor megszólítja az addig ismerkedőt. Amíg a mélység a tó belsejét jelentette ott és akkor, hallhatjuk Jézus szavait úgy, mint ami kérése nehéz, kockázatos, érthetetlen voltára utal. Ez a kérés, vagy inkább parancs, olyan területen szólít meg, ahol azt gondolod, hogy te vagy a tekintély. Sok jó és érdekes, lelkesítő gondolat lett már a tiéd, de mindez a „vallás”, a „hit” világához tartozik - s eddig azt hitted - nem kell, hogy az elevenedbe vágjon. Jézus azonban egyszer csak abba szól bele, amiben te tartod magad a mesternek, és őt idegennek látod. Ám a hallgatás, az ismerkedés, az elkötelezettség nélküli szemlélődés idejének ezzel vége. Jézus Krisztus benned elkezdett munkája tovább kell hogy menjen. – Mit jelenthet ez? Mondjuk haragban vagy valakivel. Nem beszéltek, és megfogadtad, hogy amíg ő nem keres meg téged, semmi nem változik. Jézus meg azt mondja menj, bocsáss meg neki, vagy kérj bocsánatot tőle. Vagy evezz a mélyre önmagad, múltad, belső lelki összetevőid megismerésében! Tarts számvetést Isten előtt, hová jutottál, mit értél el, s mindezt milyen mozgatórugókkal! Tudod mi áll a gyomorfekélyed, a dühkitöréseid, a halálfélelmed mögött? Vagy evezz a mélyre a munkád világában! Amikor körvonalazódik előtted egy döntés lehetősége: az egyik oldalon a biztos előnnyel járó, ámde tisztességtelen, a másik oldalon az igaz, de bizonytalanságot szülő választás. Életed bármely területén, a mindennapok világában, ahol úgy gondolod, jól kiismered magadat, és kezedben tartod a dolgaid, egyszer csak jön a hang: indulj el, kezdj újat, hagyd ott a beváltat, mondj nemet a hamisra, vállald a kockázatot! Evezz a mélyre! Mert enélkül nem ismerheted meg Jézus igazi hatalmát, ennek megtapasztalása nélkül viszont nincs miről másoknak beszélni.
2./ Küldetésünk másik kritériuma az engedelmesség. –Eddig Jézus arról beszélt, amiben ő az illetékes. Simon nem gondolja, hogy jobban tudna tanítani az Isten országáról, mint a Mester. A halászat, a mindennapi életnek ez a területe azonban más kérdés. Itt Péter a szaktekintély: „Mester, egész éjszaka fáradtunk ugyan, és semmit sem fogtunk”. Más szóval: Jézus, ebben a kérdésben nem jól beszélsz. Ha éjjel nem volt fogás, hogy lenne nappal? „Evezz a mélyre”? Látszik, hogy Jézus nem ért a halászathoz. Hogyan is értene, amikor Ő ács, esetleg tanító, rabbi, de semmiképpen nem szakember. Minden valamire való halász tudja, hogy a gyors esti lehűlés miatt a halak a part-menti sekélyebb vizekből éjjel behúzódnak a mélybe, s ilyenkor lehet két csónak közé kifeszített kerítőhálóval eredményesen halászni. Na de nappal? Ilyenkor meglátszik a háló árnyéka a vízen, s ilyenkor a túl meleggé váló felszíni vizekből a halak lehúzódnak a tó mélyebb rétegeibe. Már megbocsáss Jézus, de délben nem lehet halászni! Ehhez azért mégiscsak jobban értek én! Ez Péter igazsága, s ezzel áll szemben Jézus igazsága, amely nagyobb a természeti törvényeknél, mert az nem más, mint az Ő szava, mint az Ő Igéje! Az, amivel megalkotta a világot, az, amely teremtő erővel bír ma is, az, amelynek hatására a nem láthatóból elő állt a látható! Honnan tudjuk, hogy Isten Igéje az igazság? Onnan, hogy maga Jézus állítja ezt. Híres, ún. főpapi imádságában könyörög mennyei Atyjához így a tanítványaiért: „Szenteld meg őket az igazsággal: a te igéd igazság.” (Jn 17:17.) – Testvérek sok mindent mondhatott volna még a halász: fáradt vagyok, ne kezdjük újra; értelmetlen ilyenkor próbálkozni; mit szólnak a többiek, ha látják, milyen bolond dologba kezdek, „de a te szavadra mégis kivetem a hálókat.” Furcsa, amit kérsz, Jézus, de mivel Te kéred, megteszem - mondja Simon. Eddig figyelt és hallgatott, most azonban cselekednie, kockáztatnia kell. Eddig azt hallgatta, amit Jézus mindenkinek tanított, most azt kell tenni, amit Jézus kizárólag neki mond. A hallgatásnak, az „ismerkedésnek” nem volt olyan tétje, mint a személyre szóló parancsnak, az engedelmességet váró felszólításnak. A hallgatás Jézus vonzáskörében csodálatos és könnyű, az engedelmességnek ára van és kockázatos. Simonnak döntést kell hoznia, hogy mit csinál.
Itt válik az addig maximum érdekes, élvezetes, általános érvényű szónoklat szívhez szóló, kikerülhetetlen, húsba vágó erejű isteni igazsággá! A kérdés csak az, mi lesz vele? Talán értjük már testvérek, hogy itt, ebben az esetben minden azon dőlt el, hogy Péter kimondta ezt a „mégis”-t. Az egészen természetes, mivel a mi megromlott emberi természetünkből más nem is fakadhat, hogy az isteni igazsággal szemben mindig az az első mondat: Uram, szó se lehet róla! Egész éjszaka fáradtam, mégsem fogtam semmit, ilyet tőlem ne kívánj! Egész életemben becsületesen küszködtem, nem is fogtam soha semmit, s akkor te most mégis arra kérsz: evezz a mélyre!? Kezdjem újra? De hát ez értelmetlen, logikátlan, hihetetlen! Miért tegyem meg? Azért, mert te mondod? Igen, általában ez az első mondat. De vajon engedjük-e, hogy Jézus szava dolgozzon bennünk, s ki tudjuk-e mondani a tapasztalataink, a meggyőződésünk, a szaktudásunk, önmagunk ellenére, hogy „de a te szavadra mégis...”? – Testvérek, ez egy nagyon nehéz lépés, mert emberileg úgy tűnik, hogy nekünk van igazunk. Péternek is igaza volt sok mindenben. Jézus nem volt tanult halász. Igaza volt abban is, hogy a sok évtizedes tapasztalat szerint nappal nem lehet halat fogni. Igaza volt, hogy ő nagyon fáradt, és pihennie kell, mert este vár rá az újabb műszak. Mindenben igaza volt. Itt a tulajdon igazával kellett szembehelyezkednie. De aki erre kész, az átéli, hogy Jézus szava, igéje maga az igazság. Aki hittel kimondta ezt a döntő „mégis”-t, az olyan győzelemként, diadalként fogja megélni azt, hogy engedelmeskedett a hallott igének, amit soha nem fog megbánni.
Köztünk is vannak, akik ugyanúgy mint Péter, először csak kénytelen-kelletlen hallgattak végig egy prédikációt, mert egy csomó minden tiltakozott bennük ellene. Vasárnap délelőtt otthon kellene lenniük, ebédet kellene főzni a családnak, ki kellene takarítani a lakást, meg kellene csinálni a leckét, és így tovább. De amit hallottak, talán mégis megfogta őket, s így valahogy itt ragadtak. Aztán egyszer csak, váratlanul komolyra fordult a dolog, amikor egy igehirdetés személyesen is megérintette őket, s érezték, itt bizony róluk van szó! Jézus valami olyat kért tőlük, ami éles ellentétben állt a saját igazságaikkal. „Evezz a mélyre: fejezd be a kapcsolatot azzal, akit nem Isten adott melléd; fordulj oda ahhoz, akit eddig szóra se méltattál; vidd vissza azt, ami ingyen sem a tiéd; hagyd abba azt, amivel a környezeted idegeire mész; vállalj engem akkor is, ha ebből hátrányaid származhatnak!” Aki közülük nem ragaszkodott körömszakadtáig a maga igazához, ki tudta mondani ezt a „mégis”-t, az megismerte az Isten igazságát, s annak teremtő és megtartó erejét a maga életében. Az ilyen ember kap ezután életre szóló küldetést Jézustól a misszióra, az emberhalászatra. Ezért nincs engedelmesség nélkül gyümölcsöző bizonyságtétel.
3./ Ennek harmadik kritériuma nem más, mint a helyes ön-és istenismeret. – Hiszen Péter engedelmeskedik és csoda történik: rengeteg halat fognak be. Lukács evangélista többszörösen is hangsúlyozza a fogás gazdagságát: olyan sok hal akadt a hálókba, hogy azok szakadozni kezdtek, majd pedig amikor az odahívott társaik segítségével két hajót is megtöltötték a halakkal, azok majdnem elsüllyedtek. A hálók szakadoznak, a hajók süllyedeznek, minden kevesebbre van méretezve, mint amit a jézusi csoda terem. Az emberi eszközök, az emberi tervezés, az emberi elképzelés nem bírja magába foglalni és magában tartani azt, amit Jézus képes adni. Az isteni csoda gazdagsága minden emberi számítást felülmúl. Ez az, amit Simon megtapasztal akkor, amikor engedelmeskedik Jézus furcsa, kockázatos szavának. De Péter mégis sokkal többet tapasztal, s él itt át, mint egy kirívóan ritka, bőséges halfogást. Isten gazdagságából, teljességéből, túlcsorduló szeretetéből lát meg valamit Jézusban. Jézust kezdi megismerni más fényben. Hogy ez mennyire így van, azt jelzi, hogy a csodás események után nem azt mondja, hogy Uram Jézus, adj máskor is ilyen fogást, hogy könnyebb legyen az életem, vagy nem a nagy értékű zsákmány elhelyezése a legfőbb gondja. Valami egészen más problémája lesz.
„Menj el tőlem, mert bűnös ember vagyok, Uram!” Jézus isteni gazdagságával szemben nem tehet mást, mint hogy felismeri a maga hiányát, szűkmarkúságát, töredékes és elégtelen voltát. Nemrég még így szólt kételkedve: „Mester, egész éjjel nem fogtunk semmit, de a te szavadra” - most pedig a földre esve imádja az Urat. A csoda, Isten megtapasztalása, amely az engedelmességet követi, nemcsak Isten gazdagságát, de az ember szegénységét is felszínre hozza. A valóság láthatóvá lesz Simon számára. – Miért kell Simonnak engedelmeskednie egy furcsa dologban? Azért, hogy megtanuljon hinni, azaz magát teljesen Jézusra bízni. Mert amíg a csónakból figyeli, hallgatja a Mestert, amíg érdeklődik és „ismerkedik”, addig nem lehet Jézus követéséről, élete odaszánásáról beszélni. Amíg nem tapasztalja meg Isten gazdagságát, és ezzel együtt elkerülhetetlenül a maga szegény, bűnös voltát, addig azt hiszi, hogy ő az élete mestere. Addig nem esik remegve Jézus lábaihoz, felismerve az ő Istenségét és dicsőségét. És addig nem is hallja meg a küldetés szavát, azt a szót, ami mindent újjá tesz az életében: „Ne félj, ezentúl emberhalász leszel!” S ez azt is jelenti testvérek, hogy az igazán odaadó, minden öntudatlan belső, lelki kompenzálástól és minden tudatosan önigazoló külső megnyilvánulástól mentes misszió előfeltétele ez a világos látás. Hogy Jézust az Isten Fiának, magam pedig nélküle elveszett, bűnös embernek lássam. Aki enélkül szolgál neki, az azzal áltathatja magát, hogy vele minden rendben van, s azzal elhitetheti az ördög, hogy saját erőből, saját dicsőségért, saját magában bízva is lehet eredményesen halászni. Aki viszont átélte már egyszer a csodát, hogy a tiszta, bűn nélküli, szent Isten nem iszonyodik egy csónakban ülni velem, nyomorult, kudarcot kudarcra halmozó emberrel, az kész lesz ha kell mindenről lemondva követni Őt, s szolgálni hálából egy életen át neki!
„Egész bölcsességünknek, már amelyik igaz és valóságos bölcseletnek nevezhető, valójában két összetevője van: Isten és önmagunk ismerete.” – Ez Kálvin Institutiojának első mondata. Az emberrel foglalkozó tudományok igyekeznek feltárni az emberi lélek mélységeit. A nagy igazság azonban az, amit Jeremiásnál így olvasunk: „Csalárdabb a szív mindennél, kicsoda ismerheti azt?” Igazi helyes önismeretre magunktól nem tudunk eljutni, mert igazán helyesen csak az ismer minket, aki alkotott. Isten nélkül felszínes és sekélyes az önismeretünk is. Aki viszont Őt megismeri, az az Ő színe előtt, az Ő megismerésének és elismerésének a fényében meglátja a maga valódi arcát, mint Péter. Ezért kapcsolja össze a Biblia is ezt a kettőt, s mindig ebben a sorrendben említi: helyes istenismeret és abból következik a helyes önismeret. „Simon Péter pedig ezt látva leborult Jézus lába elé, és így szólt: „Menj el tőlem, mert bűnös ember vagyok, Uram!” A halfogás miatt ugyanis nagy félelem fogta el őt...” – Ez a „nagy félelem” vallástörténeti szakkifejezés. Amikor az ember a személyes Isten jelenlétét átéli, amikor valami olyat tapasztal, amire nincs más magyarázat, csak az, hogy itt az Isten közbenyúlt és cselekedett, akkor úrrá lesz rajta ez a tremendum, ez a félelem. Nem tudja mitől, miért, kitől. A szíve mélyén sejti, hogy itt a mindenség Ura előtt állok. Itt valami egészen más történt, mint amihez hozzászoktunk. Éppen ezért ez a félelem térdre kényszeríti. Ézsaiás is ezt élte át a látomásban a templomban: „Jaj nekem! Elvesztem, mert tisztátalan ajkú vagyok...” (Ézs. 6,5.) A mindenható Isten jelenlétében nem lehet másképp érezni és szólni. Épp ezért Péter sem azt mondja „Mester”, mint az előbb, hanem ezt: „Uram”. Ezt a szót a hívő zsidók az élő Isten személyneve, a Jahve helyett mondták. Ez a félelem, ez a letérdelés, ez a megszólítás: Uram, egy hívő zsidó szájából csak az Isten színe előtt jött ki, és csak ott viselkedett így. Aki felismeri, nem tehet mást, minthogy imádja. Előtte Mesternek szólította, most a legtermészetesebben jön ki a száján ez a szó: Uram. Leesett a hályog a szeméről. Ugyanazt mondja, és ugyanazzal a bizonyossággal, mint húsvét után egy héttel Tamás, aki abban is kételkedett, hogy igazat mond tíz tanítványtársa. Amikor a feltámadott Krisztust látta, akkor ő is azt mondja: Én Uram és én Istenem! Erre a felismerésre azok jutnak, akiknek Jézus az Ő titkát kijelenti. Amikor felismeri és elismeri Jézust annak, akinek Ő mondta magát, akkor tudja kimondani azt, hogy kinek ismerte fel önmagát: „Én bűnös ember vagyok, Uram!” A Jézusban megjelenő isteni szentség mellett a maga szentségtelenségét és tisztátalanságát látja meg. Az isteni gazdagság, ami megnyilvánult a gazdag zsákmányban is, a maga szegénységét juttatja eszébe. S az, hogy elismerte Jézust Úrnak maga felett, a maga elesettségét teszi kézzelfoghatóvá a számára. Így térdel ott Jézus előtt, és aki Őelőtte letérdel, azt már fel lehet emelni.
Ezért olyan kétségbeejtő, amikor sokszor hívő emberek is mit sem sejtve, nagy békességben együtt élnek a bűneikkel. Mindnyájunknak vannak reánk jellemző bűneink. Az alkatunkból következők, a neveltetésünkből következők, a vakságunkból következők. Szeretném kérni, hogy készüljünk a jövő vasárnapi úrvacsorára úgy, hogy őszintén kérjük ma a mi Urunkat: Uram, hadd értsem meg jobban a te irántam való szeretetedet és kegyelmedet, s ennek a fényében hadd lássam meg a rám jellemző bűnöket. Nem akarok együtt élni semmivel, ami neked utálatos, és ami alkalmatlanná tesz arra, hogy használj engem. Mert Pétert is igazában azután használta az Úr Jézus, miután húsvétot követően megbeszélték a dolgokat. Isten erre az imádságra egészen bizonyos, hogy válaszolni fog. Így, ha már belépett Jézus az életünk hajójába és együtt evezünk vele, még sokkal szorosabb és mélyebb közösségbe jutunk vele, s még jobban látjuk, ki Ő, kik vagyunk mi, és hogy kikké fog formálni bennünket.
Íme, így hívta el Jézus Krisztus Pétert az Ő követésére, így indult el az ő emberhalászata, s hasonlóan munkálkodik bennünk is. Amennyiben hatással van rád, engedd magad a vonzásába és hallgasd Őt, „ismerkedj” vele. Ha már régóta így vagy a közelében, vedd észre, ha személyesen szólít és parancsol: evezz a mélyre, engedelmeskedj! Engedd, hogy megmutassa csodálatos gazdagságát, isteni szentségét - s ne vonakodj szembesülni szegénységeddel, bűnös voltoddal. Ha pedig így találkoztál vele, Ő elhívott tanítványának, akkor mindent kezébe téve - indulj az emberhalászat, a bizonyságtétel, a küldetés útjára! Mert ha ezek a lelki feltételek teljesülnek, akkor ezek után te is bátran elmondhatod a prófétával: „Itt vagyok Uram, engem küldj!” Így legyen! Ámen.